2023-05-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ser att Ericsson, idag 55.60, kostar samma som i de allra värsta dipparna 2008 och 2016. Alltså NOLL i värdeökning på 15 år ens om man köpte vid kraschen 2008-dippen. I corona-dippen 2020 kostade den 66 som minst. Jag köpte då och sålde vid 80 kr. Den gick sedan upp till 119.

Jag har ägt ERIB många gånger och alltid tjänat. När kan det bli aktuellt att köpa? Jag ser ingen minskning i intresset för mobiler och system, tvärtom, en bra marknad att vara på. Bara man tillverkar produkter som kunderna vill köpa.
Lite utdelningar har man ju fått genom åren
Citera
2023-05-24, 13:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Lite utdelningar har man ju fått genom åren
Det är sant, kanske 3-5% i utdelning per år. Men noll i värdetillväxt på 15 år är ändå skräp.
Citera
2023-05-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ser att Ericsson, idag 55.60, kostar samma som i de allra värsta dipparna 2008 och 2016. Alltså NOLL i värdeökning på 15 år ens om man köpte vid kraschen 2008-dippen. I corona-dippen 2020 kostade den 66 som minst. Jag köpte då och sålde vid 80 kr. Den gick sedan upp till 119.

Jag har ägt ERIB många gånger och alltid tjänat. När kan det bli aktuellt att köpa? Jag ser ingen minskning i intresset för mobiler och system, tvärtom, en bra marknad att vara på. Bara man tillverkar produkter som kunderna vill köpa.

Allt utom hårdvaran / basstationerna går back... och den divisionen ser ut att tappa fart.

Telekom lider med höga räntor och elpriser.
Citera
2023-05-24, 13:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Allt utom hårdvaran / basstationerna går back... och den divisionen ser ut att tappa fart.

Telekom lider med höga räntor och elpriser.
Jo, men folk älskar fortfarande sina mobiler och man kan lätt överföra inflationen till kunderna. Finns ingen som drar ner på sin mobil först av allt.
Citera
2023-05-24, 14:52
Medlem
Citat:
Jo, men folk älskar fortfarande sina mobiler och man kan lätt överföra inflationen till kunderna. Finns ingen som drar ner på sin mobil först av allt.

Nej, telekombolagen har inte riktigt lyckats med det tricket. De drar ganska mycket el, mer än jag trodde. Det är en hård prispress från hallon och andra små operatörer.

Skulle säg kanske att telekom sitter i samma skruv som storbankerna.

Telia är ned 25% sedan 2022, gjorde förlust.

Tele2 ned 22%

Så det är både tillverkare och kund.

Siffrorna är lika på andra marknader.
Citera
2023-05-24, 15:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej, telekombolagen har inte riktigt lyckats med det tricket. De drar ganska mycket el, mer än jag trodde. Det är en hård prispress från hallon och andra små operatörer.

Skulle säg kanske att telekom sitter i samma skruv som storbankerna.

Telia är ned 25% sedan 2022, gjorde förlust.

Tele2 ned 22%

Så det är både tillverkare och kund.

Siffrorna är lika på andra marknader.
Telia har ju harvat på samma fläck i 20 år, jag har köpt och sålt dem massor av gånger, de har ingen framtid. Men ericsson är en annan femma, om de kan utveckla produkter som kunderna vill ha.

Hallon finns ju för att tre eller någon annan säljer sitt överblivna bredband billigt. Tre kan omedelbart ta bort hallon.

Kan finnas en ledtråd där iofs, tre m.fl har expanderat för mycket och nu är kanske expansionstiden slut. Det är ju inte bra för Ericsson som säljer hårdvaran.
Citera
2023-05-24, 17:39
Medlem
Citat:
Telia har ju harvat på samma fläck i 20 år, jag har köpt och sålt dem massor av gånger, de har ingen framtid. Men ericsson är en annan femma, om de kan utveckla produkter som kunderna vill ha.

Hallon finns ju för att tre eller någon annan säljer sitt överblivna bredband billigt. Tre kan omedelbart ta bort hallon.

Kan finnas en ledtråd där iofs, tre m.fl har expanderat för mycket och nu är kanske expansionstiden slut. Det är ju inte bra för Ericsson som säljer hårdvaran.

Du vet de inte gör konsumentprodukter längre?

Det är Telia som är kunden.

Kunderna till eric möter prispress och konkurrens, så har de ju ett stort investeringsbehov.

Men 5G-utbyggnaden har saktat ner just nu.

Det är bara kolla de senaste rapporterna från Eric och läsa på sista raden. Det går inte på rätt håll. Så får vi hoppas att sparprogrammet biter och att de får tjänstesidan att gå plus. Det är typ 40 miljarder nu som läckt där i många år.
Citera
2023-05-27, 03:50
Medlem
Citat:
Du vet de inte gör konsumentprodukter längre?

Det är Telia som är kunden.

Kunderna till eric möter prispress och konkurrens, så har de ju ett stort investeringsbehov.

Men 5G-utbyggnaden har saktat ner just nu.

Det är bara kolla de senaste rapporterna från Eric och läsa på sista raden. Det går inte på rätt håll. Så får vi hoppas att sparprogrammet biter och att de får tjänstesidan att gå plus. Det är typ 40 miljarder nu som läckt där i många år.
Stabilt ändå och äger via Investor och någon fond.
Citera
2023-05-27, 04:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Stabilt ändå och äger via Investor och någon fond.
Vad är stabilt? Att värdet står och stampar?
Citera
2023-05-27, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad är stabilt? Att värdet står och stampar?
Då mitt innehav är skött av proffs så som Investor så litar jag på dem. Värdet är många gånger frigjort från aktiekursen dock.
Citera
2023-05-27, 04:59
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Då mitt innehav är skött av proffs så som Investor så litar jag på dem. Värdet är många gånger frigjort från aktiekursen dock.
Samma proffs som sålde Scania och behöll Stora Enso?
Ericsson har raglat runt kursmässigt i snart 20 år.
Citera
2023-05-27, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Samma proffs som sålde Scania och behöll Stora Enso?
Ericsson har raglat runt kursmässigt i snart 20 år.
Du har rätt att ifrågasätta men vi kan inte lösgöra oss från Investors fantastiska historia som investmentbolag. Ericsson är måhända en oslipad pärla i det sammanhanget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in