Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Har nog mycket att göra med att 70-80 talisterna är samhällsetablerade och har skaffat karriärer, familj och ett liv. Både du och jag vet att transpersoner knappast ses som förebilder. Det är rent skitsnack. Däremot börjar de uppnå en ökad tolerans och acceptans från samhället i stort. Det betyder dock inte att det är problemfritt att komma ut när det gäller ens relationer och förhållanden till närs och kära, jobb osv.
Med det sagt har jag inte sett nån statistik kring hur de generationerna självidentifierar sig. Bara hört om enskilda exempel som tex Snickar-Björn och sånt. Sitter du på några färska undersökningar så får du gärna dela med dig.
Angående att det skulle synas särskilt tydligt i statistiken kring den mentala ohälsan för hela de generationerna när vi talar om en grupp på 1% så tror jag det blir svårt att se. Speciellt med tanke på att det finns så många fler faktorer som påverkat de åldersgrupperna att räkna in, tex internets- och sociala mediers intågande.
Jo, transpersoner får oproportionerligt mycket utrymme i media i förhållande till faktisk talang och gruppens storlek och den liberala vänstern behandlar dem definitivt som förebilder.
För övrigt låter det nästan på dig som att om garderobstransexuella lyckats undertrycka sin könsidentitet så väl att de har skaffat familj, karriär och ett allmänt fungerande liv så värderar de det högre än att komma ut.
Nåja, du får väl ha dina teorier om varför transsexualiteten har ökat explosionsartat så har jag mina. Jag nöjer mig bara med att konstatera att det går trender även i psykisk ohälsa och det är väl där vattendelaren går. Jag anser att s.k. transsexualitet är ett uttryck för en psykisk sjukdom. Jag förmodar att du tror att det faktiskt är människor som föds i fel typ av kropp.
Det konstigaste är väl ändå att ingen utav de som bytt kön tycks vara gay.