2023-05-28, 11:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
TP's teori är att SE(GM) sett detta under sin flykt in på tunnelgatan.
"Fördelen" med den hypotesen är ju att SE då verkligen sett att Lisbeth varit ute i gatan och därmed är det en "riskfri" lögn.

Men frågan är ju just om när i tiden detta skedde och om det som GM ens var möjligt att se?

Ja, det kan man undra.

GM:s första kända blick bakåt slängs bara sekunder efter skotten något tiotal meter in på Tunnelgatan. Då kan GM inte observerat något springande i gatkanten.

Den andra från trappkrönet. Det är väl omkring 120 meter från mordplatsen, nivåskillnad, dunkelt och skymd sikt. Det förefaller inte möjligt att därifrån utröna vad olika personer har för sig nere på Sveavägen genom att slänga en blick.

Knappast heller från en lägre trappavsats? Om GM nu vänt sig om i ett ögonblick då han inte observerades.
Citera
2023-05-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SE kan inte ha sett det inifrån Skandiahuset då, innan han stämplar ut och går ut via receptionen?

Förutsatt att han som GM återvände in i huset direkt efter mordet.
Den hypotesen får du utveckla.

Hur förhåller sig den till vittnesmål.

Tidtagning.

Åtkomst till Skandia

Logisk resonemang utifrån händelsen

Fortsatt trevlig helg

Mvh

Henrik
Citera
2023-05-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De är de tidiga uppgifterna han lämnar som är mer intressanta. Enligt artikeln i GT säger SE dagen efter mordet att han själv befann sig springande tjugo meter (eller mindre) från platsen när han tittade däråt och såg Lisbeth Palme rusa omkring och stoppa bilister:
https://imgur.com/a/xqUEEkY

Om det stämmer så skall han alltså ha gjort den här iakttagelsen av Lisbeth strax innan han själv kommer fram till mordplatsen. Alternativt att han gör iakttagelsen när han en bit in i gränden stannar upp, vänder sig mot mordplatsen i några sekunder innan han sedan springer vidare.
Det kan framstå som hon lyckas med detta då bilar kommer till undsättning.

Verkar orimligt att hon gör det när bilar stannat där.
Citera
2023-05-28, 13:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det kan framstå som hon lyckas med detta då bilar kommer till undsättning.

Verkar orimligt att hon gör det när bilar stannat där.

Jag har aldrig förstått uppgiften från Engström. Det var väl några bilar som körde upp stannade längst Sveavägen? Varför skulle LP rusa runt och försöka stoppa 20 bilar?

Jag hajar om hon sprang fram till de som faktiskt stannade, men 20 st?!

Låter ytterst orimligt.
Citera
2023-05-28, 13:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ordalydelsen, men maskad, har du redan. Be om kopia på originalet. Det finns i utredningen. Du har ju diarienumret redan.

Jag antar att du vill se hur handstilen ser ut? Vad i brevets lydelse tycker du pekar mot att SE skrev det?
Det finns väl två alternativ. Antingen är det SE som har skrivit brevet eller också är det någon annan (vi kan kalla den brevskrivaren för Bengt här eftersom vi i så fall inte vet vem det är). Det som är intressant är vad syftet med att skriva brevet kan ha varit.

Om det är SE som ligger bakom de inringda tipsen om dubbelgångaren/Opeln på Snickarbacken så skulle ju det kunna förklara varför han en vecka senare skriver det här brevet. Polisen verkar alltså inte ha reagerat på de inringda Opel-tipsen, åtminstone har det inte läckt något till media om de här uppgifterna. SE (som tycker att prästen är en idiot som kanske inte ens fattade att han skulle vidarebefordra tipsen till polisen) skriver brevet för att göra polisen uppmärksam på prästen och hela Opel-grejen.

Om det är Bengt som har skrivit brevet så blir det lite knepigare. Prästen skall alltså i så fall ha anförtrott sig åt Bengt och berättat att han har vidarebefordrat ett tips till polisen. Av någon anledning tror dock Bengt att prästen ljuger, och att prästen i själva verket inte alls har pratat med polisen. Bengt skriver därför till polisen för att se till att uppgifterna verkligen går fram.

Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tänker du på att SE uppger i förhör att han gått en utbildning på Röda Korset om bland annat bilkuddar och att detta gör honom till mördare?
Om man släpper den sk. skuldfrågan så blir allting både enklare och mindre känsligt. Även om det nu är SE som har skrivit brevet så är ju inte det här något bevis för att det är han som är mördaren. Det går att tänka sig flera andra möjliga förklaringar till att SE skriver brevet.
Senast redigerad av Draifos 2023-05-28 kl. 13:49.
Citera
2023-05-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det kan man undra.

GM:s första kända blick bakåt slängs bara sekunder efter skotten något tiotal meter in på Tunnelgatan. Då kan GM inte observerat något springande i gatkanten.

Den andra från trappkrönet. Det är väl omkring 120 meter från mordplatsen, nivåskillnad, dunkelt och skymd sikt. Det förefaller inte möjligt att därifrån utröna vad olika personer har för sig nere på Sveavägen genom att slänga en blick.

Knappast heller från en lägre trappavsats? Om GM nu vänt sig om i ett ögonblick då han inte observerades.
25-35 m är nog mer exakt sett till HJ vittnesmål.
Citera
2023-05-28, 18:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
25-35 m är nog mer exakt sett till HJ vittnesmål.

Med något tiotal menade jag omkring 20. Men uppåt 35 vet jag inte.

Nå, det spelar ingen roll. Vändningen och blicken bakåt inträffar ändå sekunder efter skotten. Skulle LP redan då vara ut i gatkanten och springa efter bilar? Detta sker väl senare.

Men om hon gjorde så omgående, vore det då möjligt att urskilja den aktiviteten genom att blicka bakåt på några tiotal meters håll? Att LP rört på sig, ja. Men vad hon faktiskt gjorde?
Citera
2023-05-28, 18:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns väl två alternativ. Antingen är det SE som har skrivit brevet eller också är det någon annan (vi kan kalla den brevskrivaren för Bengt här eftersom vi i så fall inte vet vem det är). Det som är intressant är vad syftet med att skriva brevet kan ha varit.

Om det är SE som ligger bakom de inringda tipsen om dubbelgångaren/Opeln på Snickarbacken så skulle ju det kunna förklara varför han en vecka senare skriver det här brevet. Polisen verkar alltså inte ha reagerat på de inringda Opel-tipsen, åtminstone har det inte läckt något till media om de här uppgifterna. SE (som tycker att prästen är en idiot som kanske inte ens fattade att han skulle vidarebefordra tipsen till polisen) skriver brevet för att göra polisen uppmärksam på prästen och hela Opel-grejen.

Om det är Bengt som har skrivit brevet så blir det lite knepigare. Prästen skall alltså i så fall ha anförtrott sig åt Bengt och berättat att han har vidarebefordrat ett tips till polisen. Av någon anledning tror dock Bengt att prästen ljuger, och att prästen i själva verket inte alls har pratat med polisen. Bengt skriver därför till polisen för att se till att uppgifterna verkligen går fram.

Om man släpper den sk. skuldfrågan så blir allting både enklare och mindre känsligt. Även om det nu är SE som har skrivit brevet så är ju inte det här något bevis för att det är han som är mördaren. Det går att tänka sig flera andra möjliga förklaringar till att SE skriver brevet.

Vad är det specifikt som du tycker tyder på att just SE skrivit brevet? Jag får inte ihop det riktigt.
Citera
2023-05-28, 19:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Nå, det spelar ingen roll. Vändningen och blicken bakåt inträffar ändå sekunder efter skotten. Skulle LP redan då vara ut i gatkanten och springa efter bilar? Detta sker väl senare.

Men om hon gjorde så omgående, vore det då möjligt att urskilja den aktiviteten genom att blicka bakåt på några tiotal meters håll? Att LP rört på sig, ja. Men vad hon faktiskt gjorde?
Det är ju dessutom så att man helst ska se henne göra det upprepade gånger. Man kan väl möjligtvis se henne stoppa en bil vid en snabb blick bakåt. Men att som SE göra och dra till med, vad jag antar är en överdrift, att det var minst 20 bilar. Det är ett modigt och märkligt uttalande om man bara sett henne stoppa en bil.

Det skulle väl krävas i alla fall 10 sekunders fokuserande på mordplatsen för att det ska vara ens lite rimligt med ett sådant uttalande. Och då ska han ju under samma tid notera vad som händer med OP och hur livräddningsarbetet går till. Och dessutom hur LJ ser ut. Det är många betraktelser för väldigt lite tid.

Imponerande skarpsynt av en gubbe med dålig syn.
Citera
2023-05-28, 21:21
Medlem
Citat:

Ja tolkade din mening lite snabbt.

32 m har jag det från Sveavägen till barackerna.

Så 30 m sträcka Max innan vändning.

Här tycker jag det är intressant vad GM SER.

Han är nog lite lomhörd om han inte haft nått skydd för öronen.

Kanske lätt att tro att nån är samlad om man inte hör skriken och ropen från LP.

Men och tillbaka till vad man rimligen kan tänka sig att GM ser i detta tillfälle.

Jag slänger ur mig en maxtid på 15 sekunder

Vad ser man få på brottsplatsen.

HJ taxi.

SG på väg ut ur taxin?

En cheva som tar sig runt bakom taxin

AH med KJ i hasorna på väg mot platsen.

JÅS som med sin bil tar sig sakta framåt.

OP liggandes

PW på väg över övergångsstället.

LP som gör vad ?

Antingen är hon fortfarande vid OP eller så har hon rest sig och söker hjälp ut mot gatan och bilarna.

Står hon mot bilarna.

Så kan man se 3 bilar möjligen någon till som stannat.

På vilket initiativ dom har kommit eller stannat är kanske obekant.

Är det LP som fångat deras uppmärksamhet eller har dom kommit till undsättning på eget initiativ. Vi vet i efterhand att dom kommit på eget initiativ.

GM vet inte svaret.

Är man lomhörd kanske allt blir mer öppet för tolkning?
Citera
2023-05-29, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är ju dessutom så att man helst ska se henne göra det upprepade gånger. Man kan väl möjligtvis se henne stoppa en bil vid en snabb blick bakåt. Men att som SE göra och dra till med, vad jag antar är en överdrift, att det var minst 20 bilar. Det är ett modigt och märkligt uttalande om man bara sett henne stoppa en bil.

Det skulle väl krävas i alla fall 10 sekunders fokuserande på mordplatsen för att det ska vara ens lite rimligt med ett sådant uttalande. Och då ska han ju under samma tid notera vad som händer med OP och hur livräddningsarbetet går till. Och dessutom hur LJ ser ut. Det är många betraktelser för väldigt lite tid.

Imponerande skarpsynt av en gubbe med dålig syn.

Den dåliga synen hindrade inte honom att från mordplatsen hyfsat detaljerat beskriva LJ?
Citera
2023-05-29, 06:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Den dåliga synen hindrade inte honom att från mordplatsen hyfsat detaljerat beskriva LJ?
Nej, men nu gav han ju också en bra förklaring till att han kunde göra det.

Han säger inte att han faktiskt såg de detaljerna. Eller detaljer och detaljer, en yngre person i blå jacka är väl ändå rätt vagt. Utan det är bara antaganden mest utifrån kroppskomposition, och rörelsemönster antar jag. Han säger att han tror att det är en yngre person, men att det skulle kunnat vara en 75-åring.

Det behöver inte vara mer misstänkt än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in