2023-05-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Nä men det håller jag med om. Verkar vara många som tjänar okej men lever som om de vore rika. Har också sådana vänner. Som maxbelånat sig för husköp, som äter dyrt ute ofta osv. Ändå tjänar de inte mer än mig och min man. Fattar inte var de får pengar ifrån. Arv kanske. Samtidigt berättade samma person att de ibland måste använda sparpengar för att betala räkningar. Hur länge håller det?

Asså dom fattar nog inte hur man borde göra, och dom jag nämnde äger inte ens. Elvärme toppat på det. Dom tyckte att dom måste dra igen något. Samma dag kommer jag på besök för en kopp Te så står frun med öppen dörr utan strumpor i lättare kläder och manen står ute på baksida och röker. jag bara WTF, mannen snackade nån wiskey där den billigaste gått på åttahundra. Dottern (Som alltid gnäller på exakt allt) kom in och ville inte ha maten så gubben skulle gå och köpa nån av skräpmaten i närheten. Hon var inte tacksam , det är vanlig vardag för henne och dom. vad dom är gör så bränner dom pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Sitter i samma sits. Bekatna som alltid haft lyxigare semester, finare bil och bättre hus. Trots lägre inkomster. Har nu visat sig att jag amorterade ner bolånet. Dessutom sparade till förbättringar/renoveringar hemma istället för att utöka bolånet. Min bil köptes även kontant.

Jag har inte ändrat livsstil alls på grund av "krisen" men det gäller inte alla..... :P

Det gammal tänket, man sparar innan och betalar av hela lånet inom greppbar tid. 10-15 år. Punkt så gör man bara.
Alltså jag har ju tänkt så det fetade men det är vi som är dom stora förlorarna här. grejen är ju faktiskt att äga ökat mångfalt i värde. mer än ett hederligt arbete. Synd men jag fattade det här för sent, kanske tio år sen.

Så det som vi inte fattat och som vi skulle gjort är att man skulle stegat in på bostadsmarknaden redan på sitt förstajobb. Den bostaden hade ökat mer i värde än vad du och jag kan drömma om. Särskilt om man bytt upp sig med tiden.

De lägenhet jag tittade på först som 23 åring kostade 100k då på den tiden. Det var en etta centralt och jag tyckte att det var idiotiskt dyrt men hyran var halva mot en hyres.

om jag hade köpt de så hade den nog legat på 2.5-3 mille. i den stad jag bor nu kunde jag ägt hus eller lägenhet för fyra-fem Mille. fatta jag hade kunnat sälja allt i dag mitt i en kris, och gå i pension nu om jag velat.

Det är du och jag som har förlorat. man kan se det lite så. Glöm inte bort att många har inte lån faktiskt. Tänkt då på folk som äger flera bostäder, dom har egentligen aldrig behövt arbeta mer än ett tag för att få det att gå ihop. det är det som gör att det inte går ihop... Om för många äger och slutar arbeta. Om staten går in igen och räddar alla och ger betalt för att ha lån och sänker räntor till inget. Det är ju e sak man aldrig skulle gjort, Den borde lagat fast på 6-10 % hela tiden.

Självklart så är det där en kalkyl som inte håller i längden. Det är det vi ser nu men något kreativ bak kanske löser det. Hyrköp för unga eller något annat så tar vi nästa steg i den här cirkusen.

En dag så kommer det falla och ju längre tid som får gå ju värre.
Citera
2023-05-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Afghaner och MENA-folk som kommer till Sverige är väldigt sällan bönder, hur tror du de får ihop 200k till en flyktingsmugglare? Det är medelklassen och deras barn ( + hazarer som är en diaspora som heller inte är lantbrukare) som kommer hit. En genomsnittlig svensk fixar nog nordiskt lantbruk 10 ggr bättre än en de irakier, libaneser, afghaner som kommer till Sverige. Folk från medelklassen i MENA önskar inte att bli förknippad med smutsigt "lågkast" kroppsarbete och har väldigt lite kunskap och intresse för kroppsarbete (se hur få MENA som i Sverige söker sig till byggbranschen trots bra löner). Däremot så är vanliga svenskar på landet jävligt händiga, praktiska och har en stor anpassningsförmåga. Något man kanske inte fattar när man bara umgås med södermalmsakademiker som inte kan hitta motorn på en traktor, byter vinterhjul på verkstad och ringer snickare för att bygga en innervägg.

Jag tror att Ukrainare, och det var en i ett inslag som tog ett fabriksjobb och sa. Jag tar vad som helst och det är okej med det. ( ref:
Arbetet på textilfabriken i Östersund ger flyktingar från Ukraina )

Man söker arbetskraft idag för arbetsuppgifter på fabrik. Men den är svårt att hitta dessa från alla invandrare för dom har ingen egen vilja att utföra den typen av arbete. Man måste vilja flytta till jobben, för man vill det själv.
Arbetskraftsinvandringen och dom första som flyr är medelklass som hade det bra men kan få det änndå bättre här. Superbegåvningar som Alexandra Pascalidou, Loreen, Tilde de Paula Eby. Pascalidou sa till sina vänner: ”Kom hit till paradiset.”
Så: Dom första som flyttar hit är alltså lite smartare och borde, som finnarna som har kommit hit i alla tider, besätta dom jobb som vi erbjuder. Ibland mot sin vilja.

Men som alltid både arbetslösa och andra måste lida lite först för att ta steget mot ett ”bättre liv” .
Citera
2023-05-26, 10:57
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Älskar verligen denna debatt. Det blir så tydligt vilka sociopaterna runt om en är.

Alla tyckare med högerprofil, både proffsen och hobby-typerna här och på twitter tycker detta är något föräldrarna ska klara själv, samtidigt som de skrikit hela sista året om elstöd, bensinpriser och säkerligen stödjer ROT, RUT och ränteavdrag på deras belånade villor. Ingen empati, ingen politisk vision eller vilja att se ett bättre samhälle, bara sparka neråt.

En kommentar från en familjefar, som idag har det bra, men vuxit upp stundvis riktigt fattigt och bär med sig de erfarenheterna: Som ensam, ung kan man leva enormt snålt. Det är lite annorlunda med barn... även om vi bara köper protein på extrapris, grönt i säsong + odlar egna, lagar allt från grunden, så är budgeten (15000 kr) ibland nära att spricka - det innefattar iofs. inte bara mat utan att från butiken (typ tvättmedel, hygienprodukter, blöjor etc. vilket är svindyrt), samt bensin. Mellanmål, frukt, frukostvaror - saker man lätt kan skippa som ung ensam är svårare med barn.

Jag kan absolut förstå hur ensamma föräldrar eller lågavlönade eller de på försörjningsstöd har det tufft i dessa tider. Varför ska vi tvivla på deras erfarenhet? Ha lite empati.

Vilket löjligt, snömosigt babbel. INGEN tvivlar på att det är jobbigt att vara fattig. Låginkomsttagare har haft det knapert i alla tider. Fattiga har tvingats hushålla med slantarna, kämpa med räkningar och krav från banker, hyresvärdar och fordringsägare. Många har fått nöja sig med livets nödtorft och ingenting mer.

MEN... barn behöver inte svälta i Sverige. Hungersnöd finns just nu i ett 50-tal länder, Sverige är definitivt inte ett av dessa. Hungrar barn i Sverige är det ett resultat av föräldrarnas felprioriteringar, lättja, inkompetens och genuina brist på ansvar. Detta påtalade Lena Andersson och hela idiotvänstern svarade att Lena Andersson hetsar mot fattiga, anklagar dem för att vara dumma i huvudet samt vill tvinga dem att äta usla havregryn varje måltid.

Sossarnas påhittade bild att uthungrade barn släpar sig till skolan måndag morgon efter en helg av svält får inte ifrågasättas.
Citera
2023-05-26, 11:29
Medlem
Är det nånting jag avskyr så är det bättre bemedlade som tigger om bidrag och allmosor från staten när deras företag hotar att konka.
Det tar aldrig slut på denna kravmentalitet. Kompensation och skadestånd för allt mellan himmel och jord.

Så innan moderater börjar klanka ner på fattiga så ta det jävligt lugnt och skruva ner volymen.
Citera
2023-05-26, 11:48
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Jag tror att Ukrainare, och det var en i ett inslag som tog ett fabriksjobb och sa. Jag tar vad som helst och det är okej med det. ( ref:
Arbetet på textilfabriken i Östersund ger flyktingar från Ukraina )

Man söker arbetskraft idag för arbetsuppgifter på fabrik. Men den är svårt att hitta dessa från alla invandrare för dom har ingen egen vilja att utföra den typen av arbete. Man måste vilja flytta till jobben, för man vill det själv.
Arbetskraftsinvandringen och dom första som flyr är medelklass som hade det bra men kan få det änndå bättre här. Superbegåvningar som Alexandra Pascalidou, Loreen, Tilde de Paula Eby. Pascalidou sa till sina vänner: ”Kom hit till paradiset.”
Så: Dom första som flyttar hit är alltså lite smartare och borde, som finnarna som har kommit hit i alla tider, besätta dom jobb som vi erbjuder. Ibland mot sin vilja.

Men som alltid både arbetslösa och andra måste lida lite först för att ta steget mot ett ”bättre liv” .

Alexandra Pascalidou som "superbegåvning"? Jag är skeptisk
Citera
2023-05-26, 11:50
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det bästa med hennes text är att från och med nu kommer media att sluta propagera för insekter och vegansk mat. Nu är ris, havregryn och liknande ovärdig mat.

Ja en konsekvens av det här blir ju att även vanliga klassiska baslivsmedel som potatis, ris och pasta som ju även är basen i vegansk mat döms ut som icke människovärdig föda. Vad ska de som inte har råd med svärdfisk eller entrecote äta? Insekter? Men om man inte får eller kan kan äta havregryn kan man då äta malda syrsor?

Det är tydligen endast kebab, pizza och hamburgare som får klassas som riktig människoföda här i Sverige.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2023-05-26 kl. 11:53.
Citera
2023-05-26, 11:55
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Är det nånting jag avskyr så är det bättre bemedlade som tigger om bidrag och allmosor från staten när deras företag hotar att konka.
Det tar aldrig slut på denna kravmentalitet. Kompensation och skadestånd för allt mellan himmel och jord.

Så innan moderater börjar klanka ner på fattiga så ta det jävligt lugnt och skruva ner volymen.

Så har det ju varit i 50 år här i Sverige. Storföretagen hålls om ryggen, inget nytt under solen.
Citera
2023-05-26, 12:02
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag fullkomligt älskar din typ av argumentation, helt blåögd för det faktum att de invandrare som du så fint hackar på kommer från länder som fortfarande har självproduktion. Om det är några som vet hur man producerar mat för sin familj och prioriterar sina resurser så är det invandrare. Sverige tappade den här kunskapen för över 200 år sedan när allting började växa på hyllor i butiken. Lägger man ett lager till på din blåögada argumentation så är du nog den första som hånar invandrare för att de ägnar sig åt självproduktion, då brukar det heta att Achmed odlar potatis under golvbrädorna.

Eller tror du att afghanerna har en Willys 40 meter från sin bostad mitt ute i öken?

Det är sedan inte många här inne som vet hur det var att leva under ransoneringstider, så jag tror inte att folk skall diskutera ransoneringstider när de själva inte ens var påtänkta vid den tiden. Tyvärr lär vi snart komma in i ransoneringstider igen beroende på hur världsläget ser ut.

Sverige tappade den kunskapen för 50-60 år sedan, inte 200 år sedan.

Jag håller med dig vad gäller länderna som de flesta invandrare kommer ifrån. Det är väldigt mycket självhushåll, selfmade och tjänster och gentjänster där utan statens inblandning som vi tappat MEN problemet är just att de som lyckas ta sig till Sverige i princip är övre medelklass och ibland tom överklass i sina hemländer. Det kommer inga fattiga arbetare eller bönder från MENA länderna till Sverige. De har helt enkelt inte råd. Det är i mångt och mycket havererad eller misslyckad över- eller medelklass som kommer hit. Ganska bortskämd sådan som är van med hembiträde och trädgårdsmästare. Bortklemade studenter som aldrig arbetat fysiskt. Hade det kommit arbetare och bönder hade vi inte haft några större problem med integrationen.
Citera
2023-05-26, 12:25
Medlem
PingPongZongs avatar
Förbered er på ett fattig-Sverige igen. Nu är det: Kom och köp... konserverad gröt.
Allting går att svälja med mördande reklam.

https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

Eller är det kanske insekter man ska äta? Äta myror? Ha ha det är världens käk, kittlar dödskönt i kistan. Var nöjd med allt som livet ger.
Gammalt djungelordspråk.

Gratis är gott.
Citera
2023-05-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vilket löjligt, snömosigt babbel. INGEN tvivlar på att det är jobbigt att vara fattig. Låginkomsttagare har haft det knapert i alla tider. Fattiga har tvingats hushålla med slantarna, kämpa med räkningar och krav från banker, hyresvärdar och fordringsägare. Många har fått nöja sig med livets nödtorft och ingenting mer.

MEN... barn behöver inte svälta i Sverige. Hungersnöd finns just nu i ett 50-tal länder, Sverige är definitivt inte ett av dessa. Hungrar barn i Sverige är det ett resultat av föräldrarnas felprioriteringar, lättja, inkompetens och genuina brist på ansvar. Detta påtalade Lena Andersson och hela idiotvänstern svarade att Lena Andersson hetsar mot fattiga, anklagar dem för att vara dumma i huvudet samt vill tvinga dem att äta usla havregryn varje måltid.

Sossarnas påhittade bild att uthungrade barn släpar sig till skolan måndag morgon efter en helg av svält får inte ifrågasättas.

Håller med om att det inte är nåt nytt, och inte något sossarna kan kan skylla på den nya ledningen. Min barndoms minnen av beslut som "blöjor eller mat?" stammar från krisen i början av 90-talet. Men du (och Lena eller andra proffstyckare) ska inte komma och säga att det berodde på min skiftarbetande mammas inkompetens eller lättja. Det är inget annat än föraktfullt. Vi klarade oss och jag lärde mig en hel del om att få varje krona att räknas.

Det är fullständigt hopplöst att inte högern kan ta ett läge där hushållens kostnader skruvats upp extremt under en kort period och göra det till en politisk vinst. I detta läge kan de ju till och med skylla på sossarna och för en gångs skull faktiskt ha rätt. För som sagt, bidrag till den feta medelklassen finns det alltid råd till. Elstöd till villaägare till exempel. Vi hade kunna löst hela vårt problem med inflation och kollapsande valuta via ett slopat ränteavdrag. Men nej, nej, det går inte för sig - det hade ju drabbat villapsykopaterna.
Citera
2023-05-26, 14:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Håller med om att det inte är nåt nytt, och inte något sossarna kan kan skylla på den nya ledningen. Min barndoms minnen av beslut som "blöjor eller mat?" stammar från krisen i början av 90-talet. Men du (och Lena eller andra proffstyckare) ska inte komma och säga att det berodde på min skiftarbetande mammas inkompetens eller lättja. Det är inget annat än föraktfullt. Vi klarade oss och jag lärde mig en hel del om att få varje krona att räknas.

Det är fullständigt hopplöst att inte högern kan ta ett läge där hushållens kostnader skruvats upp extremt under en kort period och göra det till en politisk vinst. I detta läge kan de ju till och med skylla på sossarna och för en gångs skull faktiskt ha rätt. För som sagt, bidrag till den feta medelklassen finns det alltid råd till. Elstöd till villaägare till exempel. Vi hade kunna löst hela vårt problem med inflation och kollapsande valuta via ett slopat ränteavdrag. Men nej, nej, det går inte för sig - det hade ju drabbat villapsykopaterna.

Du fattar inte ett skvatt rörande elstödet. Ett uruselt argument varför folk inte ska sköta sin ekonomi och se till att barnen inte svälter.

Elstödet belastar inte statskassen med 5 ynka öre. Det är innestående pengar som staten klått elkonsumenterna som så kallade flaskhalsavgifter. När förra regeringen med berått mod kraschade Sveriges elproduktion i södra Sverige blev plötsligt flaskhalsavgifterna som elkonsumenterna betalade 18 gånger högre än det var tänkt eftersom nivån baserar sig på prisskillnader mellan elprisområdena. Sossarna & Co avvecklade elproduktionen i söder varvid elpriset och flaskhalsavgifterna rusade. Utöver detta tjänade staten många miljarder på den elskatt och moms som forsade in pga det höga elpriset som politikerna orsakat.

När dessa omoraliskt tillskansade pengar betalas tillbaka till elkonsumenterna börjar genast massa vänsterdrägg yla om att det är statliga bidrag till villaägare. Det är det inte, majoriteten av svenskarna bor i småhus och de i södra Sverige har drabbats ohyggligt hårt av sosseregeringens inkompetens och rena galenskap inom elförsörjningen. Självfallet är det rätt att staten återbetalar de orättmätigt tillskansade pengarna.

Även den som äger ett slott med 40 rum får elstöd, inget konstigt med det eftersom slottsherren tvingats betala enorma belopp i omoraliskt chockhöjda flaskhalsavgifter samt också skatt och moms på bedrägeriet. Spelar ingen roll om staten stulit ett tusen eller en miljon av en husägare -- stöldgodset ska naturligtvis återlämnas.
Citera
2023-05-26, 15:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
I både SVT och SR idag (22 maj 2023) har Lena Andersson fått försvara sitt debattinlägg i SvD, som är en replik till Ann Heberlein.

Länkar
SvD artikel https://www.svd.se/a/onB32m/lena-andersson-tala-om-avhumanisering-ann-heberlein (betalartikel)
Sveriges radio https://sverigesradio.se/artikel/debatt-vems-ar-ansvaret-att-barn-far-i-sig-tillrackligt-med-mat (debatt med Daniel Suhonen)
Sveriges radio https://sverigesradio.se/artikel/efter-kritiken-racker-det-att-mat-ar-mattande
SVT aktuellt https://www.svtplay.se/video/j1am99X?highlight=Debatt:%20Hungriga%20barn%20f%C3 %B6r%C3%A4ldrarnas%20fel?&position=1085 (debatt med Erik Rosén)

Lena menar i grova drag att det är missvisande att prata om hunger bland svenska barn och att hunger har en konkret definition. I princip skulle det innebära att det råder svält bland våra barn, vilket Lena menar är helt befängt att påstå. Lena påtalar helt riktigt att det är just i ”svåra tider” som föräldrarna måste ta ansvar och prioritera, och att det är relativt enkelt även med små medel. Då funkar det inte att köpa hämtmat etc.

Erik Rosén från Aftonbladet menar istället i aktuellt att det är fel att skuldbelägga föräldrarna och att staten ska gå in och stötta med bidrag.

Personligen har jag ytterst svårt att se hur det här ens kan vara en fråga. Vad är det för faktaunderlag för den här debatten egentligen, förutom Magdalena Anderssons uttalanden? Blir nästan provocerad av den totala avsaknaden av personligt ansvar; pappa staten ska betala. Men särskilt irriterande att det dyker upp i alla statliga nyhetskanaler, samtidigt.

Har Lena rätt eller fel? Vems ansvar är det att våra barn inte ska
vara hungriga?

Rent krasst utnyttjar vissa grupper sina barn som ekonomisk gisslan.

Ur ett sunt högerpolitiskt perspektiv så ligger ansvaret o skulden hos föräldrarna. Man ska inte skaffa fler barn än man själv kan försörja o uppfostra. Det är mot naturen.

Det bästa sättet att stävja barnfattigdom är att slopa barnbidraget efter barn nr 2.
Slopa flerbarnsbidrag.
Slopa bostadsbidrag.

Kompensera med skattelättnader på arbete o kapital.

Om barn far illa o föräldrar inte klarar av att ta hand om sina barn.
Då ska staten kliva in o ta sitt ansvar.
Sätt dem på statliga barnhem o låt militären ta hand om dem från 7 års ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in