2023-05-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Ja han är en riktig krigshetsare som talar om utplåning av grannländer i svensk television
Ja, visst är det så. Helt humorlös och seriös i sin agenda.....prime time ala Rostova channel no 1. Snacka om idioti på statsfinansierad nivå....och inte ens det förstår de år 2023. Tro fan att clownen på backen i rysk fin kostym fattar ännu mindre. Dessa skall leda vår nya världsordning?
Citera
2023-05-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Varför kallas ryssarna för turister ?
Kenneth Gregg kallade dem orcher förut. Då tyckte Facebook att det var alldeles för "avhumaniserande".

Så det fick bli turister.

Han brukar ju kalla Putins generaler för turistledarna.
Citera
2023-05-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Delrepublikerna har på DEMOKRATISKT vis försökt uppmärksamma Kreml om sin folkvilja sedan 1995. Detta har fungerat med så långt att deras politiska styre har "bytts ut" med ryska varianter. Ingen utav provinserna har någonsin ens funderat över kärnvapen dock. Det enda de försökt göra är att få sin röst hörd och lyssnad till. Ungefär som pro-ryssarna här i tråden menar på vore naturligt och lyssnat på.
Varje gång som något oblast har serverat tankar på utveckling så har deras styre bytts ut snabbt som fan. Självständighet? Röstfrihet?

Nej, dessa provinser kommer inte sitta på några kärnvapen som en fara för världen! OM de får chansen att vara sig själva och eftersträva frihet och rättighet till sitt folk kommer de på sekunden ingå i en internationell deal som återupptar skrotandet utav vansinnet. Redan 1999 deklarerade Sibiria oblast detta...men det belv tystat på reguljärt MOSKVA vis.

Inget att rädas från separata republiker från Rysslands splittring nej. Dessa är levande och INTE Moskva. De RIKTIGA ryssarna som försöker finna plats i morgondagen
Uttryckte mig nog lite luddigt. Men kärnvapen eller kärnvapenkomponenter där beslutsprocessen krackelerat finns säkert alltid enskilda grupper som om priset var det rätta skulle sälja oavsett vem köparen var. Skedde väl i mindre skala när Sovjet upplöstes har jag för mig, ja inte kärnvapen men vissa komponenter.
Ja vill man lösgöra sig från Kremls styre om chansen nu uppstod så är det ju i demokratisk riktning man förhoppningsvis vill gå annars så är det ju liksom meningslöst att bryta sig loss kan man tycka.
Fast det viktigaste är ju nu att Ukraina kan mota ryssen ut ur Ukraina.
Citera
2023-05-27, 21:43
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Kenneth Gregg kallade dem orcher förut. Då tyckte Facebook att det var alldeles för "avhumaniserande".

Har det inte med de ryska "semesterfirarna" (soldater) i Donbass att göra, eller har jag fel?
Citera
2023-05-27, 21:44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Ja, det är precis det man säger.

Jag säger att gå på vad som sägs och vad man kommunicerar genom andra medium och hitta inte på några saker.

Rysslands skäl till att avnazifiera och avmilitarisera Ukraina har med landets säkerhet att göra och man menar att det är NATO-ländernas inblandning där man först stödde en kupp mot den valde presidenten i landet och följande militärt stöd som ledde fram till beslutet att sätta stopp för Kiev. Hotet om att släppa in Ukraina i NATO var väl droppen vilket Ryssland inte kunde acceptera.

Och så här betraktat utifrån sannolikt inte vad någon rysk president skulle acceptera.

Det enklaste att förstå detta är att ta fram en kartbok över Europa.

Du påstår att du vet att man ägnar sig åt grupptänk i Kreml och att de inbillar sig saker. Men det är ju precis det som har hänt. Tror du på att man skulle ha kunnat utvidga NATO och sätta upp en Cordon Sanitaire som man försöker göra från norr till söder utan att få en reaktion?

Ja, det kunde man så länge Ryssland var utslaget efter Sovjets sammanbrott. Men sedan har man tagit sig tillbaka och då kan man inte det längre.

Realpolitik kallas det.

Vad NATO/USA har att välja på i det här läget är att ta striden med de konsekvenser det får.

Eller förhandla fram en fredlig lösning på hur man ska samexistera.

Det är de två alternativen som gäller.

Och troligtvis är du så korkad att du tror att det jag säger här är något jag tycker. Jag försöker bara förklara hur världen fungerar utifrån geopolitisk realism.

För min del hade jag önskat att vi höll oss utanför detta. Men tydligen har många fastnat i ett grupptänk där man tror på sagor.
Kreml får mer Nato när de gör så. De får vad de [säger sig] inte vilja ha. De har tänkt helt fel, som sagt, Eller så ljuger de. De kan såklart både tänka fel och ljuga, de gör minst ett, kanske båda.

Och då är vi tillbaka till att man inte kan gå efter vad någon lögnare eller någon utifrån en vanföreställning säger. Man måste hålla sig ifrån vanföreställningen och gå efter vad Kreml gör. Konsekvensutsätta Kremls handlingar samt gå efter sina egna behov. Vilken clown du är. När du faktiskt får chansen att diskutera det du anfört blir du nervös och flamsar bort flera inlägg, sedan när du samlat dig återanvänder du ett gammalt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Du påstår att du vet att man ägnar sig åt grupptänk i Kreml och att de inbillar sig saker. Men det är ju precis det som har hänt. Tror du på att man skulle ha kunnat utvidga NATO och sätta upp en Cordon Sanitaire som man försöker göra från norr till söder utan att få en reaktion?
Du har vänt på kronologin och hittat på din egna verklighet, stackars stolle. Innan Finland var det väldigt länge sedan någon Volganära nation ansökte till Nato. Det är Kreml som gör Nato attraktivt.
Senast redigerad av Schlesien 2023-05-27 kl. 21:54.
Citera
2023-05-27, 21:45
Medlem
De hundratusentals ryssar som flytt landet. Oavsett utgång så lär de inte vara välkomna tillbaka. De kommer således husera i Europa. Det räcker med att 1 av 1000 går Putins ärenden, så är vi i stort trubbel. Många kommer göra vad som helst för att bli bjudna hem igen, andra är garanterat utsända direkt av Putin när kriget väl startade. Vi kommer få ett helsike.
Citera
2023-05-27, 21:48
Medlem
aztlans avatar
Citat:

Trodde han menade att dom var tillfälligt (i Ukraina) för att sedan åka hem
Citera
2023-05-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Trodde han menade att dom var tillfälligt (i Ukraina) för att sedan åka hem
Det är korrekt. Åka hem i liksäckar.
Citera
2023-05-27, 21:50
Medlem
Citat:

Ah, ok, tack för förklaringen
Citera
2023-05-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Uttryckte mig nog lite luddigt. Men kärnvapen eller kärnvapenkomponenter där beslutsprocessen krackelerat finns säkert alltid enskilda grupper som om priset var det rätta skulle sälja oavsett vem köparen var. Skedde väl i mindre skala när Sovjet upplöstes har jag för mig, ja inte kärnvapen men vissa komponenter.
Ja vill man lösgöra sig från Kremls styre om chansen nu uppstod så är det ju i demokratisk riktning man förhoppningsvis vill gå annars så är det ju liksom meningslöst att bryta sig loss kan man tycka.
Fast det viktigaste är ju nu att Ukraina kan mota ryssen ut ur Ukraina.
Ja. men detta skedde enbart i Moskva och Petersburg. DVS inte i de andra oblasten utanför moskoviternas intresse
Citera
2023-05-27, 22:12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Van der layen sa att rysslands ekonomi skulle krascha på 3 månader, för 15 månader sedan.
Men det tar väl lika lång tid som att storoffensiven kommer igång..

Rysslands ekonomi ÄR förintad. Putin själv medger att oljeinkomsterna har sjunkit med 50% men att det är helt enligt planerna. I stort sett ALLA företag har dragit sig ur ryssland. 1 miljon högutbildade har flytt landet.
Citera
2023-05-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
De hundratusentals ryssar som flytt landet. Oavsett utgång så lär de inte vara välkomna tillbaka. De kommer således husera i Europa. Det räcker med att 1 av 1000 går Putins ärenden, så är vi i stort trubbel. Många kommer göra vad som helst för att bli bjudna hem igen, andra är garanterat utsända direkt av Putin när kriget väl startade. Vi kommer få ett helsike.
Vi arbetar redan emot det possibla helvetet och har gjort sedan länge, så nej, problemet kommer bara uppstå om det TILLÅTS. Frågan skall ställas till de som tvekade DÅ och fortfarande gör i åsiktsfrihetens tecken. Utöver det så hålls städningen inom kontroll, både i Sverige och Ukraina

Tillägg - redan 1956 frågade vi folk i NJ om detta...svaret var det samma som idag! Äckligt, falskt och underminerande för både den lokala gatan, som grannskapet som staten. Inget har förändrats! Vi är fortfarande en del som minns och hålls aktiva för det som händer just nu. Det är inget nytt ryssen presenterar i Ukraina, utan endast en återuppspelning utav det enda fanstyget kan göra och alltid har gjort. Men ja, de skall såklart hållas koll på oavsett var de FLYR ja
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-05-27 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in