2023-05-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assar-Korv
Rätt ovidkommande fråga. Vi har ett mordoffer och en mördare, båda 15 år. Djävligt tragiskt.
Om det är en arab, skåning, moldavier eller utomjording är rätt irrelevant.

Resonerar du alltid så ?

- det spelar ingen roll om vattnet på golvet beror på ett håll i taket, läcka från frysen eller för att jag spillde från mitt glas.

- det spelar ingen roll om jag blir sjukt för att jag super och röker eller om set beror på otur

- det spelar ingen roll om olyckan berodde på halt väglag eller att barnfamiljen blev prejade av vägen etc.
Citera
2023-05-28, 15:06
Medlem
Fått viss bekräftelse från tonåringar som antyder att saker har fler dimensioner än man först kan tro:

"Förr eller senare går det illa när man håller på som BO gjorde. Tråkigt, men så är det."

Tråden fylls mest av spekulationer om ursprung. Men jag lyfter det jag hört igen:
- BO har i situation innan knivskärningen själv varit förövare gentemot MGM
- MGM har i situationen innan varit utsatt som offer, och därefter begått överfallet som medförde dödlig utgång
- Både BO och MGM har viss historia av att bete sig som skit gentemot andra ungdomar

Med det sagt, ingen 15-åring ska behöva dö vid handen av en annan 15-åring. Oavsett vad någon har gjort innan.
Citera
2023-05-28, 15:26
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theconsul
Fått viss bekräftelse från tonåringar som antyder att saker har fler dimensioner än man först kan tro:

"Förr eller senare går det illa när man håller på som BO gjorde. Tråkigt, men så är det."

Tråden fylls mest av spekulationer om ursprung. Men jag lyfter det jag hört igen:
- MGM har i situationen innan varit utsatt som offer, och därefter begått överfallet som medförde dödlig utgång
- Både BO och MGM har viss historia av att bete sig som skit gentemot andra ungdomar

Med det sagt, ingen 15-åring ska behöva dö vid handen av en annan 15-åring. Oavsett vad någon har gjort innan.

En del av uppgifterna ovan har också förekommit i tråden. Kan vara så. Men en liten brasklapp för att det ibland kan bli rundgång. Uppgifter i tråden sprids utanför tråden, för att sedan komma tillbaka.
Citera
2023-05-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Synd att man straffas trots att man bosatt sig i "rätt område".

Vad drar gängen dit ? Finns det mycket butiker ? Köpcentrum ?

Det finns hyreslgh även där.
Ungdomar går i samma gymnasiskolor och träffas sen kvällstid i varandras hemområden.

Lyckas man bo där det inte finns kommunala färdmedel klarar man sig hyfsat.
Citera
2023-05-28, 16:16
Medlem
Hur ska man få bukt med dessa småungar som springer runt med kniv och gärna mördar någon utan att blinka?
Dagens ungdomar har noll respekt för andra, har noll uppfostran och beter sig som att de är inavlade hela bunten. En tillsägelse och då drar fram kniven och drar sig inte för något. Vad är det för unken uppfostran de fått?
Vad säger och gör föräldrarna?
Citera
2023-05-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Hur ska man få bukt med dessa småungar som springer runt med kniv och gärna mördar någon utan att blinka?
Dagens ungdomar har noll respekt för andra, har noll uppfostran och beter sig som att de är inavlade hela bunten. En tillsägelse och då drar fram kniven och drar sig inte för något. Vad är det för unken uppfostran de fått?
Vad säger och gör föräldrarna?

Förutom politiska aspekter måste kulturen förändras. Mycket svårt även i de fall som viljan finns.

Så länge inte fler rika svenskar eller utländska dignitärer drabbas blir det nog svårt att få till acceptans för en förändringar då "bonden älskar sin tsar" lite oavsett och är lydig när husse kallar.
Citera
2023-05-28, 17:28
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Han greps väl igår, lördag?

Naturligtvis är det så, tror jag börjar bli lite halvdement.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

De sas väl också i tråden att han gick och hämtade en kniv efter att ha fått på flabben? Om det är så, var hämtade han den i så fall?
Senast redigerad av halaltarzan 2023-05-28 kl. 17:33.
Citera
2023-05-28, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balalalikola
J*mie/J*mes
07/ 15
Nacka
Eklidens skola
Afrikan förmodligen från Nigeria med tanke på förnamnet.
Vän med BO sedan från dagis
Psykopat när han är arg
Han var Full
Bor i Centrala Nacka
Svart
Känd hos polisen och har gjort flera grejer som har skrivits ner
Mer än så vet jag ej!

Om han är afrikan kan det möjligen vara så att han är äldre än 15 år? Nåt för åklagaren att bita i? Dessutom återfallsförbrytare. Vräka familjen till att börja med?

Ska bli väldigt intressant att se straffet. Vissa skärpta domar tycker jag har kommit på sistone men det är fortfarande lång väg kvar.
Citera
2023-05-28, 17:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theconsul

Ja, att någon typ av mer allvarligt gruff/bråk föregått en knivskärning torde vara betydligt vanligare än motsatsen. I det ingår i och för sig scenariot att gärningsmannen först provocerat offret för att försöka locka fram en reaktion som ska rättfärdiga att han (det är ju en han i 99,9 fall av 100) själv går till angrepp på allvar. Men i inte så få fall - särskilt om man inkluderar bråk mellan missbrukare - hade lika gärna rollerna BO/GM kunnat vara ombytta.

Att inte låta sig provoceras, att aldrig bemöta provokationer om det finns någon som helst möjlighet att låta bli är nog det bästa råd man kan ge tonåringar och unga vuxna. Det ger tyvärr inte 100%-igt skydd men är ändå bättre än att börja tjafsa emot.
Citera
2023-05-28, 17:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Nej, eftersom Hammurabis lag vare sig är andemeningen eller praxis i vår lagstiftning. Undantaget nuförtiden skulle vara den nysvenska praxis ”jag visste inte att det var förbjudet” — gäller dock inte andra än ”nysvenskar”.

Om du kan länka ett antal rättsfall där "nysvenskar" gått fria från olika grövre brott p.g.a. hävdad rättsvillfarelse får du gärna länka till dem.

I avvaktan på länkar utgår jag från att detta bara är en något mer sofistikerad variant av standardinlägget "Straffet blir väl att han får gå till en socialkärring några gånger och käka bullar och dricka kaffe". Sagt om allt från grova rån till mord. Jag fattar inte varför så många FB-skribenter plågar sig med att fantisera ihop en verklighet som är ännu mycket värre än den faktiska verkligheten, men något ger det uppenbarligen i utbyte eftersom strömmen av dylika utkommunicerade världsbilder aldrig verkar upphöra.
Citera
2023-05-28, 18:32
Medlem
Kan ni snälla bestämma er, ni säger att det är en svart James och TikTok-kidsen säger en vit Jacob?
Citera
2023-05-28, 18:48
Medlem
SanningensProfets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Synd att man straffas trots att man bosatt sig i "rätt område".

Vad drar gängen dit ? Finns det mycket butiker ? Köpcentrum ?

Ingen i Sjöstan har "straffats" förutom en tonåring som blev knivhuggen vid 15 års ålder och helt ärligt kanske främst hans stackars föräldrar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in