2023-05-27, 03:51
Medlem
[quote=smokeonthewater|84587216]Hon uppvisar ju ingen ånger eller empati eller skuldkänslor. Jag tror att hon är lika störd som JJ.[/QUOTE

Om hon iaf på rättegången hade vänt sig till Toves familj och bett om ursäkt, sagt något för att på nåt vis förklara det hemska. Men ingenting. Den gången hon visade mest känslor var när åklagaren sa att de yrkade på livstid. Då bröt hon ihop. Hon har bara gråtit när det handlat om henne själv.
Citera
2023-05-27, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja, det kvittar ju hur mycket de vill att hon ska vara oskyldig. De kan ju aldrig säkert veta.

Nej precis. Tror hon kommer få svårt att få vänner alls. Och ett jobb när man har gravfridsbrott i registret lär inte bli lätt. Hon kommer väl hamna själv i en soclägenhet i en annan stad och leva på bidrag. I fängelset finns det ju iaf andra jämnlikar så där tror jag nästan hon får det bättre.
Citera
2023-05-27, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag hade ärligt inte ens tagit in mitt vuxna barn om personen mördat en av sina ”vänner”, hade inte känt mig trygg. Sen tror jag att många skulle vända sig mot föräldrarna som är kyrkliga om de inhyste en mördare, även om det är deras dotter. De skulle behöva flytta.

Kanske vill föräldrarna tro att hon r oskyldig och att hon är ett offer för J
Då finns kanske förlåtelsen?

Det vore konstigt om de inte flyttar för även om deras församling ser situationen som föräldrar så kanske inte övriga vetlandabor gör det
Toves anhöriga och vänner bor ju också i vetlanda

J pappa har flyttat vilket jag förstår men mamman bor troligtvis kvar

Jag har mycket svårt att tro att M föräldrar och även J mamma kan bo kvar
Citera
2023-05-27, 04:12
Medlem
Citat:
Nej precis. Tror hon kommer få svårt att få vänner alls. Och ett jobb när man har gravfridsbrott i registret lär inte bli lätt. Hon kommer väl hamna själv i en soclägenhet i en annan stad och leva på bidrag. I fängelset finns det ju iaf andra jämnlikar så där tror jag nästan hon får det bättre.

Jag tror också att hon har det bättre och tryggare i fängelse några år tills det faller lite mer i glömska
Även om folk tycker illa om brottslingar så brukar ju inte folk ge sig på dem
Men sen finns det ju galningar och det är ju obehagligt
Det borde M föräldrar tänka på
Citera
2023-05-27, 04:16
Medlem
[quote=Jesss1234|84587222]
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon uppvisar ju ingen ånger eller empati eller skuldkänslor. Jag tror att hon är lika störd som JJ.[/QUOTE

Om hon iaf på rättegången hade vänt sig till Toves familj och bett om ursäkt, sagt något för att på nåt vis förklara det hemska. Men ingenting. Den gången hon visade mest känslor var när åklagaren sa att de yrkade på livstid. Då bröt hon ihop. Hon har bara gråtit när det handlat om henne själv.
Ja det har jag tänkt också
Det känns väldigt empstilöst
De borde ha reagerat i rätten när de såg T anhöriga och Albin som de umgåtts med

Det empatilösa hos M gör att jag inte tror på henne
Det är inte normalt om man är oskyldig
Citera
2023-05-27, 04:24
Medlem
Citat:
Nej jag håller med. Precis allt pekar mot att de båda utförde gärningen tilllsammans. Att M sen drar en helt osannolik historia som vissa tror på övergår mitt förstånd. Jag hoppas verkligen att domen står sig i hovrätten. Inte minst för Toves anhöriga.

Lite långsökt kanske?
Har de besökare kanske som kan påverka att de ska neka?
Citera
2023-05-27, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kanske vill föräldrarna tro att hon r oskyldig och att hon är ett offer för J
Då finns kanske förlåtelsen?

Det vore konstigt om de inte flyttar för även om deras församling ser situationen som föräldrar så kanske inte övriga vetlandabor gör det
Toves anhöriga och vänner bor ju också i vetlanda

J pappa har flyttat vilket jag förstår men mamman bor troligtvis kvar

Jag har mycket svårt att tro att M föräldrar och även J mamma kan bo kvar

Ja I Vetlanda kan inte M bo om hon ska kunna gå utanför dörren. Tror det blir svårt för föräldrarna med, speciellt om M släpps ut och kommer bo med dom. Dock är detta fall så medialt uppmärksammat så det blir svårt att börja om någonstans öht är min gissning.
Citera
2023-05-27, 05:05
Medlem
Citat:
Lite långsökt kanske?
Har de besökare kanske som kan påverka att de ska neka?

Tror inte de får träffa någon utöver personal, advokaten eller en präst i början.
Citera
2023-05-27, 05:37
Medlem
Citat:
Ja I Vetlanda kan inte M bo om hon ska kunna gå utanför dörren. Tror det blir svårt för föräldrarna med, speciellt om M släpps ut och kommer bo med dom. Dock är detta fall så medialt uppmärksammat så det blir svårt att börja om någonstans öht är min gissning.
Precis
Konstigt nog så bor de kvar och M är skriven på adressen

Det kan inte bli lätt för hennes bror heller
De här två tjejerna har förstört livet för många
Senast redigerad av Anedin 2023-05-27 kl. 05:40.
Citera
2023-05-27, 05:39
Medlem
Citat:
Tror inte de får träffa någon utöver personal, advokaten eller en präst i början.

Jag tror att de får ta emot besök?
Läste för en tid sedan att anhöriga får besöka
Senast redigerad av Anedin 2023-05-27 kl. 06:31.
Citera
2023-05-27, 07:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag håller med grov misshandel

Om inte jag minns fel så var T ena öga typ intryckt med ev som någon använt tumme/finger
Tove hade även andra skador bla på underbenen och ena handen
Det är osmakligt av vissa att försköna misshandel och hennes skador

Jag tror att Sybil vet mer exakt hur dessa skador såg ut
Ööhh!! Nej, jag vet inte mer än någon annan om Ts skador, men jag kan föreställa mig att hennes försvarsförmåga helt klart blev påverkad.
Citera
2023-05-27, 07:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tar man ett par steg tillbaks och ser helheten så har vi två bästa kompisar som båda haft konflikt med Tove under lång tid. Minst en av dom har skrivit hatlåtar, gjort bildcollage, uttryckt sit hat gentemot T flera gånger och även tänt eld på hennes ytterdörr i ett försök att ha ihjäl henne, och detta med bådas vetskap. Ett par veckor innan mordet sker så har J googlar på bränna inne någon, så hatet finns kvar och man kan kan ju bara tänka sig hur pratet dom emellan låtit.

En av dem har skrivit hatlåtar, gjort bildmontage, uttryckt hat och gjort googlingar om mordbrand. Den faktiska branden var bara Johanna åtalad för, så där finns inget resonemang om 'i samförstånd'. Hur du sedan kan tänka dig kommunikationen mellan dem, så vet vi fortfarande väldigt lite om vad som sades.

Citat:
På Nöjet råkar bästisarna i bråk/tjafs med ärkerivalen. Både J och M blir så upprörda att dom pratar med vakter för att få T utslängd. J vill göra anmälan men får kalla handen och hatet gror säkerligen inom henne. I detta skede ses M uppröd gå in och ut på Nöjet för att leta efter T.

Här borde ju insatsstyrkan ha kommit med blåljus... Nej, det är tjafs en helt vanlig utekväll hittills. Du spekulerar i vad som händer, men om det hade funnits en plan att mörda Tove så skulle det ju vara ytterst dumt att påkalla uppmärksamhet från vaktpersonal och polis. Johanna är den som hatar Tove, hon kan ha börjat planera misshandel eller mord här, men vi vet inte. Hon kan lika gärna ha sagt till Maja att hitta Tove och berätta att Tove är världens sämsta människa, vilket skulle förklara Majas letande.

Citat:
In i lägenheten går bästisarna och hatobjektet T, ingen av dom är märkbart berusade enligt flera vittnen. Maja har minuter innan ankomst filmat rådjur på vägen och både J och M uppmärksammar T s samtal med pojkvännen.

Utifrån teorin att Johanna och Maja har planerat ett mord, så lurar de in Tove i lägenheten. Men om det inte finns någon gemensam plan, så skulle det lika gärna kunna vara så att Johanna har planerat mordet och lurat både Maja och Tove.

Citat:
Maja påstår nu att hon direkt vid ankomst går och lägger sig i Johannas säng som hon aldrig tidigare fått sova i. Sängen är både obäddad och full av prylar. 15 Minuter före mordet är hennes telefon i rörelse, samt ett par minuter efter mordet. Men Maja påstår att hon varken hört eller sett någonting, trots att grannarna under upplever att taket skakade samt flera mindre dunsar. Grannen ringer på två gånger, men Maja hör ingenting. Grannpappan hör fotsteg från två personer ett par minuter efter mordet och sen öppnas dörren och J syns.

Ponera att ovanstående är en lögn av Maja. Säg exempelvis att tjejerna sätter sig i köket och pratar. Maja lägger sin telefon på bordet. Efter en stund går Tove på toaletten. Johanna lämnar köket och säger att hon ska hämta en grej. Strax efter det hör Maja tumult på toaletten. Hon springer dit och ser ett slagsmål mellan Tove och Johanna. Hon tar tag i Toves armar för att stoppa slagsmålet. Tove kämpar emot, men blir sen stilla och Maja hör konstiga ljud från Tove. När hon vänder sig om ser hon att Johanna stryper Tove. Maja hamnar i chock, hon släpper Tove, kurar ihop sig till en boll och stänger av. En stund senare sätter Johanna sig bredvid Maja. "Kolla vad du fick mig att göra", säger Johanna. "Men jag kan hjälpa dig att gömma Tove och så glömmer vi det här." Maja reser sig upp, hämtar telefonen och går in Johannas sovalkov för att få vara ifred. Hon sätter sig på golvet och stänger av igen.

Den här historien är påhittad, men det är inte en orimlig förklaring till de bevis som finns.

Citat:
Att J skulle lämna lägenheten med en ovetande M och ett lik är inte rimligt. Att J skulle skicka ett sms med risk för att M vaknar när hon är på McD är inte rimligt. Att M s telefon går till toaletten 02:43 men inga steg registreras därifrån går inte ihop. Att M ställer upp och hjälper till att böra ut kroppen utan att ställa en enda fråga om vad som hänt är inte rimligt. Att J väntar till kvällen efter, för att instruera Maja om vad hon ska säga är inte rimligt, speciellt inte med tanke på att polisen redan börjat förhöra folk under dagen.

Nu var det ju inte enligt planen att lämna lägenheten för att åka till McD, men om vi vänder på det. Varför skickar Johanna ett sms till Maja när hon är i driven? Det kan ju vara för att hindra Maja från att kontakta polis eller ambulans, ett slags 'jag håller koll på dig'.

Eller för att skapa ett alibi till sig själv. Johanna och Maja känner ju varandra väl, så Johanna är antagligen väl medveten om vad Maja klarar av att ljuga om. Här kan ju Johannas tanke ha fötts, att hon kan instruera Maja till att säga att hon har sovit hela tiden. I så fall får Johanna berätta allt själv och kan anpassa historien utan att behöva bemöta några påståenden från Maja, samtidigt som hon kan påstå att Maja gjorde det själv när hon var på McD ifall det skulle behövas. Maja skulle då ha svårt att trassla sig ur sin lögn och det vet Johanna säkert om.

Citat:
Att Maja ljuger i nästan två månader, och först börjar berätta efter att hon fått veta att J berättat om resan ute till skogen samt att hennes lögn är spräckt är inget normalt beteende för en oskyldig.

Att J dessutom skulle lyckas med att strypa T med sina två händer samtidigt som hon låser T s armar med sina egna ben finns inte på kartan.

Ibland ser man inte skogen för alla träd!

Som tur är så är det inte det mest sannolika som ska ligga till grund för att dömas för mord, utan ställt bortom rimligt tvivel. Den största delen av din skog är planterad på fröet att Johanna och Maja planerat detta tillsammans, vilket det inte finns några bevis för. Sedan spekulerar du hejvilt med att tänka dig vilka konversationer som skett, vilka känslor som funnits och vilka beteenden som är mest normala. Du kan ha rätt, scenariot är absolut möjligt, men det finns fler scenarion som också är möjliga och där Maja spelat en mindre eller ingen roll alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in