2023-05-28, 12:18
Avstängd
Sensationsrubriker i media

https://www.gp.se/nyheter/sverige/bil-har-k%C3%B6rt-in-i-klunga-med-cyklister-i-nora-kommun-1.100707757

Bilen mötte ju cyklisterna och en av dem tappar kontrollen och bilisten gör vad han/hon kan för att väja men det blir kollision.

I rubrikerna i media låter det mer som att en bil med isis kört in i en klunga amerikanska cyklister..
Citera
2023-05-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Kan vara ren otur med, cyklister i klunga tror ofta de är gudar på vägen. Personen kan bara följt vägens hatighetsskyltar och plötsligt upptäckt 10-20 idioter mitt på vägen i låg hastighet.

Väghållaren kanske behöver sänka hastighetsbegränsningen om bilisterna inte klarar att anpassa farten i sådant fall. Man ska väl aldrig köra fortare än man kan bromsa och stanna inom den sträckan man kan överblicka?
Citera
2023-05-28, 12:19
Medlem
Av denna anledning ska både A-traktorer och klungcykling på allmän väg förbjudas. Dock är det alltid den som kör på bakifrån som är vållande till olyckan.
Citera
2023-05-28, 12:20
Medlem
Soterns avatar
Förstår inte heller att de alltid envisas med att köra i bredd.
Citera
2023-05-28, 12:21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Jag har möt cyklister som ligger mitt i vägen i skymt kurva så nära frontat med dom flertal gånger. Dom verkar gena i kurvor för att kunna hålla högre hastighet.
Ja, men då är det inte bilistens fel om cyklisten blir påkörd. Nu verkar det vara cyklisterna som är vållande till sina egna skador, då har jag bara medlidande för bilföraren.
Citera
2023-05-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Många skriver att man möter cyklister men det gör man inte, man kör ikapp cyklister, man cyklar på höger sida samma som man kör bil.

edit; från svt;

Var det första gången dom var ute och cyklade, kanske hade stödhjul på också? Om en mötande bil som kör som den ska får en cyklist "ur balans" så ska den cyklisten hålla sig till att åka buss.

Du förutsätter att cyklisterna håller sig på rätt sida av vägen. Enl vissa inlägg gjorde inte alla det. Nu blev det dock ambulans i st för buss. Lika bra det.
Citera
2023-05-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Sensationsrubriker i media

https://www.gp.se/nyheter/sverige/bil-har-k%C3%B6rt-in-i-klunga-med-cyklister-i-nora-kommun-1.100707757

Bilen mötte ju cyklisterna och en av dem tappar kontrollen och bilisten gör vad han/hon kan för att väja men det blir kollision.

I rubrikerna i media låter det mer som att en bil med isis kört in i en klunga amerikanska cyklister..
Hon som skrivit kanske skulle fundera över sitt yrkesval som journalist, så jävla dåligt
Citera
2023-05-28, 12:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Bild på platsen i expressen, inte precis en bred väg med fri sikt, snarare en asfalterad kostig; https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-bilist-har-kort-in-i-klunga-cyklister-i-nora/

Säkert en kul väg att åka mc på.
Citera
2023-05-28, 12:37
Medlem
Hamnade bakom en klunga där man cyklade 5 i bredd och säkert 10 lång, cyklisten längst bak började veva med armen tänkte att han visade att det var ok för omkörning.

Ack så fel jag hade det var signalen för hela klungan tänkte göra en vänstersväng 5 i bredd.
Citera
2023-05-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Hamnade bakom en klunga där man cyklade 5 i bredd och säkert 10 lång, cyklisten längst bak började veva med armen tänkte att han visade att det var ok för omkörning.

Ack så fel jag hade det var signalen för hela klungan tänkte göra en vänstersväng 5 i bredd.

Det är så cyklister brukar indikera en vänstersväng. Bra om du lär dig det.
Citera
2023-05-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
I så fall borde det klassas som vårdlöshet i trafik. Finns väl ingen anledning att köra i så stora klungor på allmän väg om man tränar inför tex Vätternrundan.

Cyklister har precis lika stor rätt att använda vägen som bilister, så det är lika lite vårdslöshet i trafik som att du är på vägen med din bil. Visa hänsyn istället.

Dessutom är Vätternrundan om tre veckor, så sannolikt tränar de för just den.
Citera
2023-05-28, 12:47
Medlem
henrikos avatar
Är det klarlagt om de åkte på rad längs vägkanten, eller om de cyklade i bredd? Jag behöver veta detta för att känslomässigt kunna landa i sorg eller likgiltighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in