2023-05-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Precis så är det. Rätten plockar naturligtvis inte ut ett enskilt russin ur kakan med fynd utan gör en sammanvägd bedömning av fynd, vittnesmål och övriga omständigheter.

För att rättsläkaren eller teknikerna inte hittat bevis för att kunna uttala sig om det varit en eller två som deltog i strypmordet, men övriga omständigheter tveklöst talar för två - kommer domstolen döma på den sammanvägda händelsebilden.

TR gjorde det och HR kommer också göra det.
Förhoppningsvis utan att påverkas av tendentiösa journalister, GWs obegripliga försök att interferera med utredning och rättegång samt av egna personliga bias.

Ja, om hovrätten slår fast att mordet har gått till såsom rättsläkaren menar, (manuell strypning framifrån) så har jag väldigt svårt att se att rätten fäller en men friar den andre.

Det som möjligen kan fria Maja för mord är vittnesförhöret med försvarets expertvittne Anders Eriksson. Lyckas han så tvivel ang dödsorsaken så kommer både Maja och Johanna frias för mord.
Citera
2023-05-28, 14:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Faktum kvarstår att Tove har sparkat och försökt värja sig med sina ben 5-10 gånger under kampen,.
men inte gjort samma sak med sina armar.

Du förnekar dig verkligen inte, fortsätter med dina lögner helt ogenerat.

Inte ens Lahanj som är den enda som hört ljuden kallade dem för sparkar när han vittnade i domstolen. Och när han själv återger ljuden vid intervju med Sveriges Radio så låter det väldigt långt ifrån några sparkar.

Så nej, att det skulle vara ett faktum att Tove sparkat, det är en lögn.

Citat:
Det går inte ihop med att Toves armar var fria och att hon är så svårt misshandlad men hennes påstått ensamme motståndare inte har skador.

Det är precis därför det går ihop. Tove blev svårt misshandlad och tappade till följd av den överraskande svåra misshandeln förmågan att försvara sig. Det är motsatsen som inte går ihop.

Citat:
Vad talar egentligen mot att Maja var i badrummet och höll i?
Förutom Majas egen historia - som inte varit så pålitlig under förhören - faktiskt ingenting.

Att hon inte har några avvärjningsskador.
Att hennes telefon inte registrerar några rörelser annat än under en mycket kort period och då inte under den tid som åklagaren menar att mordet genomfördes.
Bara för att nämna några alldeles uppenbara saker.
Citera
2023-05-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Min stegräknare räknar upp stegen först när jag har stannat, har tänkt på det gällande MHs dito.

Precis. Då du påbörjar stegserien så sker även en ”beräkning” i iPhonen hur de första rörelserna ska hanteras. Så om du tagit 8 steg så lägger den till t.ex 2 st så snart den avgjort hur säker den är på att de första ”rörelserna” är just steg.

Så helt riktigt så summerar iPhonen stegen när du stannar upp. Stegserien har en starttid och en sluttid som man kan se i den bild som illustrerar P4 Jönköpings fynd vad gäller grannens iPhone.
Citera
2023-05-28, 15:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att hennes telefon inte registrerar några rörelser annat än under en mycket kort period och då inte under den tid som åklagaren menar att mordet genomfördes.
Bara för att nämna några alldeles uppenbara saker.

Måste hon ha haft med sig telefonen för att mörda TT?
Citera
2023-05-28, 15:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

I så fall hade det inte bara varit något som talade för, utan istället bevisade, att hon inte deltog i mordet.

På samma vis som det inte måste vara så att hon hade telefonen med sig, så måste det inte vara så att det var hon som orsakade rörelseregistreringarna, inte eller är det så att hon måste varit inne på toaletten när mordet skedde.

Det är du och några till som enträget påstår en massa måsten.
Citera
2023-05-28, 15:22
Medlem
Citat:
Vet inte om du ”skrivit bort dig” här??
Faktum kvarstår absolut när det gäller min slutsats.

Ja det är åklagarens, utredarnas, tingsrätten och min slutsats att grannens uppfattade ljud när han stod utanför ytterdörren kommer från Tove. Att hon sparkade i väggen just då i försök att freda sig och komma loss. Inte heller någon av försvararna har motsatt sig den slutsatsen.

Varför hon inte samtidigt slogs med sina armar och gav sin strypare en massa skador, är enbart begripligt om Tove inte hade armarna fria. Om Maja, precis som J uppgett i sitt vittnesmål, höll fast i Toves armar/händer.

Precis som du säger så har ingen inblandad i rättegången motsatt sig sparkarna Tove gjorde, endast några mindre vetande här på forumet, som till varje pris vill låta skyldiga gå fria. Tyvärr är många inte mottagliga för sunda argument som de du så ofta framför. Förhoppningsvis kommer hovrätten dömma på samma sunda sätt som tingsrätten. Tyvärr kan man inte vara säker. Snippadomen är ett sträckexempel på hur även rätten kan resonera som idioterna på detta forum och fria skyldiga.
Citera
2023-05-28, 15:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
I så fall hade det inte bara varit något som talade för, utan istället bevisade, att hon inte deltog i mordet.

På samma vis som det inte måste vara så att hon hade telefonen med sig, så måste det inte vara så att det var hon som orsakade rörelseregistreringarna, inte eller är det så att hon måste varit inne på toaletten när mordet skedde.

Det är du och några till som enträget påstår en massa måsten.

Jag orkar inte ens försöka förstå vad du menar.

Försök att äta och sova lite. Mani kan leda till psykos. Du har gjort allt du kan och mer därtill för att rädda MH. Nu är det upp till HR. Du behöver nog samla kraft för att kunna hantera deras beslut vad det än blir.
Citera
2023-05-28, 15:28
Medlem
flashmaners avatar
Undrar om man skulle kunna hitta något enda rättsfall där ett offer fått ett enda slag i huvudet, för att därefter inte kunnat försvara sig själv
Citera
2023-05-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Precis som du säger så har ingen inblandad i rättegången motsatt sig sparkarna Tove gjorde, endast några mindre vetande här på forumet, som till varje pris vill låta skyldiga gå fria. Tyvärr är många inte mottagliga för sunda argument som de du så ofta framför. Förhoppningsvis kommer hovrätten dömma på samma sunda sätt som tingsrätten. Tyvärr kan man inte vara säker. Snippadomen är ett sträckexempel på hur även rätten kan resonera som idioterna på detta forum och fria skyldiga.

Mycket bra skrivet!!
Citera
2023-05-28, 15:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Ja det är en bra fråga - svaret torde vara: naturligtvis inte.
Men hennes telefons registreringar av steg är onekligen något som skulle kunna visa att Ms berättelse att hon legat och sovit djupt inte stämmer.
Precis som TR resonerade och med en sammantagen bedömning av alla omständigheter kom fram till att Ms berättelse inte är trovärdig.

Vi får väl se om ca sex veckor när HRs dom kommer om HR resonerar likadant.
I mitt tycke är sparkarna i väggen, men avsaknaden av motvärnsskador om Tove hade haft armarna fria, det som tydligast talat för att Johannas berättelse även här stämmer och att Maja höll i Ts armar.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 15:32.
Citera
2023-05-28, 15:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bortgjord?
Ja, alltid risk att bli nedgraderad om man har invändningar. .

Jag har aldrig beskrivit dig som ”bortgjord”!
Jag skrev en fråga om du kanske skrivit fel, ”skrivit bort dig” i en konstig och för mig obegriplig dubbel negation. Det var aldrig min avsikt att vara spydig eller kalla dig bortgjord.
Ber om ursäkt om du uppfattade det så.

Vi tycker olika i detta fall, det är inte konstigt eller borde skapa några större motsättningar.
Citera
2023-05-28, 15:59
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Det går inte ihop med att Toves armar var fria och att hon är så svårt misshandlad men hennes påstått ensamme motståndare inte har skador.
Jag hänger inte med i svängarna, så jag måste fråga. Är misshandeln en separat händelse eller är det fällningen av T som är "den svåra misshandeln" Maja snackar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in