2023-05-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Förstår inte heller att de alltid envisas med att köra i bredd.
är ju inte ens tillåtet... Förstår inte varför polisen inte är hårdare med sånt. Bötfäll klubbarna.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2022/trafikregler-for-cykel-bor-inte-andras/
Citera
2023-05-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Cyklister har precis lika stor rätt att använda vägen som bilister, så det är lika lite vårdslöshet i trafik som att du är på vägen med din bil. Visa hänsyn istället.

Dessutom är Vätternrundan om tre veckor, så sannolikt tränar de för just den.

Självklart har cyklister rätt att vistas på vägen. Klungor på 20 stycken är dock minst sagt olämpligt på allmän väg oavsett om dom tränar för Vätternrundan eller ej. Det är inte att visa hänsyn att åka i 20-mannaklunga. Åk en och en med 100 meters lucka i stället. Det ger ännu bättre träning.
Citera
2023-05-28, 13:02
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Insatsledare: En cyklist kom för långt ut i vägen
Polisen betraktar påkörningen av cykelklungan i Nora som en olycka. Föraren har förhörts och är i nuläget inte misstänkt för något brott.

– Ett gäng motionscyklister kom i en klunga. Det verkar som att en av dem har vinglat till och kommit lite för långt ut i vägen och fått möte av en bil, säger räddningstjänstens insatsledare Greger Aronsson till Nerikes Allehanda.
https://omni.se/insatsledare-en-cyklist-kom-for-langt-ut-i-vagen/a/VPkBd1
Citera
2023-05-28, 13:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Cyklister har precis lika stor rätt att använda vägen som bilister, så det är lika lite vårdslöshet i trafik som att du är på vägen med din bil. Visa hänsyn istället.

Dessutom är Vätternrundan om tre veckor, så sannolikt tränar de för just den.

Javisst har de rätt att använda vägen - men då ska de hålla sig till trafikreglerna och trafikreglerna säger att man bara får cykla i bredd när det kan ske utan fara eller utgöra olägenhet för andra trafikanter.
Citera
2023-05-28, 13:04
Medlem
Cyklister överlag saknar trafikvett och verkar tro att regler, skyltar och rödljus bara gäller för bilister. Trottoarer och gågator ser man ofta trafikeras av dessa nonchalanta typer.
Citera
2023-05-28, 13:05
Medlem
Cyklister i bredd är ju inget större hinder än en traktor eller någon som är ute och går med en hund. Hur jävla mycket väg behöver ni som gnäller för att gör en omkörning? Jag har stött på cykelgrupper som tar mycket plats av körfältet, men det är ju bara att göra en omkörning som man gör med andra långsamtgående fordon. Kul? Nej. Går det bra? Ja. Sen är jag rätt säker på att idiotration är lika hög bland cyklister som bilister, vilket denna tråden bevisar är ganska hög.
Lär er göra omkörningar istället för att gnälla i en olyckstråd på flashback.
Citera
2023-05-28, 13:08
Avslutad
Förmodligen självförvållat. Många cyklister i klunga tror att de äger vägen.
Citera
2023-05-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormorkvinnan
Vid olycksplatsen är en kurva och nedförsbacke, så lär ha varit skymd sikt i varje fall

Då anpassar man väl hastigheten efter det? Inte fan gasar jag på i en kurva med ett jäkla backkrön. Kan ju lika gärna stå en fullstor älg, och då är det ju mos av bilen direkt.
Citera
2023-05-28, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Javisst har de rätt att använda vägen - men då ska de hålla sig till trafikreglerna och trafikreglerna säger att man bara får cykla i bredd när det kan ske utan fara eller utgöra olägenhet för andra trafikanter.
Kringelikrokiga skogsvägar som är så smala att de saknar mittlinje borde det vara olagligt. De tenderar till att hålla sig ganska smala på raksträckor för att sedan bredda ut i kurvor vilket kan bli otroligt farligt vid möte.
Det är ju alltsomoftast folk som kanske inte tränat cykelteknik sedan tioårsåldern som ligger och blåser på i klungor i hastigheter de själva inte behärskar.
Citera
2023-05-28, 13:17
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Cyklister har precis lika stor rätt att använda vägen som bilister

Nja.

När jag lärde mig cykla så skulle man cykla ute i högerkanten. När jag sedan tog körkort lärdes det ut att man skulle köra bilen mitt i körfälten.

Jag tror inte samma rättigheter till vägen gäller cyklister och bilister.

Så här står det just nu på Transportstyrelsens webbplats om saken:
"Du ska cykla på höger sida av körbanan."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/

I lagtexten kan man hitta följande:
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276#K3

Citera
2023-05-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://omni.se/insatsledare-en-cyklist-kom-for-langt-ut-i-vagen/a/VPkBd1

En som vinglat till. Känner en brandman som blev utkallad till en trafikolycka med cyklist inblandad. Då hade en cyklist i en cykelklunga frontat med mötande bil och blivit totaldemolerad. Händelseförloppet var som sådant att cyklisten kört på cyklisten framför och tappat balansen rakt ut i mötande trafik. Det är väl samma som uppstår i stora klungkrascher som man ser på tv. Är väl som att få ett fälleben när framhjulet trycks till gissar jag?
Spontant låter det som att cyklisten klantat till det själv, eller någon medcyklist.
Citera
2023-05-28, 13:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Usch då. Min spontana tanke är det bör vara oavsiktligt. Det är många spandex-cyklister ute på landsvägarna, inte sällan i större grupper och klungor. Man har ju hamnat i vissa situationer när det dyker upp hux flux bakom en kurva och tar upp stora delar av vägen. Många gånger saknas ordentlig vägren och det blir då riskfyllda situationer. Hoppas alla är ok.

Hux flux? Dyker lastbilar också hux flux i en kurva? När man framför ett fordon kan man inte bara utgå från att det är tomt på vägen när man närmar sig en skymd kurva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in