2023-05-29, 02:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Striderna blir inte pansar mot pansar. Det blir Ukrainas pansar mot Rysslands kärnvapen.
Ja jo Pilutin är säkert tillräckligt galen för det.

Men om vi ponerar att det blir så, hur kommer resten av världen att reagera?
Citera
2023-05-29, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Bara dagar ifrån tror jag, max två veckor. Syns att nyheterna/uppdateringarna ifrån ukrainsk sida har blivit tystare, och tystare..., likaså var dagens nyheter ifrån "Sky News" mera tystare..

Drar ihop sig.
Så har det väl sagts i typ 6 månader redan.
Om 10 år får vi väl fortfarande höra: "den stora motoffensiven är bara några dagar bort."

Alltså jag får hjärnblödning snart av det eviga snacket om motoffensiven.
Jag är alltså på Ukrainas sida, men jag är väl typ otålig.
Citera
2023-05-29, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna har totalförstört Bakhmut. De har erövrat en grushög.
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1662806091434975235
Att det är en grushög spelar knappast nån roll för Ryssland för de tänker förstås mer långsiktigt än så.
De planerar förstås att bygga upp allt igen och göra det en permanent del av Ryssland. Tyvärr.
Bara mer vapen från väst kan förhindra det, än så länge vägrar ju väst att ge tillräcklig hjälp. För få Leopards, Sverige vägrar skicka JAS Gripen, bara 2 st Patriot system har Ukraina fått, USA vägrar skicka långdistansrobotar, USA skickar för få Abrams, USA vägrar skicka F16, Ukraina kommer få för få F16 plan av andra länder, o.s.v. o.s.v.
Citera
2023-05-29, 04:37
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Här skjuter de svenska granatgevär i Ukraina.
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1662811447703764992
Min erfarenhet av Carl Gustaf 84 mm granatgevär är som vapenmekaniker. Om jag minns rätt sköt vi lite 9mm för övning.
Filmen får mig tro att det är några som leker. De ser inte ens ut att sikta.
Hade det varit seriöst hade de väl försökt få träffarna på bild istället för en som springer, med ny ammunition, från en civil personbil? Bilen och "laddaren" står dessutom bakom skyttarna (inte smart). Deras 'uniformer' väcker också frågor.
Det är tragiskt om dyrbar ammunition slösas bort.
Senast redigerad av Drooid 2023-05-29 kl. 04:53.
Citera
2023-05-29, 04:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
När blir det en motoffensiv ?
Känns som det har skjutits upp på detta väldigt länge nu

Skjutits upp innebär att man bestämt ett datum, men sen flyttar det framåt. Så är jag inte alls säker på att det är här.

Det var någon som postade i tråden att under tidigare krig i Ukraina, har våroffensiver snarare påbörjats under andra halvan av juni.
Citera
2023-05-29, 04:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Striderna blir inte pansar mot pansar. Det blir Ukrainas pansar mot Rysslands kärnvapen.

Det tror inte jag. Ryssland har fortfarande för mycket att förlora på att använda kärnvapen i Ukraina.
Citera
2023-05-29, 04:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ja jo Pilutin är säkert tillräckligt galen för det.

Men om vi ponerar att det blir så, hur kommer resten av världen att reagera?

Väst/Nato har sagt att man inte kommer replikera taktiska kärnvapen med egna kärnvapen, men det kan handla om utplånande av ryska svartahavsflottan, upprättande av flygförbudzon i Ukraina eller andra riktade insatser mot Ryssland med konventionella vapen.

Kärnvapennationerna Kina och Indien kan också komma att bli sura och definitivt ta sin sista hand ifrån Ryssland.
Citera
2023-05-29, 05:04
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Menar du att ryssarna är så värdelösa? Mot lite stål och krutammunition tillverkat i väst så måste Ryssland sätta in kärnvapen? Det kan du glömma! Den ryska ledningen är bra mycket intelligentare än vad du är........
Citera
2023-05-29, 05:09
Medlem
I natt försökte clownerna från Cirkus Z åter igen att terrorbomba Kiev.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-attacker-mot-kiev-flera-explosioner/

Även den här gången blev clownernas skräp nedskjutet. Fallande bråte ska dock ha orsakat bränder, och en explosion inträffade också i ett bostadsområde.

”Det kom rök ur en lägenhet, men anledningen var inhemsk – bränd mat på spisen. Sånt händer också”, skriver Klitsjko.
Senast redigerad av Chillgren 2023-05-29 kl. 05:21.
Citera
2023-05-29, 05:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Lite mindre artilleriförluster igår, tyvärr. Känns lite som att det helt plötsligt är lugnet före stormen. Enligt Kenneth Gregg så skulle motoffensinven starta idag om jag tolkade honom rätt igår. Men allt är som vanligt, eller är det så att Ukraina verkligen klarar av att hålla tyst?

Skulle ärligt talat gissa att Kenneth Gregg faktiskt inte har en aning om exakt när någon större offensiv kommer påbörjas. Och inte var eller hur heller. En sådan information är naturligtvis Ukrainas ledning extremt försiktiga med att sprida till fler än absolut nödvändigt. Det säkraste sättet hindra att känslig information sprids till fel personer är att så få som möjligt över huvud taget ens har den.
Citera
2023-05-29, 05:52
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Hittills verkar inte en enda Storm Shadow ha blivit nedskjuten (som du tydligen skrev tidigare). Och det är ett system från 2003 som UK har 1000st av.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1662891525649383424

Det militärindustriella komplexet levererar.

Hur många av dem har Ukraina fått, är det uppgifter UK eller Ukraina gått ut med?
Citera
2023-05-29, 06:05
Medlem
pinnpelle88s avatar
Ja, då vet vi varför Turkdrönarna aldrig omnämns längre (och alla de andra Wunderwaffens)..

https://t.me/intelslava/48171

🇷🇺🇺🇦🇹🇷 Ukraine has lost almost all Turkish-made Bayraktar TB2 strike unmanned aerial vehicles, the Business Insider portal reported, citing Samuel Bendett, an expert at the American Center for Naval Analysis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in