2007-10-23, 11:55
Medlem
Jag har fast anställning sedan januari. Har haft en enskild firma från studenttiden sedan 2004. Har aldrig tagit ut lön utan det handlar om några fakturor per år och dom brukar jag köpa utrustning för (läs: typ ny dator etc). Jag har F-skatt.

Får jag problem om jag inte har en FA-skattesedel? Jag hade fast anställning 2004-2005 (varit utomlands från 2005 tills januari i år) och har aldrig stött på några problem vid deklarationen. Betalar in moms vid deklarationen varje år, då jag inte behöver göra det varje månad.
Citera
2007-10-24, 19:31
Bannlyst
*bump*

Jag är intresserad av svaret på frågan här - alltså hur det fungerar om man har F-skatt i botten och sedan jobbar som anställd (A-skatt)...

Klassas det automatiskt som att man har FA-skatt då, eller får man en smäll på
fingrarna efter ett tag för att man inte ansökt om det?
Citera
2008-06-09, 20:28
Medlem
Wzl.s avatar
bump!
Citera
2008-06-09, 21:01
Medlem
Ja, jag har flera gånger undrat varför valet mellan F- och FA-skatt överhuvudtaget finns.
Citera
2008-06-09, 22:46
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Ja, jag har flera gånger undrat varför valet mellan F- och FA-skatt överhuvudtaget finns.
Den som både bedriver näringsverksamhet och har anställningsinkomst behöver både F- och A-skattsedel, eftersom F-skatten inte får inte användas i en anställning. Arbetsgivaren gör då skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt. Vid sidan av detta betalar du själv in F-skatt varje månad för att täcka skatt och egenavgifter för näringsverksamheten. När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har F-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla.

Juridiska personer, t.ex. aktiebolag och handelsbolag, kan aldrig ha FA-skatt.

http://www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2004/allmaninformationomskattsedlar.4.18e1b10334ebe8bc8 000148.html
Citera
2008-06-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Juridiska personer, t.ex. aktiebolag och handelsbolag, kan aldrig ha FA-skatt.
Det förklarar saken. Jag tycker dock fortfarande att fysiska personer by default borde få FA-skatt när de registrerar sig som enskilda näringsidkare.
Citera
2008-06-10, 00:36
Medlem
När du reggar enskild firma (o dyl) får du FA-skattsedel.
Citera
2008-06-12, 00:04
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMat
Får jag problem om jag inte har en FA-skattesedel? Jag hade fast anställning 2004-2005 (varit utomlands från 2005 tills januari i år) och har aldrig stött på några problem vid deklarationen. Betalar in moms vid deklarationen varje år, då jag inte behöver göra det varje månad.
Nä, rimligen borde du inte få några större problem med detta. Att vara F-skattare och jobba som A-skattare är i och för sig inte enligt reglerna. Så enligt reglerna borde du vara FA-skattare.

Men en A-skattare har ju sämre möjligheter att göra avdrag som minskar skatten och dessutom har en sådan mycket svårare att göra fel eller fiffla med skatten jämfört med en F-skattare. Detta gör detta alltså till en (skattemässigt) sämre lösning för dig - och en bättre för Skatteverket. Därför kommer Skatteverket inte att bry sig (särskilt mycket) om att du är F-skattare trots att du är jobbar som A-skattare. Och skulle dom bry sig om detta så blir enda effekten att dom skickar dig en FA-skattesedel.

Vissa arbetsgivare brukar vilja ha in skattsedeln för anställda för säkerhets skull men det är ju inte alla som gör det. Då skulle man ju kunna tänka sig att dom reagerar och kräver att du ska skaffa dig en FA-(eller A-)skattesedel. Men om så är fallet får du ju en sådan på nolltid och utan problem. Men i ditt fall så har du ju uppenbarligen redan anställning så denna aspekt gäller ju inte dig.

Därför har det ingen praktisk betydelse att du har en F-skattesedel trots att du jobbar som anställd A-skattare.
Citera
2023-05-25, 18:15
Medlem
Om man har tjänat 300 000 i enskild firma under ett år och inget mer antar jag att man betalar preliminär skatt

Om jag däremot har jobbat för 100 000 och lagt på säg 3% extra i skatt som arbetsgivaren drar och man har tjänat 300 000 i enskild firma antar jag att detta slås ihop? Antar att det blir mer förmånligt i längden?
Citera
2023-05-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Om man har tjänat 300 000 i enskild firma under ett år och inget mer antar jag att man betalar preliminär skatt

Om jag däremot har jobbat för 100 000 och lagt på säg 3% extra i skatt som arbetsgivaren drar och man har tjänat 300 000 i enskild firma antar jag att detta slås ihop? Antar att det blir mer förmånligt i längden?
Man bör ha F-skatt i sådant läge för att betala preliminär skatt månadsvis, men om intäkterna inte innefattar försäljning av tjänst så går det utan också, då betalas all skatt i klump efteråt.
Om skatten betalas succesivt som är fallet med f-skatt, via annan arbetsgivare eller i efterhand påverkar inte den totala skatten.
Citera
2023-05-25, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Man bör ha F-skatt i sådant läge för att betala preliminär skatt månadsvis, men om intäkterna inte innefattar försäljning av tjänst så går det utan också, då betalas all skatt i klump efteråt.
Om skatten betalas succesivt som är fallet med f-skatt, via annan arbetsgivare eller i efterhand påverkar inte den totala skatten.

Ok för min revisor har fixat så att jag typ inte behövde betala in något efter alla avdrag.

Förstår att det handlar om att göra skatter separata.

Har inte behövt betala månadsvis då det står noll i som skatteverket gjorde , de föreslog dock skatteverket att betala lite senare.
Citera
2023-05-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ok för min revisor har fixat så att jag typ inte behövde betala in något efter alla avdrag.

Förstår att det handlar om att göra skatter separata.

Har inte behövt betala månadsvis då det står noll i som skatteverket gjorde , de föreslog dock skatteverket att betala lite senare.
Misstänker att du inte har någon revisor i en EF, men en redovisningskonsult kanske!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in