Citat:
Nä men det håller jag med om. Verkar vara många som tjänar okej men lever som om de vore rika. Har också sådana vänner. Som maxbelånat sig för husköp, som äter dyrt ute ofta osv. Ändå tjänar de inte mer än mig och min man. Fattar inte var de får pengar ifrån. Arv kanske. Samtidigt berättade samma person att de ibland måste använda sparpengar för att betala räkningar. Hur länge håller det?
Asså dom fattar nog inte hur man borde göra, och dom jag nämnde äger inte ens. Elvärme toppat på det. Dom tyckte att dom måste dra igen något. Samma dag kommer jag på besök för en kopp Te så står frun med öppen dörr utan strumpor i lättare kläder och manen står ute på baksida och röker. jag bara WTF, mannen snackade nån wiskey där den billigaste gått på åttahundra. Dottern (Som alltid gnäller på exakt allt) kom in och ville inte ha maten så gubben skulle gå och köpa nån av skräpmaten i närheten. Hon var inte tacksam , det är vanlig vardag för henne och dom. vad dom är gör så bränner dom pengar.
Citat:
Sitter i samma sits. Bekatna som alltid haft lyxigare semester, finare bil och bättre hus. Trots lägre inkomster. Har nu visat sig att jag amorterade ner bolånet. Dessutom sparade till förbättringar/renoveringar hemma istället för att utöka bolånet. Min bil köptes även kontant.
Jag har inte ändrat livsstil alls på grund av "krisen" men det gäller inte alla..... :P
Jag har inte ändrat livsstil alls på grund av "krisen" men det gäller inte alla..... :P
Det gammal tänket, man sparar innan och betalar av hela lånet inom greppbar tid. 10-15 år. Punkt så gör man bara.
Alltså jag har ju tänkt så det fetade men det är vi som är dom stora förlorarna här. grejen är ju faktiskt att äga ökat mångfalt i värde. mer än ett hederligt arbete. Synd men jag fattade det här för sent, kanske tio år sen.
Så det som vi inte fattat och som vi skulle gjort är att man skulle stegat in på bostadsmarknaden redan på sitt förstajobb. Den bostaden hade ökat mer i värde än vad du och jag kan drömma om. Särskilt om man bytt upp sig med tiden.
De lägenhet jag tittade på först som 23 åring kostade 100k då på den tiden. Det var en etta centralt och jag tyckte att det var idiotiskt dyrt men hyran var halva mot en hyres.
om jag hade köpt de så hade den nog legat på 2.5-3 mille. i den stad jag bor nu kunde jag ägt hus eller lägenhet för fyra-fem Mille. fatta jag hade kunnat sälja allt i dag mitt i en kris, och gå i pension nu om jag velat.
Det är du och jag som har förlorat. man kan se det lite så. Glöm inte bort att många har inte lån faktiskt. Tänkt då på folk som äger flera bostäder, dom har egentligen aldrig behövt arbeta mer än ett tag för att få det att gå ihop. det är det som gör att det inte går ihop... Om för många äger och slutar arbeta. Om staten går in igen och räddar alla och ger betalt för att ha lån och sänker räntor till inget. Det är ju e sak man aldrig skulle gjort, Den borde lagat fast på 6-10 % hela tiden.
Självklart så är det där en kalkyl som inte håller i längden. Det är det vi ser nu men något kreativ bak kanske löser det. Hyrköp för unga eller något annat så tar vi nästa steg i den här cirkusen.
En dag så kommer det falla och ju längre tid som får gå ju värre.