2023-05-26, 19:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Och räknar man ut tiden på de korta sovtillfällena så har hon knappast sovit någon djupsömn
Jag tror att tingdrätten har förstått det i sin bedömning
Mycket prat om djupsömn. Den kan infalla så snart som inom en halvtimme, beroende på kompensation. Troligast befann hon sig i det andra sömnstadiet, innan djupsömnen.

Som tidigare sagt; hon kan ha uppfattat ljud i bakgrunden utan att dessa nådde medvetandet.

Nyansering.
Citera
2023-05-26, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Både- och; antingen i direkt anslutning eller flera timmar efteråt.

Det är svårt att begripa hur man kan döda någon på det sätt Johanna berättar.

I all sin vardaglighet, jag tittar på golvet i hallen, så vanligt allt ser ut, ett lugn finns i det helt oförargeliga golvet med dess träplankor...ljuset som sipprar in på vardagsrumsgolvet...

Inte heller ser huset ut att vara något annat än ett vanligt, om även litet slitet hus. Ganska litet och med en liten trädgård framför, några små nakna träd framför huset och lite bruna höstlöv på gräsmattan, ett lite staket runt tomten.

Inget skvallrar om att genom den här porten steg en helt frisk ung kvinna in och kom ut genom samma port strax därefter i ett lakan. Då hade hon blivit strypt, kräkts och avlidit inom mindre än en timme.

Inte heller kan man se något på de misstänkta. De ser vanliga ut, pratar vårdat. Uppträder som vanliga tjejer gör.

Men det finns en sak som sticker ut, som gör att man reagerar. Och det är hur Johanna mitt i det helt vanliga plötsligt säger saker som inte känns...riktigt klokt.

Det finns inte samma underligheter i Majas berättelse, även om hon kanske undanhåller saker, kanske t o m ljuger i rätten.

Jag tänker också på att Johanna (och Maja) säger att Maja kräks i badrummet. Denna kräkning borde väl överensstämma med en kräkning från Tove kan man tycka.

Kanske hon ville parera de ljud som uppstod när Tove ströps? Förutom fallet då.

Men säger Johanna något om en kräkning från Tove?
I förhör eller i rätten?
Citera
2023-05-26, 19:54
Medlem
Citat:
Har du missat att J talat om för M att hon tog tag i T och fällde henne?
Hon berättade för samsittaren att T hade blivit grovt misshandlad .
Det har väl varken hon eller J berättat / sagt något mer om .
Så nej M berättade inte allt ett par v efter för fhl .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-05-26 kl. 20:02.
Citera
2023-05-26, 20:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Mycket prat om djupsömn. Den kan infalla så snart som inom en halvtimme, beroende på kompensation. Troligast befann hon sig i det andra sömnstadiet, innan djupsömnen.

Som tidigare sagt; hon kan ha uppfattat ljud i bakgrunden utan att dessa nådde medvetandet.

Nyansering.

Ja, hon hade sömnunderskott och då kan djupsömnen komma snabbare.
Förutom det: akoholen.

" Kvällarna du dricker alkohol blir dynamiken för sömnstadierna ändrade och ordinarie sätt att navigera vilket gör att;

Du somnar snabbare
Djupsömnens mängd ökar
REM-sömnen minskar
"

https://www.learningtosleep.se/artiklar/sa-paverkar-alkohol-din-somn
Citera
2023-05-26, 20:10
Medlem
Citat:
Har du missat att J talat om för M att hon tog tag i T och fällde henne?
Fällde och misshandel är inte samma sak för mig
T hade också en hel del skador som kan tyda på misshandel
Senast redigerad av Anedin 2023-05-26 kl. 20:49.
Citera
2023-05-26, 20:17
Medlem
sybels avatar
Citat:

Nyansering.
M kan ha varit "bortkopplad" utan att vara sovande, att hjärnan stängt ner för att den inte orkade ta in mer.

M kan ha hört men inte orkat/vågat/ velat reagera.

Allt är inte svart eller vitt.
Citera
2023-05-26, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men säger Johanna något om en kräkning från Tove?
I förhör eller i rätten?

Nej , bara att det kommer konstiga ljud från T och att tungan kommer ut .

Ja det är väl det som gör detta fall lite speciellt . Ytan är helt normal och fin , som synes helt vanliga unga fina tjejer . Men sedan kommer det fram en del helt sjuka saker när de berättar .
Och att de varken har sagt eller visat något som helst sorg eller ledsamhet för att T miste livet ” pga en liten gruff och olycka ”
Eller någon skam och skuld till Ts anhöriga .
Är oxå helt sjukt . Och svårt att förstå och ta in när man kollar på bilder av dem .

” Det var ju tråkigt att det blev sådär ”
Och nu ska de behöva sitta inne bara för det
Citera
2023-05-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag kanske skulle ha skriveít "förutom" fasthållning.

Jag personligen är ganska säker på att Tove blev påverkad av smällen.

Jag ramlade själv för något år sedan, när jag skulle gena förbi en person i höstmörkret under joggingturen. Snubblade på ett brunslock som stack upp och föll helt oförberedd i backen med huvudet först mot asfalten.

Jag blev väldigt omtumlad av smällen i huvudet, blev liggande en stund innan jag kom mig samman att känna efter vad som hade hänt. Jag svimmade inte, blev inte förvirrad, men helt klart omtöcknad. Jag kan absolut förstå att det kan påverka en om man ska försvara sig samtidigt av ett aggessivt angrepp.

Smällen i huvudet i samband med fallet är inte bekräftat. Det är lika stor chans att den uppkommit under tumultet efter fallet, vilket jag själv ser som mer troligt med tanke på skadorna på T s armbågar (som man reflexmässigt tar emot sig med vid fall).
Citera
2023-05-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M kan ha varit "bortkopplad" utan att vara sovande, att hjärnan stängt ner för att den inte orkade ta in mer.

M kan ha hört men inte orkat/vågat/ velat reagera.

Allt är inte svart eller vitt.

Ja så kan det vara. Ms lärare sa om jag minns rätt att hon vid stressade situationer i skolan kunde 'stänga ned'. Det kan också vara en kombination. Rimligen var M trött och kanske slumrade till. I bilen tror jag dock att det handlade om avskärmning, att M 'checkade ut.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-26 kl. 21:39.
Citera
2023-05-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja så kan det vara. Ms lärare sa om jag minns rätt att hon vid stressade situationer i skolan kunde 'stänga ned'. Det kan också vara en kombination. Rimligen var M trött och kanske slumrade till. En familjemedlem somnade te x i soffan framför Eurovision (!) och vaknade till lagom till Loreen vann. (Själv tyckte jag det var en väldigt spännande omröstning)
I bilen tror jag dock att det bara handlade om avskärmning att M 'checkade ut.

Men under den här kvällen visar MHs beteende mycket tydligt att hon inte alls "stänger ned". Dom allra flesta av oss skulle inte klara av att trä säckar över huvudet på ett lik, släpa det nedför en trappa och köra ut det i skogen ens om vi var i fullt vaket och nyktert tillstånd. MH klarar dett alldeles galant i ett tillstånd som en del påstår är i gränslandet till däckad.
Citera
2023-05-26, 21:13
Medlem
Citat:

Nyansering.

Troligtvis befann hon sig inte i nåt sovtillstånd, det överlägset mest troliga är att hon var alldeles jättevaken. Det sjuka i den här diskussionen är att det ibland låter som att ni letar små luckor i bevisningen, men ibland fullständigt ignorerar alla rimliga sannolikhetskalkyler och påstår på riktigt att MH sover sig igenom mordet. Inte att det är möjligt att hon gör det, utan att hon faktiskt gör det. Det är lite foliehatt över det.
Citera
2023-05-26, 21:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Nej , bara att det kommer konstiga ljud från T och att tungan kommer ut .

Ja det är väl det som gör detta fall lite speciellt . Ytan är helt normal och fin , som synes helt vanliga unga fina tjejer . Men sedan kommer det fram en del helt sjuka saker när de berättar .
Och att de varken har sagt eller visat något som helst sorg eller ledsamhet för att T miste livet ” pga en liten gruff och olycka ”
Eller någon skam och skuld till Ts anhöriga .
Är oxå helt sjukt . Och svårt att förstå och ta in när man kollar på bilder av dem .

” Det var ju tråkigt att det blev sådär ”
Och nu ska de behöva sitta inne bara för det

Ja, livet kunde bara forsätta som vanligt liksom...

Ja, lite kallt att hon inte skulle få en riktig begravning, men jag kommer ändå sörja henne...eh...

A 153/1037

"J: Alltså det, jag kunde inte egentligen inte riktigt. Hela situationen har jag egentligen aldrig
kunnat greppa och absolut inte då. Jag kunde absolut inte tänka ett steg längre utan jag tänkte
att, att hon aldrig skulle hittas och att allt skulle fortsätta som vanligt liksom. Det är klart att
jag tänkte att det var väldigt hemskt men på något sätt så, så visste jag att det liksom, ja, jag
vet inte.
BF: Sa du på något sätt så visste du liksom?
J: Det kändes ju, ja det kändes ju väldigt kallt att Tove skulle, att hon inte riktigt skulle få en
riktig begravning så men jag tänkte att jag kommer ju ändå sörja henne och tänka på henne
och göra det ja så bra som möjligt även om det låter konstigt så tänkte jag att det skulle få
räcka med att vi visste var hon kunde vara. Vi kunde liksom göra det till en fin plats för Tove.
Så jag tänkte att det skulle, att livet bara skulle fortsätta som vanligt eller nåt.
"

Så kan jag också tänka att Mja inte heller säger något om Toves anhöriga (eller gör hón det?), samtidigt har hon sina diagnoser, är i en situation där hon själv är misstänkt. Kanske svårt för henne att sätta sig in i andras situationer, om om hon drag av autism?

Från Majas p7:a:

"Utredningen kunde också påvisa vissa svårigheter inom autismområdet men inte en sådan omfattning att någon sådan diagnos kunde ställas."

Jag tror att vi kan ha svårt att förstå och sätta oss in i Maja, och hur hon fungerar, eftersom vi inte riktigt vet. Jag tror inte att man kan räkna med att hon fungerar som en normalfungerande vuxen. Annars är ju diagnoser s a s överflödiga, behövs inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in