2023-05-23, 08:46
Medlem
Muppetys avatar
Jag håller på att bygga om mitt sovrum till ett hobbyrum. Jag är främst intresserad av elektronik, teknik o kemi. Har dock fått lite varningar om att man inte får göra alla typer av experiment hemma av hyresvärden. Jag bor alltså i en hyresrätt.

Nu har jag bara lite kemikalier köpta i färghandeln o inga förbjudna. Vad gäller elektronik har jag köpt på mig massvis med dioder, resistorer, kondensatorer, transistorer o liknande. Jag löder lite o sånt.

Har samlat på mig alla typer av verktyg, inkl. vissa maskiner som sticksåg, slipmaskin, vinkelslip o borrmaskiner (inkl. en pelarborrmaskin). Dessa är väl inte så populära att använda hemma i lägenheten, med tanke på att de låter så mycket... Men ibland behöver man kanske slipa bort ett par millimeter o det gör man på 5 sekunder. Tycker om att bygga saker o tillbehör som kan komma till nytta.

Samt har jag en massa grejer man kan koppla till datorn, så som mikroskop eller grejer för att mäta saker, det tänkte jag också göra där. Har satt en 50" TV där inne, så att man t.ex. kan få mikroskopbilden på den.

Jag har köpt två skrivbord, tre hurtsar på loppmarknader för några hundra o fick en jättefin stol på återvinningsgården. Möjligen ska jag köpa nått bord till, får se...

Nu håller jag på att inreda det (bild kommer när det är klart), så nu jag vill gärna se era hobbyrum! Om ni vill, så posta en bild på ditt hobbyrum o skriv gärna vilka hobbys du ägnar dig åt. Hur har ni som bor i lägenhet gjort? Har ni byggt eget? Hyr kanske nån lokal nånstans? Ni som bor i hus, använder ni kanske garaget som nån typ av verkstad?

Hur skyddar man parkettgolvet bäst? Bra matta kanske?
Citera
2023-05-23, 11:48
Medlem
bananjuices avatar
Det viktiga du måste skaffa är en rejäl utsug, det är väl även det stora besväret när man bor i lägenhet.
Citera
2023-05-24, 00:12
Moderator
Popesizes avatar
För att skydda golvet, så skulle jag nog rekommendera ett vanligt golvskydd
typ detta från Ikea.
https://www.ikea.com/se/sv/p/kolon-golvskydd-44881100/

Jag har sett de mest under skrivbordsstolar för att inte nöta på golvet. Men det borde ju också kunna stå emot både färgklickar och eventuella kemikalier.

Finns säkert större modeller också om man letar lite på nätet.
Citera
2023-05-24, 07:06
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Det viktiga du måste skaffa är en rejäl utsug, det är väl även det stora besväret när man bor i lägenhet.
Ja, ett utsug för rök från t.ex. lödkolv ska jag fixa, det sitter en ventil i klädkammaren, eller fixa nått så att det kan gå via fönstret.

Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
typ detta från Ikea.

Jag har sett de mest under skrivbordsstolar för att inte nöta på golvet. Men det borde ju också kunna stå emot både färgklickar och eventuella kemikalier.

Tack, nått sånt får det bli att införskaffa.
Citera
2023-05-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
typ detta från Ikea.

Det där är väl det absolut säkraste sättet att förstöra ett parkettgolv...
Ett enda gruskorn under den mattan och golvet är helt rökt. Underlägg av den typen funkar på institutionsgolv av typen plastmatta.
Citera
2023-05-24, 20:28
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det där är väl det absolut säkraste sättet att förstöra ett parkettgolv...
Ett enda gruskorn under den mattan och golvet är helt rökt. Underlägg av den typen funkar på institutionsgolv av typen plastmatta.
Har ett likadant under stolen på hemmakontoret samt ett i matsalen när de små kommer och hälsar på, inga problem. Parkettgolv i båda rummen.
Citera
2023-05-24, 20:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag håller på att bygga om mitt sovrum till ett hobbyrum. Jag är främst intresserad av elektronik, teknik o kemi. Har dock fått lite varningar om att man inte får göra alla typer av experiment hemma av hyresvärden. Jag bor alltså i en hyresrätt.

Nu har jag bara lite kemikalier köpta i färghandeln o inga förbjudna. Vad gäller elektronik har jag köpt på mig massvis med dioder, resistorer, kondensatorer, transistorer o liknande. Jag löder lite o sånt.

Har samlat på mig alla typer av verktyg, inkl. vissa maskiner som sticksåg, slipmaskin, vinkelslip o borrmaskiner (inkl. en pelarborrmaskin). Dessa är väl inte så populära att använda hemma i lägenheten, med tanke på att de låter så mycket... Men ibland behöver man kanske slipa bort ett par millimeter o det gör man på 5 sekunder. Tycker om att bygga saker o tillbehör som kan komma till nytta.

Samt har jag en massa grejer man kan koppla till datorn, så som mikroskop eller grejer för att mäta saker, det tänkte jag också göra där. Har satt en 50" TV där inne, så att man t.ex. kan få mikroskopbilden på den.

Jag har köpt två skrivbord, tre hurtsar på loppmarknader för några hundra o fick en jättefin stol på återvinningsgården. Möjligen ska jag köpa nått bord till, får se...

Nu håller jag på att inreda det (bild kommer när det är klart), så nu jag vill gärna se era hobbyrum! Om ni vill, så posta en bild på ditt hobbyrum o skriv gärna vilka hobbys du ägnar dig åt. Hur har ni som bor i lägenhet gjort? Har ni byggt eget? Hyr kanske nån lokal nånstans? Ni som bor i hus, använder ni kanske garaget som nån typ av verkstad?

Hur skyddar man parkettgolvet bäst? Bra matta kanske?

Det låter som att du inte har någon sambo😂😂
De brukar inte gilla när man har en pelarborr i sovrummet, konstigt nog.

Bra belysning är något du borde kolla över, både lysrörsarmatur, punktbelysning och kanske en sån lampa med förstoringsglas.

3D-skrivare låter också som något du har behov av.

Själv har jag ett hus med garage men gör mest enklare vardagssnickrande där.
Citera
2023-05-27, 08:30
Medlem
Muppetys avatar
Det blev ganska hyfsat!
https://i.imgur.com/TdY8h3j.jpg

Elektronik/kemi o allmänt pyssel till vänster.
Data o tillbehör till data, t.ex. mikroskop, så har man bilden på TV:n.
Så alla mina verktyg till höger, pelarborrmaskinen står tillfälligt på mitt jobb, men tänkte ha den på den ljusa träfärgade hurtsen.

Från annan vinkel
https://i.imgur.com/hNp7n81.jpg

Min prepping och campingutrustning, det är vatten i dunkarna
Sen min kemihylla med lite (ofarliga) kemikalier o glasutrustning
Sen mitt skrivbord där jag pysslar med elektronik/kemi

Men nä, nån sambo har jag inte, det enda jag använt sängen till har varit när jag haft dambesök, men eftersom min nördighet då har sagt; -Sov du i sängen, så tar jag soffan... Så kan jag lika gärna erbjuda liggunderlaget o sovsäcken!

Men ja, jag får skaffa nått att skydda golvet med. Lödrök o sånt skulle man kunna leda ut genom fönstren, de går att öppna.
Citera
2023-05-27, 08:34
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ja, ett utsug för rök från t.ex. lödkolv ska jag fixa, det sitter en ventil i klädkammaren, eller fixa nått så att det kan gå via fönstret.

Tack, nått sånt får det bli att införskaffa.

Utsug för lödkolv är totalt overkill.
Såvida du inte sitter och löder 8 timmar o dagen, varje dag så känns det helt overkill.
Jag löder rätt mycket i omgångar och kör aldrig något utsug. Sitter vid köksbordet bara.

För att tillföra tråden så har jag inget hobbyrum men ett bra garage på ca 95kvm som jag renoverar bilar i
Citera
2023-05-27, 08:36
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Utsug för lödkolv är totalt overkill.
Såvida du inte sitter och löder 8 timmar o dagen, varje dag så känns det helt overkill.
Jag löder rätt mycket i omgångar och kör aldrig något utsug. Sitter vid köksbordet bara.
Ja, jag har använt köksbordet tidigare o inte varit särskilt besvärad av det, numera är det väl heller knappt någon giftig bly heller i lodet?
Citera
2023-05-27, 08:39
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ja, jag har använt köksbordet tidigare o inte varit särskilt besvärad av det, numera är det väl heller knappt någon giftig bly heller i lodet?

Nej precis.
Sedan är det väl ändock kanske inte super bra för den delen heller men någon gång ibland är inget problem anser jag.
Citera
2023-05-29, 02:20
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:

Lödröken kommer från flussmedlet så lödröksutsug kan vara bra att ha oavsett om tennet är blyat eller blyfritt.

Att man numera kör med blyfritt lod har mest med miljön att göra.
Sök på: "Computer recycling West Africa" i youtube så får du se hur de bränner elektronik för att komma åt koppar.

När man avlöder komponenter med lödpenna & tennsug får man ett fint damm av lödtennet,
Det är nog inte så bra att inandas.
Lär inte vara så bra att få det i öppna sår heller.

Annars så håller jag med Facade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in