2007-10-23, 11:55
Medlem
Jag har fast anställning sedan januari. Har haft en enskild firma från studenttiden sedan 2004. Har aldrig tagit ut lön utan det handlar om några fakturor per år och dom brukar jag köpa utrustning för (läs: typ ny dator etc). Jag har F-skatt.

Får jag problem om jag inte har en FA-skattesedel? Jag hade fast anställning 2004-2005 (varit utomlands från 2005 tills januari i år) och har aldrig stött på några problem vid deklarationen. Betalar in moms vid deklarationen varje år, då jag inte behöver göra det varje månad.
Citera
2007-10-24, 19:31
Bannlyst
*bump*

Jag är intresserad av svaret på frågan här - alltså hur det fungerar om man har F-skatt i botten och sedan jobbar som anställd (A-skatt)...

Klassas det automatiskt som att man har FA-skatt då, eller får man en smäll på
fingrarna efter ett tag för att man inte ansökt om det?
Citera
2008-06-09, 20:28
Medlem
Wzl.s avatar
bump!
Citera
2008-06-09, 21:01
Medlem
Ja, jag har flera gånger undrat varför valet mellan F- och FA-skatt överhuvudtaget finns.
Citera
2008-06-09, 22:46
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Ja, jag har flera gånger undrat varför valet mellan F- och FA-skatt överhuvudtaget finns.
Den som både bedriver näringsverksamhet och har anställningsinkomst behöver både F- och A-skattsedel, eftersom F-skatten inte får inte användas i en anställning. Arbetsgivaren gör då skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt. Vid sidan av detta betalar du själv in F-skatt varje månad för att täcka skatt och egenavgifter för näringsverksamheten. När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har F-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla.

Juridiska personer, t.ex. aktiebolag och handelsbolag, kan aldrig ha FA-skatt.

http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/allmaninformationomskattsedlar.4.18e1b10334ebe8bc8 000148.html
Citera
2008-06-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses