2023-05-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Se, du ställer bra frågor som man kan debattera om. Problemet blir när personpåhoppen kommer och känslor dras in.

Territoriumet ryssland tappade i början tappade man för att man gick in med ca 180,000 man utspridda över stora ytor. Man förväntade sig inte så starkt motstånd, och försökte tvinga fram förhandlingar, det lyckades nästan. Offensiven i öst var imponerande, men ryssland stannade sedan vid luhansk, och ukraina blev tillbakaslagna. Sedan dess har det varit artilleridueller. När det gäller utbildning så gäller samma sak för ukrainska soldater med. När det gäller utrustning så tycker jag det är samma kvalitet för båda sidorna. Ukrainas har mer avancerade saker, men i små nummer.

Nej, utbildningen är inte i tillstymmelse likvärdig som du verkar tro. Ukrainas utbildningsväsen är numera hållet enligt amerikansk och brittisk standard. Så nej, inte ens liknande på något plan förutom att skorna fortfarande skall hållas i regelrätt skick. Men du kanske har annan vetskap, hämtad från rysk värnplikt?
Om det är det du bygger dina "argument" på, så vet jag ju direkt att du inte har den minsta erfarenhet utav rysk militärutbildning. Är det måhända youtube-videos med kullerbyttor som fått dig att tro att den REGULJÄRA militärutbildningen i Ryssland på något vis påminner om våran här? Dessutom fungerar inte SOF överhuvudtaget på samma sätt i Ryssland, om det nu var det du trodde att alla straffångar och värnpliktiga plötsligt blev utbildade till. Tillåt mig säga att du har fel. Källa? Mitt rastlösa arsle.
Tillägg - När man tror att SPZ utbildar halvfulla utbölingar och fångar från utmarkernas utmarker i Perm så behöver man till och med en snorkel på land för att hålla en som du säger " bra argumentation"
Citera
2023-05-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vadi helsike!! Du gissade 22 juni en timme före mig. Ber om ursäkt alltså men såg inte det. Kan vi dela haha??

Menade mer att Napoleon valde det 1812 så vi är rätt långt efter oavsett 1 timme hit eller dit. (Eller 24 juni beroende på vem man frågar, men Hitler valde också 22 så därav brukar man säga att de valde det båda två.)
Citera
2023-05-29, 22:51
Medlem
guldkorns avatar
Det är väldigt ”tyst” på telegram och bland de olika bloggarna. Sist det hände var det stora grejer i görningen.
Citera
2023-05-29, 22:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Det är väldigt ”tyst” på telegram och bland de olika bloggarna. Sist det hände var det stora grejer i görningen.
Denna här ploppade upp nyss. En liten uppvärmare bara. Säkert utlagd med baktanke att reta ryssen lite.

https://t.me/Donbas_Operativniy/41236
Citera
2023-05-29, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
OK, lite OT här men...
Aaahh, surt va att det finns dessa som inte behövde gå och få onödig skit i kroppen.
Vi som kände att det var helt onödigt, blev inte sjuka, smittade ingen... överlevde.

Men va faan har det med "rysslands sida" att göra?

Jag har inte valt någons sida men lider med de människor som drabbas av idioterna i toppen som såg/ser till att kriget startade och fortskrider.

Om det nu inte hade med konflikten att göra. Hur kommer det sig att du ägnade 80% av ditt inlägg till att just prata om det? Om man nu skall försöka agera smart, så gör det för helvete inte med en ica-kasse på huvudet och ett plakat i hand som säger - "Jag är emot allt för att jag inte har något annat att bry mig om och om Ryssland får lite mer att säga till om så kommer mina nevelluddspillande dagar vara som bortblåsta, när jag ställer mig i gratisskiftet på ammunitionsfabriken i Vladivostok.
Eller förkortat - håll rent utanför din egen dörr innan du klandrar andra för din egen enfaldighet.

Så, som sagt, vad var det du ville flika in med som gällde det pågående kriget i Ukraina? Utan att spy ut dina politiska ideologier och rädsla för sjukvården ja tack! Hur tror du Rysslands vinteroffensiv kommer gå....nästa år? Tror du det är mysigt i jordhålorna på Krim? Är Bachmut det som avgjorde den "neutrala" balansen i en GLOBAL värld? Är den mindre global nu eftersom att Ryssland har visat att det handlar om en ny världsordning där man välkomnar framtiden med femårsplaner av perfektion?
Citera
2023-05-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Pratar du Putins barn? Definitivt orcher.

Har du hört talas om Putins dotters man som fick stryk i en av alla utbrott Moskvatrafiken?

Ett antal livvakter till en bankman spöande Putins dotters fästman.

Vad gör Putin? Låter rättsväsendets kvarnar mala eller skickar ut påbud om att denne man ska straffas?

Bankmannen fick fängelse pga korruption (påminner om Kina som tillåter korruption delvis för att ha en hållhake).

Bankmannen var ett arsle, med 7 livvakter, och korrupt som fan. Men åkte bara ditt för att han visade ”disrespekt” för bossen. Precis som vilken maffiaorganisation som helst.

https://www.businessinsider.com/russian-banker-matvei-urin-2011-11?amp
https://www.themoscowtimes.com/2011/11/08/banker-jailed-for-road-rage-beating-a10680

Min kommentar var om en random rysk soldat som dött och efterlämnade sig 3 barn, inget annat.
Citera
2023-05-29, 23:07
Medlem
Citat:
Klart att han har tappat dominans när hela europa+usa pumpar in vapen. Men jag skulle argumentera för att sakerna man fick i början var av högre kvalitet. Paketen från usa t,ex har blivit mindre och mindre imponerande. Man fick t,ex en massa javelins, som nu usa har kraftig brist på.

Skulle säga att det är precis tvärtom. Senast godkände man att F16 får skickas till Ukraina tex.

Det verkar inte finnas något större intresse att fortsatt lagerföra Javelin, de sista kommer nog göra god nytta i Ukraina iofs.

Men framförallt är det europeiska länder som steppar upp stödet.
Citera
2023-05-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Nu tror ju jag att dom blir dödade av ukrainare.
Sen finns det enkelt sätt att slippa bli gödsel i Ukraina....lämna helt enkelt landet som inte är ert.

Korrekt, det är precis så det är. Ryska soldater ska inte vara där. Och blir de ditkommenderade så är jobbet att göra revolution mot Putinregimen, eller att dödade av Ukraina.

Två rätt pissiga val för de individerna, men det finns inget alternativ.

Att ryska regimen får en enda meter mark som vinst för sin invasion är uteslutet.
Citera
2023-05-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Skulle säga att det är precis tvärtom. Senast godkände man att F16 får skickas till Ukraina tex.

Det verkar inte finnas något större intresse att fortsatt lagerföra Javelin, de sista kommer nog göra god nytta i Ukraina iofs.

Men framförallt är det europeiska länder som steppar upp stödet.

Precis. Dessutom var Javelins något som Ukraina behövde i början när det rullade ryska tanks överallt och Ukraina hade relativt oorganiserade soldater som gjorde nålsticksattacker. Ni kommer väl ihåg de utslagna ryska pansarkolonnerna på vägarna öster om Kiev, på vägen mot Mykolaiv etc?
Citera
2023-05-29, 23:27
Medlem
Citat:
Se, du ställer bra frågor som man kan debattera om. Problemet blir när personpåhoppen kommer och känslor dras in.

Territoriumet ryssland tappade i början tappade man för att man gick in med ca 180,000 man utspridda över stora ytor. Man förväntade sig inte så starkt motstånd, och försökte tvinga fram förhandlingar, det lyckades nästan. Offensiven i öst var imponerande, men ryssland stannade sedan vid luhansk, och ukraina blev tillbakaslagna. Sedan dess har det varit artilleridueller. När det gäller utbildning så gäller samma sak för ukrainska soldater med. När det gäller utrustning så tycker jag det är samma kvalitet för båda sidorna. Ukrainas har mer avancerade saker, men i små nummer.

Ryssland stannade för man var tvugna till det då man började förlora för mkt material och soldater.
Hur kan dom har samma kvalitet fast Ukraina har mer avancerade vapen.
Tycker du det är samma kvalitet ??
Citera
2023-05-29, 23:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Dagens läge, menade han det bästa att slå tillbaka från eller det bästa att försöka förhandla från? Eller bara läge rent allmänt.
Han menar det många sagt: ett vapenstillestånd, frusen konflikt eller fredsuppgörelse kommer sannolikt att leda till att Rysslands relativa styrka vs. Ukraina ökar över tid, varpå ett fortsättningskrig följer. Sålunda är Ukrainas bästa chans till att återta sina förlorade områden och säkra sitt oberoende ett fortsatt krig, här och nu.
Citera
2023-05-29, 23:33
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vad hände med gruppen i Belgorod? Är de utdöda? Det har varit tyst om dem i flera dagar.

De åkte in, baxade en helikopter och några fordon och åkte hem igen.
Ryssrunkarna här inne insisterade på att de var döda eftersom Ryssland skrev det på Telegram.

Men de visade ju upp grejerna för 20-30 journalister inne i Ukraina igen dagen efter så de är nog OK ska du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in