2023-05-21, 18:31
Medlem
Antingen ska man inte kunna ändra juridiskt kön alls. Eller så ska juridisk kön inte existera, och där med inte könsdiskrimineriade/könsanpassade lagar där under heller.
Citera
2023-05-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Exakt samma argument kring social smitta användes mot bögar när det begav sig. Givetvis blev det en ökning av öppet homosexuella när man avkriminaliserade det, slutade knacka bög och började acceptera de.

Nej det är inte trams att vänsterhänta setts som onda. De har setts som dumma också. Och förfallna. Som ett tecken på att de bedriver häxkonst och en massa annat. Här har du en wikipediaartikel om ämnet. https://en.wikipedia.org/wiki/Bias_a...-handed_people

Här har du en artikel med graf över antalet vänsterhänta. https://www.bbc.com/news/magazine-23988352

Svara på frågan istället för att dilla massa trams om vänsterhänta.

Vad har hänt med alla garderobstransexuella 70- och 80-talister? Det är ju avsevärt färre transsexuella i de generationerna trots att transsexuella ses som föredömen & förebilder nuförtiden. Det borde ju inte vara så svårt för dem att komma ut i detta liberala samhälle och ändå gör de inte det.
Har de blivit betingade av samhället att faktiskt leva med det kön dom är födda som?
Lider de här generationerna av större psykisk ohälsa än senare generationer? det måste de väl göra om de tvingats växa upp i ett mer intolerant samhälle.
Citera
2023-05-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Svara på frågan istället för att dilla massa trams om vänsterhänta.

Vad har hänt med alla garderobstransexuella 70- och 80-talister? Det är ju avsevärt färre transsexuella i de generationerna trots att transsexuella ses som föredömen & förebilder nuförtiden. Det borde ju inte vara så svårt för dem att komma ut i detta liberala samhälle och ändå gör de inte det.
Har de blivit betingade av samhället att faktiskt leva med det kön dom är födda som?
Lider de här generationerna av större psykisk ohälsa än senare generationer? det måste de väl göra om de tvingats växa upp i ett mer intolerant samhälle.

Har nog mycket att göra med att 70-80 talisterna är samhällsetablerade och har skaffat karriärer, familj och ett liv. Både du och jag vet att transpersoner knappast ses som förebilder. Det är rent skitsnack. Däremot börjar de uppnå en ökad tolerans och acceptans från samhället i stort. Det betyder dock inte att det är problemfritt att komma ut när det gäller ens relationer och förhållanden till närs och kära, jobb osv.

Med det sagt har jag inte sett nån statistik kring hur de generationerna självidentifierar sig. Bara hört om enskilda exempel som tex Snickar-Björn och sånt. Sitter du på några färska undersökningar så får du gärna dela med dig.

Angående att det skulle synas särskilt tydligt i statistiken kring den mentala ohälsan för hela de generationerna när vi talar om en grupp på 1% så tror jag det blir svårt att se. Speciellt med tanke på att det finns så många fler faktorer som påverkat de åldersgrupperna att räkna in, tex internets- och sociala mediers intågande.
Citera
2023-05-21, 19:42
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Denna metoden minskar de psykiska problemen, minskar självmordsrisken och ökar livskvalitén. Finns massor av studier som bekräftar detta. Googla vettja!

Självmord vore ju det bästa för alla parter. Minskat lidande och en samhällsbesparing.
Citera
2023-05-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Självmord vore ju det bästa för alla parter. Minskat lidande och en samhällsbesparing.

Du borde föregå med gott exempel.
Citera
2023-05-21, 20:33
Medlem
Citat:
Har nog mycket att göra med att 70-80 talisterna är samhällsetablerade och har skaffat karriärer, familj och ett liv. Både du och jag vet att transpersoner knappast ses som förebilder. Det är rent skitsnack. Däremot börjar de uppnå en ökad tolerans och acceptans från samhället i stort. Det betyder dock inte att det är problemfritt att komma ut när det gäller ens relationer och förhållanden till närs och kära, jobb osv.

Med det sagt har jag inte sett nån statistik kring hur de generationerna självidentifierar sig. Bara hört om enskilda exempel som tex Snickar-Björn och sånt. Sitter du på några färska undersökningar så får du gärna dela med dig.

Angående att det skulle synas särskilt tydligt i statistiken kring den mentala ohälsan för hela de generationerna när vi talar om en grupp på 1% så tror jag det blir svårt att se. Speciellt med tanke på att det finns så många fler faktorer som påverkat de åldersgrupperna att räkna in, tex internets- och sociala mediers intågande.

Jo, transpersoner får oproportionerligt mycket utrymme i media i förhållande till faktisk talang och gruppens storlek och den liberala vänstern behandlar dem definitivt som förebilder.

För övrigt låter det nästan på dig som att om garderobstransexuella lyckats undertrycka sin könsidentitet så väl att de har skaffat familj, karriär och ett allmänt fungerande liv så värderar de det högre än att komma ut.

Nåja, du får väl ha dina teorier om varför transsexualiteten har ökat explosionsartat så har jag mina. Jag nöjer mig bara med att konstatera att det går trender även i psykisk ohälsa och det är väl där vattendelaren går. Jag anser att s.k. transsexualitet är ett uttryck för en psykisk sjukdom. Jag förmodar att du tror att det faktiskt är människor som föds i fel typ av kropp.

Det konstigaste är väl ändå att ingen utav de som bytt kön tycks vara gay.
Citera
2023-05-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Knäböja?
Nä Jag undrar vad det spelar för roll om detta blir tillåtet.
utomlands har det väl inte visat sig innebära några negativa konsekvenser.
Endast positiva effekter enligt artikeln. det är väl bra?
Så, vad är problemet med att ta bort denna byråkrati?
Du drabbas väl inte och borde väl skita i det då?
Ingenting spelar någonsin någon roll eller hur?
Citera
2023-05-21, 21:02
Medlem
Conams avatar
Citat:
Klart könsdysforiker ska ha tillgång till psykiatrin precis som alla andra. Gå du till privat vård om du tycker den är så bra.
Du är inte helt på det klara på vad du svarade på, eller hur?
Citera
2023-05-22, 04:32
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Varför behövs juridiskt kön överhuvudtaget?
Juridiskt kön behövs inte längre. Det är en obsolet rest från den tid då rättsordningen gav människor olika status pga kön — inte helt olikt hur vissa amerikanska och afrikanska rättsordningar har gjort detsamma på grundval av ras.

Nu när vi har lagt det bakom oss borde det juridiska könet kunna avskaffas, men det är inte politiskt opportunt att verka för det. Samtidigt ställer det juridiska könet fortfarande till det för folk i vardagen — passkontrollanter blir förvirrade när det står en för dem oväntad bokstav i passet under rubriken kön, osv. Det är mot den bakgrunden förslaget om att göra det mindre omständligt för folk att byta juridiskt kön ska ses.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-05-22 kl. 05:02.
Citera
2023-05-27, 17:02
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Nähäru?

https://nationalpost.com/news/canada...prisons-canada

https://www.dailymail.co.uk/news/art...udy-shows.html

https://www.feministcurrent.com/2021...t-doesnt-care/

Nä, inte alls faktiskt. Länkarna du skickar skriver att det finns transpersoner i fängelsesystemet (vilket man får anta), och om de borde placeras efter könet de identifierar sig som eller inte. Står inget om spontana juridiska könsbyten.

Jag fattar att några av texterna försökte insinuera att transkvinnorna kanske är manliga sexualbrottslingar som vill in i ett kvinnligt fängelse för att begå nya övergrepp, men jag tycker deras underlag är rätt svagt. Det är alltså totalt 61 personer (av en fängelsepopulation på 31,773, men den detaljen missade de att inkludera), varav 30% sitter i fängelse pga sexualbrott, det är 18 stycken. Om man är jävligt generös och säger att två tredjedelar av de här personerna inte levde som trans sen innan, utan bara har försökt att utnyttja systemet för att kunna begå nya brott, då handlar det om 12 pers (även om jag faktiskt är väldigt skeptisk till att nån av dem är det). Och det här dussinet människor tänker jag mig att man måste kunna ta beslut kring på en individuell basis. Det är för svag statistik för att bygga en lagstiftning på.
Citera
2023-05-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Jo, transpersoner får oproportionerligt mycket utrymme i media i förhållande till faktisk talang och gruppens storlek och den liberala vänstern behandlar dem definitivt som förebilder.

För övrigt låter det nästan på dig som att om garderobstransexuella lyckats undertrycka sin könsidentitet så väl att de har skaffat familj, karriär och ett allmänt fungerande liv så värderar de det högre än att komma ut.

Nåja, du får väl ha dina teorier om varför transsexualiteten har ökat explosionsartat så har jag mina. Jag nöjer mig bara med att konstatera att det går trender även i psykisk ohälsa och det är väl där vattendelaren går. Jag anser att s.k. transsexualitet är ett uttryck för en psykisk sjukdom. Jag förmodar att du tror att det faktiskt är människor som föds i fel typ av kropp.

Det konstigaste är väl ändå att ingen utav de som bytt kön tycks vara gay.

Ja, du drar exakt samma slutsatser som folk drog när man diskuterade bögar istället för transfolk. Alla argument som förs mot de idag är upprepningar av vad som användes mot bögar då.

Folk hade fel då och de har fel idag.
Citera
2023-05-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ja, du drar exakt samma slutsatser som folk drog när man diskuterade bögar istället för transfolk. Alla argument som förs mot de idag är upprepningar av vad som användes mot bögar då.

Folk hade fel då och de har fel idag.

Det sågs konstigt bland vissa läkare redan 2017 eller vad det var, att antalet fall av könsdysfori ökat med 2300+% på mindre än 10 år. Innan dess låg antal fall av personer som ville ha könsbyte konstant sen 1990-2010 eller något. Läkaren beskrev det som "trolig social smitta".

Alltså är detta inte en normal ökning. Tror också läkaren som studerat det påpekade att ökningen sammanföll med när yngre i större utsträckning började använda vissa sociala nätverk

Detta är enligt honom troligen ingen "normal" ökning och han ifrågasatte därför "behandlingar" av yngre med alla deras potentiellt farliga konsekvenser. Dessutom något jag varit inne på han tog upp... Det finns inga långtidsstudier av barn och yngre som behandlats med pubertetsblockerare, hormoner och kirurgi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in