Citat:
Ursprungligen postat av
attack-titan
Jag har levt med en känsla av meningslöshet inombords i några års tid nu. Jag undrar vad det kan bero på? Varifrån kommer denna känsla? Tänkte kolla om det finns fler personer här inne på forumet som känner lite på samma sätt, och vi hade kanske kunnat diskutera våra erfarenheter?
Vill gärna veta vad det är som har orsakat min känsla av meningslöshet under de senaste åren, så att jag kan finna en permanent lösning. Därför har jag börjat med någon slags psykoanalys av mig själv på hobbynivå.
Jag personligen tror på det som kloka människor före mig har sagt: att mitt (och varje människas) liv har en latent mening, en specifik livsuppgift som jag är här för att utföra. Denna uppfattning baserar jag på olika filosofiska system & böcker, bl.a. Victor Frankls Man's Search for Meaning. Men jag har svårt att identifiera denna mening för närvarande.
I denna känsla av tomhet, finns också en känsla av självförakt. Jag vet inte hur jag ska handskas med denna känsla. Människor i min omgivning, både anhöriga och vänner, har gång på gång genom mitt livet visat mig sitt förakt när jag gjort något fel och när jag inte gjort det.
Någon som har några uppmuntrande råd eller som har gått igenom något liknande?
Varför välja de läror som menar att det finns en speciell livsuppgift som du är här för att göra. Det låter lite gudomligt och som om stora grejer är på gång (måste utföras) och som måste letas efter utanför dig själv. Meningen finns inte i sig självt, utan måste väljas av varje enskild individ. Den är alltså inte objektiv, utan varje människa väljer själv sin egen mening med sitt eget liv --> J.P.Sartre
--------------------------
Blir det inte lättare om du tonar ner begreppen en smula och inte tar dig och din livsuppgift på så stort allvar. Livsuppgiften väljer du ju själv och kan vara vad som helst. Men visst... kanske är det bra om den består av att dels utforska vad man kan klara av och har för potential (i vad som helst; karriär, musik, sport m.m.), dels har roligt (unnar sig att ha roligt) och njuter under tiden av även de allra minsta sakerna samt, till slut, ägnar sig åt att hjälpa andra människor (bli missionär eller bara att vara en hjälpande hand för sin gamla farmor).
----------------
Då tror jag tomheten och självföraktet kan minska när man accepterar att en SJÄLV väljer meningen med livet och inte har för stora krav.
Exempel: kan du tycka att livet är okey (1) när potatisen du kokat blev bra eller (2) när du var tyst på fikat och lät någon annan tala?