2023-05-30, 21:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Haha, han blir mer och mer dyster den stackaren, inget går ju Rysslands väg, kriget har gått i stå eller rättare sagt vänt till Ukrainas fördel, hemmaförsvaret står handfallna och ledningen verkar sakna svar på allt, kan inte varas kul att vara Igor Girkin just nu och framtiden set inte ut att ljusna nämnvärt för honom
Javisst. Han verkar mest upprörd över att ledningen ljuger. "Alles in Ordnung"! Det är ju rubbat, när man tänker på det. "Allt går enligt plan" när en massa skit händer stup i ett.
Citera
2023-05-30, 21:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mera vapen till Ukraina : Ja !
Droner bör användas till att slå till mot kritisk infrastruktur och militär. Inte civila mål.

Så ser jag på saken.
Jo så är det givetvis. Vi vill självklart att varje skott ska utrota tusentals med ryska soldater. Det blir dock inte alltid som man tänkt sig.

Det verkar som alla drönare blev nedskjutna. Så det är svårt att veta vad målet egentligen var.
Citera
2023-05-30, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Från ryska militärbloggare

"Ögonvittnesbilder tyder på typen av en av drönarna.
Det här är Uj-22 Airborne, en drönare av flygplanstyp som utvecklats av det ukrainska företaget Ukrjet. Den kan flyga på höjder upp till 6000 meter i hastigheter upp till 160 km/h. Den maximala flygräckvidden är 800 km. Lastvikt - upp till 20 kg. Den kan användas som en spanings-, strejk-UAV eller kamikazedrönare."

Ukrainska militären sa att attacken hade ingen militär betydelse , bättre att använda dem vid fronten.
Men liten betydelse kanske hade attacken, för ryssarna kanske måste överföra luftförsvarssystem från fronten till Moskva

Det fanns också rapporter om att bland fordonen inblandade i attacken fanns drönare av en ny modell av flygplanstyp, som använder den aerodynamiska konfigurationen "anka", är utrustade med en bensinförbränningsmotor och bär KZ-6-formade laddningar. Vissa har hävdat att det är en modifierad version av den ukrainska A-2 Sinitsa-drönaren.

Underrättelseofficerare från InformNapalm International Community hävdar i sin tur att drönarna som attackerade Moskva på morgonen var kinesiska och flög från den östra delen av Moskvaregionen.

Ryska bloggare ska vi inte sätta för mycket av tro till.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De har fått rea på tillgångar eftersom Ryssland är desperata. De skiter uppenbarligen i Ukraina men det är inte samma sak som att vara en vän till Ryssland.

Jag ser inget aktivt stöd från någon av dem.

Rea är nog en myt tills den bevisats. Kina t.ex har ju haft långa gas kontrakt med ryssarna och är likvida nog att följa det
Citera
2023-05-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stämmer denna räckvidden så kan de ukrainska drönarna lätt nå Moskva ju. Har för mig att det är ca 450 km till Moskva från ukrainska gränsen. Detta betyder ju då att om ryssen fortsätter med sina terrorattacker med moppedrönare så kan Ukraina också göra det. De är ju rätt fräcka faktiskt. Är det någon som vet om nån drönare exploderade? Jag har bara sett bilder på när de fridfullt flyger omkring som om de är uppvisning haha. Som här.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1663623842051284992

Denna filmen ser ju för helsike ut att visa ett sportflygplan. Eller finns det flera modeller på drönarna??

Hittade lite bilder på UJ-22 och det kanske kan vara en sån ändå?

https://gagadget.com/en/153730-the-afu-will-receive-ukrainian-drones-acs-3-skif-and-uj-22-airborne/

Det är en Cessna.
Citera
2023-05-30, 21:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Från ryska militärbloggare

"Ögonvittnesbilder tyder på typen av en av drönarna.
Det här är Uj-22 Airborne, en drönare av flygplanstyp som utvecklats av det ukrainska företaget Ukrjet. Den kan flyga på höjder upp till 6000 meter i hastigheter upp till 160 km/h. Den maximala flygräckvidden är 800 km. Lastvikt - upp till 20 kg. Den kan användas som en spanings-, strejk-UAV eller kamikazedrönare."

Ukrainska militären sa att attacken hade ingen militär betydelse , bättre att använda dem vid fronten.
Men liten betydelse kanske hade attacken, för ryssarna kanske måste överföra luftförsvarssystem från fronten till Moskva

Det fanns också rapporter om att bland fordonen inblandade i attacken fanns drönare av en ny modell av flygplanstyp, som använder den aerodynamiska konfigurationen "anka", är utrustade med en bensinförbränningsmotor och bär KZ-6-formade laddningar. Vissa har hävdat att det är en modifierad version av den ukrainska A-2 Sinitsa-drönaren.

Underrättelseofficerare från InformNapalm International Community hävdar i sin tur att drönarna som attackerade Moskva på morgonen var kinesiska och flög från den östra delen av Moskvaregionen.

"Underrättelseofficerare från InformNapalm International Community hävdar i sin tur att drönarna som attackerade Moskva på morgonen var kinesiska och flög från den östra delen av Moskvaregionen."

Vilka är InformNapalm?
Citera
2023-05-30, 21:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapphaj
Har du inte sett hur USA/väst pressar länder att fördöma Ryssland? Bara för att dom ska kunna säga ’se hur många som stöttar oss i väst’.
Frankrike säger att EU borde gå sin egna väg och inte vara vasallstater till USA, vad säger det dig?

Många hjälper Ryssland trots enorma påtryckningar från USA/väst att sanktionera dom.

Ingen tar lika mycket mutor som politikerna i väst.
Vad är det för hjälp de skickat? Har Ryssland fått något gratis från någon?

Frankrike har visserligen rätt i att EU borde inte vara så beroende av USA militärt. Vi blir en bättre vän om vi har förmågan hjälpa USA mer när de behöver sådant.

Om någon är Rysslands vän så är det väll rimligt att de säger så offentligt. Då vill givetvis den demokratiska världen inte ha något med dem att göra.
Citera
2023-05-30, 21:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är en Cessna.
Tackar för svaret. Tyckte väl att den såg lite för stor ut för en drönare. Bra att såna fejknews vädras ut!!
Citera
2023-05-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Stämmer denna räckvidden så kan de ukrainska drönarna lätt nå Moskva ju. Har för mig att det är ca 450 km till Moskva från ukrainska gränsen. Detta betyder ju då att om ryssen fortsätter med sina terrorattacker med moppedrönare så kan Ukraina också göra det. De är ju rätt fräcka faktiskt. Är det någon som vet om nån drönare exploderade? Jag har bara sett bilder på när de fridfullt flyger omkring som om de är på uppvisning haha. Som här.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1663623842051284992

Denna filmen ser ju för helsike ut att visa ett sportflygplan. Eller finns det flera modeller på drönarna??

Hittade lite bilder på UJ-22 och det kanske kan vara en sån ändå?

https://gagadget.com/en/153730-the-afu-will-receive-ukrainian-drones-acs-3-skif-and-uj-22-airborne/
Den aerodynamiska konfigurationen "anka", som är utrustade med en bensinförbränningsmotorn kan bara flyga 100-200km
De ryska krigsbloggarna är mycket bekymrade om det.
De måste starta inom Ryssland
Citera
2023-05-30, 21:50
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Igor Girkin om drönarattackerna i Moskva:
Today's unexplained incident in Moscow is properly sending shockwaves through the Russian info sphere. Girkin shares someone's opinion that Russian channels linked to the gov-t are working overtime to downplay the impact of the event.
The post says the references to 1941 and 1812 that "Moscow has seen worse" are unacceptable. They say the SMO is not meant to involve an attack on Moscow.

11:33 fm · 30 maj 2023 · 1 mn visningar
https://twitter.com/wartranslated/status/1663478847126241280

Kreml talar fortsatt om en militär specialoperation som "går enligt plan". "WHAT IS THE REAL PLAN?", frågar Girkin. "What else, besides Ukrainians occupying the Kremlin, can this plan imply?"

Det är en plan som bygger på klassisk sovjetisk utnötningstaktik. Putin bryr sig inte om att ryska soldater dör som flugor, han offrar gärna några miljoner ryssar för att uppnå sitt mål att underkuva Ukraina.
Enligt sovjetisk ideologi stora mål kräver stora offer.
Så länge kriget pågår i Ukraina måste omvärlden hålla Ukraina ekonomiskt under armarna och förse de med vapen.
Putin ser kriget i ett 10 års perspektiv.
Citera
2023-05-30, 21:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jo så är det givetvis. Vi vill självklart att varje skott ska utrota tusentals med ryska soldater. Det blir dock inte alltid som man tänkt sig.

Det verkar som alla drönare blev nedskjutna. Så det är svårt att veta vad målet egentligen var.

..och vem som står bakom den..

Det hela kommer även lägligt för Putin som jag ser det. En Ukrainsk offensiv som väntas komma igång mera "när som helst". Går denna offensiv bra, eller t.o.m mycket bra så behöver Putin förklara sig en smula.

Han köper sig lite mera tid, och sedan har ju ryssarna sagt att man tar sig rätten att svara på denna dron-attack med ett mera "card-blance" om man så önskar. En passlig ursäkt med en joker..

Jag utesluter inte att Ukraina ligger bakom, men vad var det Leif GW sa om slumpen ?
Citera
2023-05-30, 21:51
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Jag säger inte är Ukraina, även om det är mest sannolikt, det kan absolut vara ”någon annan” men jag kan i det närmaste garantera att det inte är en rysk false flag.

Den som tror att ryssarna skulle ”behöva” en attack för att väcka opinion, utlysa full mobilisering eller vad man nu tror skulle vara anledningen glömmer att det sker daglig artilleribeskjutning av byar i Ryssland från den Ukrainska sidan plus att vi för bara någon vecka sedan hade den här ”Frihets legionen” inne på ryskt territorium. Och då har vi inte ens nämnt alla attacker på Krim som ju i Ryssland anses vara just Ryssland.

Det enda de här drönarna gör - oavsett om det är den mot Kreml eller morgonens attack, är att visa Ryssland svaghet i förmågan att förvara den egna huvudstaden. Och det är inte ett narrativ Kreml är intresserade av att ha.

Först å främst ber jag om ursäkt att jag var dryg.
Det är ingen trevlig egenskap...
Men jag är frustrerad.

Sedan håller jag ändå inte helt med dig, oavsett.

Det finns falanger inom RU som anser att RU/Putin mfl är FÖR svaga och riskerar att förlora allt här.
Det vill de självklart inte.
Då kan de tänka (möjligen) att de själva måste provocera fram reaktioner från ryska ledningen.
Det är inget som ryska ledningen kan gå ut med OM det nu vore så...
De måste skylla på UA oavsett vem det är.

Eftersom intern kritik och interna attacker innebär instabilitet och det kan få fatala följder.
Vid spridning oavsett åt vilket håll.

Jag vet inte. Känner bara att det går INTE att utesluta interna processer.
Citera
2023-05-30, 21:52
Medlem
Vad fan händer med motoffensiven?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här