2023-05-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av connysvad
Vad är kraftigt i detta fall? Jag tappade åtta kilo två första veckorna sen vände det.
Då har du med största sannolikhet tappat det mesta i vätska. 8 kg är 56000 kcal, dvs ett kaloriunderskott på 4000 per dag.
Nog ganska osannolikt.
Citera
2023-05-21, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Då har du med största sannolikhet tappat det mesta i vätska. 8 kg är 56000 kcal, dvs ett kaloriunderskott på 4000 per dag.
Nog ganska osannolikt.

Säger du det så är det säkert så, sånt kan jag inte. Var dock två olika vågar.
Citera
2023-05-23, 17:06
Medlem
När ser jag resultat av 50 mg Elvanse??

Jag har påbörjat min medicinering mot ADD, fick Elvanse utskrivet utan några problem. Tog 30 mg 11 dagar, kände av en viss effekt de första dagarna, mindre intryckskänslig, sociala hämningar släppte något. Förutom det inget mer. De senaste dagarna har alla ADD symtom kommit tillbaka gånger tusen, i och med att jag är ute på praktik nu känner jag att det är viktigt att fokusera och ta in info.

Ringde min läkare idag och bad om att få höja redan till 40 mg, konstigt nog föreslog han att 50 mg. Tog medicinen runt 12-tiden, är medveten om att det är väldigt sent..Gick och köpte så fort jag fick det utskrivet, jag har väldigt höga förhoppningar av medicinen eftersom alla har talat så gott om Elvanse. Hittills har jag inte känt av någon direkt effekt än att jag är mindre intryckskänslig när jag är ute. Tycker jag borde känna mer än så....

När/hur snabbt kan jag förvänta mig resultat av 50 mg dosen??
Citera
2023-05-23, 17:09
Medlem
Vad är det du vill känna?
Citera
2023-05-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firstgeneration
Vad är det du vill känna?

Mer motivation, tänka klarare, slutföra saker, bättre struktur och planering med mer. Googla om du inte vet vad Elvanse ger för verkan
Citera
2023-05-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankstort1
Mer motivation, tänka klarare, slutföra saker, bättre struktur och planering med mer. Googla om du inte vet vad Elvanse ger för verkan

Adhd-medicin kan inte ändra allt. Det är ett stöd för att hjälpa en att komma igång med saker. För mig har det hjälpt att hålla mig vaken och full med energi en hel arbetsdag. Det har också hjälpt mig att känna mig lugnare mentalt vilket ger mig mindre ångest vid stress. Det har gett mig energi till att orka träna och äta bättre vilket förbättrar min sömn och hälsa och jag har slutat självmedicinera med alkohol för att ta död på rastlöshet och ångest. Men att magiskt ge en struktur, motivation och hjälpa en med minnet kommer inte av sig själv. Man måste jobba lite själv också.

Men ja såklart kan du ju be om att få höja till 70mg vilket är maxdos enligt FASS. Men om du inte känner av något trots det så kan det vara läge att kolla på andra mediciner.
Senast redigerad av Maffis 2023-05-25 kl. 11:08.
Citera
2023-05-25, 17:23
Medlem
Jag fick diagnos 1994, bara fått medicin nu när jag är 37, började med Concerta men fy fan va dåligt jag mådde, kändes som jag gått bakåt i måendet 5 år, slutade med det och började med Elvanse 30mg.

Det jag upplevt hittills:

Positivt:
Jag är inte trött på eftermiddagarna längre.
Jag är allmänt gladare och VILL gå till jobbet, tänka sig.
Mindre impulsiv (Kan äntligen spara pengar!)

Negativt:
Svårare att somna på kvällen (23:00) då jag fortfarande är klarvaken, tvingar mig till sömns och vaknar 4-5 på morgonen.

Mitt korttidsminne är helt väck, jag kan komma på en viktig sak på jobbet som jag behöver prata med min kollega om, jag tar 7 steg till hans kontor och det är redan borta och detta händer 20-30 gånger om dagen. (Osäker om detta är på grund av medicinen men det kom i samband med det).
Citera
2023-05-29, 14:39
Medlem
Hej åt 36 mg concerta i morse, fick nu utskrivet elvanse 30 mg ist. Kan jag ta elvanse nu samma dag? Eller är det farlig kombination? Just hämtat ut från apoteket.
Citera
2023-05-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KatanaYabaiYomi
Hej åt 36 mg concerta i morse, fick nu utskrivet elvanse 30 mg ist. Kan jag ta elvanse nu samma dag? Eller är det farlig kombination? Just hämtat ut från apoteket.

Lite sent men nä man ska helst inte blanda dem samtidigt. Det är inte ovanligt att man har tillägg som attentin utöver metylfenidat då metyl går ur kroppen snabbare än dexamfetamin som elvanse. Då kan man ta attentin på kvällen när concertan är ute ur systemet. Men att ta båda samtidigt är kontraindicerat då de funkar lite olika på dopaminsystemet. Concerta hämmar dopaminupptaget i hjärnan medan dexamfetamin ökar produktionen av dopamin. Risken är att det blir för mycket på en gång och man kan bli riktigt stirrig och få andra bieffekter. Nu tror jag inte de doserna du beskrev gör så mycket men blanda inte dem om du tar det i medicinskt behov.
Citera
2023-05-30, 17:49
Medlem
Haft ADHD på papper sedan barnsben och hade senast recept på Elvanse 2021 men slutade pga lite olika anledningar. Nu ska jag börja igen och har tyvärr behövt göra om allt med möten och vänta 1+ år osv. Behövde inte lämna urinprov då och fick känslan av att det berodde på coronan, hur troligt är det att jag behöver göra det nu?
Citera
2023-05-30, 17:55
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Nog ganska osannolikt.

Det beror nog på hur aktiv man är. Jag går ner väldigt snabbt i vikt av elvanse också. 8 kg är ingenting i sammanhanget, jag gick ner 15 kg väldigt hastigt.

Utan elvanse går jag lätt ner 2 kg per vecka minst om jag vill, och då äter jag, när jag tog elvanse åt jag knappt, man tycker att man äter tillräckligt, men det gör man sällan i början.
Citera
2023-05-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maffis
Lite sent men nä man ska helst inte blanda dem samtidigt. Det är inte ovanligt att man har tillägg som attentin utöver metylfenidat då metyl går ur kroppen snabbare än dexamfetamin som elvanse. Då kan man ta attentin på kvällen när concertan är ute ur systemet. Men att ta båda samtidigt är kontraindicerat då de funkar lite olika på dopaminsystemet. Concerta hämmar dopaminupptaget i hjärnan medan dexamfetamin ökar produktionen av dopamin. Risken är att det blir för mycket på en gång och man kan bli riktigt stirrig och få andra bieffekter. Nu tror jag inte de doserna du beskrev gör så mycket men blanda inte dem om du tar det i medicinskt behov.

Tack! Väntade till idag istället att ta elvansen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in