Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Ja, det är precis det man säger.
Jag säger att gå på vad som sägs och vad man kommunicerar genom andra medium och hitta inte på några saker.
Rysslands skäl till att avnazifiera och avmilitarisera Ukraina har med landets säkerhet att göra och man menar att det är NATO-ländernas inblandning där man först stödde en kupp mot den valde presidenten i landet och följande militärt stöd som ledde fram till beslutet att sätta stopp för Kiev. Hotet om att släppa in Ukraina i NATO var väl droppen vilket Ryssland inte kunde acceptera.
Och så här betraktat utifrån sannolikt inte vad någon rysk president skulle acceptera.
Det enklaste att förstå detta är att ta fram en kartbok över Europa.
Du påstår att du vet att man ägnar sig åt grupptänk i Kreml och att de inbillar sig saker. Men det är ju precis det som har hänt. Tror du på att man skulle ha kunnat utvidga NATO och sätta upp en Cordon Sanitaire som man försöker göra från norr till söder utan att få en reaktion?
Ja, det kunde man så länge Ryssland var utslaget efter Sovjets sammanbrott. Men sedan har man tagit sig tillbaka och då kan man inte det längre.
Realpolitik kallas det.
Vad NATO/USA har att välja på i det här läget är att ta striden med de konsekvenser det får.
Eller förhandla fram en fredlig lösning på hur man ska samexistera.
Det är de två alternativen som gäller.
Och troligtvis är du så korkad att du tror att det jag säger här är något jag tycker. Jag försöker bara förklara hur världen fungerar utifrån geopolitisk realism.
För min del hade jag önskat att vi höll oss utanför detta. Men tydligen har många fastnat i ett grupptänk där man tror på sagor.
Kreml får
mer Nato när de gör så. De får vad de [säger sig] inte vilja ha. De har tänkt helt fel, som sagt, Eller så ljuger de. De kan såklart både tänka fel och ljuga, de gör minst ett, kanske båda.
Och då är vi tillbaka till att man inte kan gå efter vad någon lögnare eller någon utifrån en vanföreställning
säger. Man måste hålla sig ifrån vanföreställningen och gå efter vad Kreml
gör. Konsekvensutsätta Kremls handlingar samt gå efter sina egna behov. Vilken clown du är. När du faktiskt får chansen att diskutera det du anfört blir du nervös och flamsar bort flera inlägg, sedan när du samlat dig återanvänder du ett gammalt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Du påstår att du vet att man ägnar sig åt grupptänk i Kreml och att de inbillar sig saker. Men det är ju precis det som har hänt. Tror du på att man skulle ha kunnat utvidga NATO och sätta upp en Cordon Sanitaire som man försöker göra från norr till söder utan att få en reaktion?
Du har vänt på kronologin och hittat på din egna verklighet, stackars stolle. Innan Finland var det väldigt länge sedan någon Volganära nation ansökte till Nato. Det är Kreml som gör Nato attraktivt.