Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMat
Får jag problem om jag inte har en FA-skattesedel? Jag hade fast anställning 2004-2005 (varit utomlands från 2005 tills januari i år) och har aldrig stött på några problem vid deklarationen. Betalar in moms vid deklarationen varje år, då jag inte behöver göra det varje månad.
Nä, rimligen borde du inte få några större problem med detta. Att vara F-skattare och jobba som A-skattare är i och för sig inte enligt reglerna. Så enligt reglerna borde du vara FA-skattare.
Men en A-skattare har ju sämre möjligheter att göra avdrag som minskar skatten och dessutom har en sådan mycket svårare att göra fel eller fiffla med skatten jämfört med en F-skattare. Detta gör detta alltså till en (skattemässigt) sämre lösning för dig - och en bättre för Skatteverket. Därför kommer Skatteverket inte att bry sig (särskilt mycket) om att du är F-skattare trots att du är jobbar som A-skattare. Och skulle dom bry sig om detta så blir enda effekten att dom skickar dig en FA-skattesedel.
Vissa arbetsgivare brukar vilja ha in skattsedeln för anställda för säkerhets skull men det är ju inte alla som gör det. Då skulle man ju kunna tänka sig att dom reagerar och kräver att du ska skaffa dig en FA-(eller A-)skattesedel. Men om så är fallet får du ju en sådan på nolltid och utan problem. Men i ditt fall så har du ju uppenbarligen redan anställning så denna aspekt gäller ju inte dig.
Därför har det ingen praktisk betydelse att du har en F-skattesedel trots att du jobbar som anställd A-skattare.