2023-05-28, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Trams. Igår var det första nyhet på SVT, före både Ukraina och Nato.

I g å r…

Detta är VÄLDIGT ovanligt brott!! Det borde vara på varenda förstasida i en vecka..
Citera
2023-05-28, 18:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, att någon typ av mer allvarligt gruff/bråk föregått en knivskärning torde vara betydligt vanligare än motsatsen. I det ingår i och för sig scenariot att gärningsmannen först provocerat offret för att försöka locka fram en reaktion som ska rättfärdiga att han (det är ju en han i 99,9 fall av 100) själv går till angrepp på allvar. Men i inte så få fall - särskilt om man inkluderar bråk mellan missbrukare - hade lika gärna rollerna BO/GM kunnat vara ombytta.

Att inte låta sig provoceras, att aldrig bemöta provokationer om det finns någon som helst möjlighet att låta bli är nog det bästa råd man kan ge tonåringar och unga vuxna. Det ger tyvärr inte 100%-igt skydd men är ändå bättre än att börja tjafsa emot.
Jättebra råd.

Men samtidigt visar man då att svinbetéende är acceptabelt. En del går igång på presumtiva offer som inte ens är beredda att försvara sig. Då är det två saker som gäller. Springa fort som fan eller bemöta provokationerna (eller våldet) på ett sånt sätt att gm lägger ned innan det eskalerar.

Och vad ska förbipasserande eller offrets vänner göra? Ska de bara stå och se på för att det är polisens sak att lösa problemet?

Den här förlamande passiviteten leder ju till att busarna får bekräftat att det är de som bestämmer och att alla ska rätta sig efter deras pipa. De behöver inte vara rädda för att stoppas eller skämmas över sitt betéende.

Svår balansgång det där.
Citera
2023-05-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Han greps väl igår, lördag?

Tror framställan lämnas in på tisdag. I morgon är det ju helg, bättre då att avvakta och ta det med ordinarie TR och inte jouren.

Det är inte en röd dag imorgon.
Citera
2023-05-28, 19:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Kan ni snälla bestämma er, ni säger att det är en svart James och TikTok-kidsen säger en vit Jacob?

Vit Jacob är BO. TikTok-kidsen säger väl inte emot det?

(Har inte TikTok.)
Citera
2023-05-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vit Jacob är BO. TikTok-kidsen säger väl inte emot det?

(Har inte TikTok.)

Jag kan bekräfta att BO är JL
Citera
2023-05-28, 20:23
Medlem
Släng fram en bild eller länk på negern, tack.
Citera
2023-05-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Om han är afrikan kan det möjligen vara så att han är äldre än 15 år? Nåt för åklagaren att bita i? Dessutom återfallsförbrytare. Vräka familjen till att börja med?

Ska bli väldigt intressant att se straffet. Vissa skärpta domar tycker jag har kommit på sistone men det är fortfarande lång väg kvar.
Hahaha, ni är helt djävla osannolika. Ni utgår från att han är mörk för att i er sjuka världsbild måste man vara det för att begå våldsbrott. Eftersom jag är nära flera personer som tyvärr kommit allt för nära denna våldssamma snubbe så vet jag att han inte är mörk. Har nog samma färg på hyn som en genomsnittlig ”ursprungssvensk”.

Däremot är mycket annat som sagts korrekt. Har svåra problem med aggressivitet, tar droger, bär ofta kniv, har risiga familjeförhållanden etc
Citera
2023-05-28, 21:09
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du kan länka ett antal rättsfall där "nysvenskar" gått fria från olika grövre brott p.g.a. hävdad rättsvillfarelse får du gärna länka till dem.

I avvaktan på länkar utgår jag från att detta bara är en något mer sofistikerad variant av standardinlägget "Straffet blir väl att han får gå till en socialkärring några gånger och käka bullar och dricka kaffe". Sagt om allt från grova rån till mord. Jag fattar inte varför så många FB-skribenter plågar sig med att fantisera ihop en verklighet som är ännu mycket värre än den faktiska verkligheten, men något ger det uppenbarligen i utbyte eftersom strömmen av dylika utkommunicerade världsbilder aldrig verkar upphöra.

I svensk närtid brukade principen ignorantia juris non excusat gälla, dock görs det numera undantag med hjälp av batikhäxetolkningen av error juris och mens rea. Ett exempel får räcka som troliggörande, https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/lAXGqL/kvinna-visste-inte-att-barnaga-var-forbjudet--fick-straffrabatt

Det finns många fler exempel.
Citera
2023-05-28, 21:18
Medlem
Är GM en bantuneger med noll impulskontroll? Droger? Diagnoser?

Namnet James kan antyda lite varsomhelst vad hans härkomst ligger.
Citera
2023-05-28, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av theconsul
Fått viss bekräftelse från tonåringar som antyder att saker har fler dimensioner än man först kan tro:

"Förr eller senare går det illa när man håller på som BO gjorde. Tråkigt, men så är det."

Tråden fylls mest av spekulationer om ursprung. Men jag lyfter det jag hört igen:
- BO har i situation innan knivskärningen själv varit förövare gentemot MGM
- MGM har i situationen innan varit utsatt som offer, och därefter begått överfallet som medförde dödlig utgång
- Både BO och MGM har viss historia av att bete sig som skit gentemot andra ungdomar

Med det sagt, ingen 15-åring ska behöva dö vid handen av en annan 15-åring. Oavsett vad någon har gjort innan.

BO verkar ha varit ett problem både för sig själv och sin omgivning. Livsstilen tyder på ett klassiskt dampbarn. Såg en bild på honom där han såg ut som ett ortenbarn och riktade händerna som ett vapen mot kameran. Det var nog inte meningen att han skulle bli äldre.
Citera
2023-05-28, 21:50
Medlem
henkesss avatar
Vart misshandlad grovt först tydligen enligt flera personer, innan han fick en kniv i sig. Tragiskt.
Citera
2023-05-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeniasBitch
Hahaha, ni är helt djävla osannolika. Ni utgår från att han är mörk för att i er sjuka världsbild måste man vara det för att begå våldsbrott. Eftersom jag är nära flera personer som tyvärr kommit allt för nära denna våldssamma snubbe så vet jag att han inte är mörk. Har nog samma färg på hyn som en genomsnittlig ”ursprungssvensk”.

Däremot är mycket annat som sagts korrekt. Har svåra problem med aggressivitet, tar droger, bär ofta kniv, har risiga familjeförhållanden etc

Om du nu är så oerhört insatt varför inte berätta vad han har för etnicitet?
"Har nog samma färg på hyn som en genomsnittlig ursprungssvensk" antyder ju ändå att han inte är "ursprungssvensk"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in