2023-05-30, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Följande fråga är nog tillräckligt on-topic för att vara acceptabel i tråden:

Det här med att slänga ifrån sig vapen, det antar jag har att göra med att polisen inte ska kunna binda dig som GM till dådet. Men hade jag vetat med mig att jag just skjutit ihjäl en gängkriminell, då hade jag inte direkt velat åka från platsen obeväpnad. Jag hade velat vara beväpnad ifall jag blir jagad.
När bruschor slänger ifrån sig vapnet som använts vid ett dåd, har de då fler vapen på sig som de inte använt? Att bli tagen av polis, visiterad och därmed åka fast för olagligt vapeninnehav el dyl kanske inte är så allvarligt i sammanhanget, så GM är beredda att ta den smällen? Eller sticker GM -som exvis i trådaktuella fallet- verkligen från platsen obeväpnad?

Att gå runt med en pistol räknas som grovt vapenbrott och ger i regel numer 2 års fängelse som standard, så det vill man nog undvika.
Citera
2023-05-30, 20:32
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Såklart!

I alla fall vid planerade dåd. Råkar man bara stöta på fel gäng och hamnar i skottväxling* blir det kanske ett svårare val. Åka fast för mord, eller riskera att bli mördad för att man inte kan skjuta tillbaka? Choices, choices...

Frågan är kanske en smula egal - gäng är ju per definition just gäng av människor, så det lär ju finnas polare med vapen bara minuter bort i princip jämt.

Att det är så mycket skjutvapen i omlopp att gängmedlemmar kan kosta på sig att slänga dem och ha fler i reserv är ju dock lite intressant, om det stämmer.

*Vilket alltså ett scenario där det är mer troligt att man bara har ett skjutvapen på sig.
Senast redigerad av fluff995 2023-05-30 kl. 20:37.
Citera
2023-05-30, 20:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det har dom, det var rätt dumt gjort att kasta den i en buske om det finns spår på den.

Men i (ev kommande) rättegång låter det nog såhär:
”Det kom en stygg man och tryckte vapnet i min hand. Jag blev så rädd att jag tog emot det. Sen slängde jag vapnet. Jag förnekar brott. Det är allt jag tänker säga.”
Och det sväljer domstolen.

(Så lät det ju typ i rättegång om mord i Uppsala/Gottsunda (???), där det fanns GM:s DNA på vapnet etc mm osv, men fanskapet, nån i DP, blev frikänd.)
Citera
2023-05-30, 20:34
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Att gå runt med en pistol räknas som grovt vapenbrott och ger i regel numer 2 års fängelse som standard, så det vill man nog undvika.

Nja, jag vet inte. 2 år låter inte som särskilt mycket, åtminstone inte i de kretsarna. Har man just skjutit nån är det ju lite pest-eller-kolera som gäller också. 2 år är fortfarande bättre än en evighet på kyrkogården.
Citera
2023-05-30, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nja, jag vet inte. 2 år låter inte som särskilt mycket, åtminstone inte i de kretsarna. Har man just skjutit nån är det ju lite pest-eller-kolera som gäller också. 2 år är fortfarande bättre än en evighet på kyrkogården.

Nä, det kunde ju vara mer. Det borde räknas som förberedelse till mord och terrorism med dessa skjutvapen på gatorna kan man tycka så för mig får det gärna vara livstid och livstids utvisning naturligtvis. Men man vill nog ändå undvika ett par år i fängelse om man kan.

Tyvärr finns det enorma antal skjutvapen i Sverige senaste åren, vilket bara blir värre och värre hela tiden.
Senast redigerad av Krimkoll 2023-05-30 kl. 20:40.
Citera
2023-05-30, 20:42
Medlem
Mindbusinesss avatar
Intressant upptrappning. Har tidigare undrat över varför tilltänkta måltavlor nöjt sig med skottsäker väst men gått obeväpnade. Det är nogsamt med

”Enligt uppgifter till Expressen har det varit eldstrid mellan minst två personer på platsen. Det bekräftas av ett ögonvittne på plats:
– Det såg ut som att båda sköt mot varandra.”
Citera
2023-05-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Vad säger att de bara har ett vapen? De slänger iväg den de sköt med och har en till om det behövs

Nej, det sista man vill är såklart att snuten får tag på ett mordvapen, eftersom det kan kopplas till en skytt (DNA, krutstänk etc). Det sista vapnet man vill hittas är såklart mordvapen. Den person som kastat ett vapen precis vid brottsplatsen i detta fall har med all sannolikhet drabbats av panik, och kommer med all sannolikhet nu att kunna knytas till brottsplatsen.
Citera
2023-05-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21.savage
En man i 35-årsåldern har dött och en man i 20-årsåldern har skadats i en skjutning i Solna.

Nån som vet vem bo är?
va inte det nån ledare i NBA i den åldern? kanske han som är BO?
Citera
2023-05-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abiat
Är det NBA som blir utkörda från Hagalund nu?

NBA är väl hagalundare...De körde ut headshotligan enligt @crimeswedeninvestigators på YT (4 juli 2022).

Vilka menar du skulle köra ut NBA från deras eget hood?
Senast redigerad av Kaldera 2023-05-30 kl. 21:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandroDenSure
Nej, det sista man vill är såklart att snuten får tag på ett mordvapen, eftersom det kan kopplas till en skytt (DNA, krutstänk etc). Det sista vapnet man vill hittas är såklart mordvapen. Den person som kastat ett vapen precis vid brottsplatsen i detta fall har med all sannolikhet drabbats av panik, och kommer med all sannolikhet nu att kunna knytas till brottsplatsen.

Ett vapen som endast använts en gång kan kastas om det hanterats med handskar på. Det sista GM vill är att bli gripen med ett mordvapen på sin person.
Citera
Medlem
Någon som fortfarande e för att dessa jävla kräk skall fortsatt belasta vården med arbetares skattepengar.
Borde snabbaste införas en speciell försäkring för gängkriminella eller annat sånt här pack så dom får bekosta detta själva …
E fan kräkfärdig på detta o detta jävla daltandet med dessa!
Citera
2023-05-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamchasers
Ett vapen som endast använts en gång kan kastas om det hanterats med handskar på. Det sista GM vill är att bli gripen med ett mordvapen på sin person.

Man kan hitta DNA på ett vapen som hanterats med handskar på. En jävla risk att ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in