Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. General Milley har givetvis rätt i att Ukrainas möjligheter till framgångsrika offensiver är ganska liten och antagligen begränsad till överraskande bataljons och eventuellt brigadanfall.
2. F-16 har i praktiken endast en större förmåga än Ukrainas Sovjetplan till luftstrid. Eftersom sådan knappt förekommer i Ukraina, dels för att Ukraina saknar ett fungerande flygvapen och dels för att Ryssarna regelmässigt knäpper Ukrainska stridsflyg på 10-45 svenska mils avstånd så kommer F-16 plan inte att skapa någon större skillnad i förhållande till mig-29 or och allt annat som skrapats ihop till Ukraina.
3. Det där är helt fel. Mr. Milley är förövrigt inte Republikan och han har precis som alla sina företrädare fullgjort sin ~4 års tjänst och får säkert lämna med pompa och ståt i Oktober. Så det där med att Mr. Milley skulle få gå har du bara hittat på. Avseende de svenska officerarnas försök till att grinande förutspå Ukrainska succeer så är det så för dem, så de försöker förvarna för Ryska motplaner genom Ukrainska spegelbildsplaner och liknande...
4. Joint chiefs of staff ser ut att ha en del potentiella politiska problem. Det är dock en balanserad skara mellan vapenslagen och 1 direkt politisk representant.
5. Bye-bye
Geopolitisk essä inspirerad av Alfred Thayer Mahan och Halford Mackinder:
Jag hade själv velat se amiral Brady (från flottan) som näste chef för Joint Chiefs of Staff. Nu blir det general Brown (från flygvapnet) som blir det istället.
Utnämningen av general Brown är det näst bästa, som jag ser det. Förutom att han är svart - en i sig obetydlig faktor, men som likväl kommer att smälla högt i vissa kretsar - så är han en intellektuell person med dokumenterad storstrategisk utblick, till skillnad från general Milley.
Att flygvapnet får posten markerar även att USA mest av allt betraktar Ryssland som en irriterande fluga, som just nu - och för en tid framåt - förvisso kommer att skapa problem, men att dessa till sin natur är övergående. Fokus ligger nu på vem som kommer att dominera världsordningen under de närmaste 100 åren: Väst, givetvis under ledning av USA, eller öst, vilket här är liktydigt med Kina.
Kina är den enda "riktiga" utmanare som återstår för det USA-ledda västerlandet, eftersom Ryssland har spelat bort sina kort genom ett sällsynt missriktat och illa skött militärt äventyr i dess omedelbara närområde, vars bestående konsekvens är att den process som reducerar såväl Ryssland som Europa som huvudaktörer i det storpolitiska spelet, bara kommer att påskyndas.
Historiens stora drama slutar snart att utspela sig på den euro-atlantiska arenan; och huvudrollsinnehavarna kommer att dra vidare när nu ridån håller på att gå upp över det indo-pacifiska området. Jag hade helst sett att det vore den amerikanska flottan som sutte i förarsätet när detta sker, men president Biden föredrar flygvapnet. Han har förmodligen rätt - för vad vet jag? - och amiral Brady är förmodligen för gammal.