2023-05-25, 11:46
Medlem
Det jag tycker är det stora problemet med Arvid är inte att han vill ha egentid eller att han ibland känns mer robotlik än mänsklig, utan att han å ena sidan vill att Ida ska ha självkännedom och kommunikationsförmåga nog att artikulera och hävda sina egna behov till honom så att han inte behöver gå omkring och undra om hon verkligen är nöjd i relationen, samtidigt som hon å andra sidan också ska hålla honom närvarande i relationen så att han inte "svävar iväg" eller "försvinner" eller vad det var han sa i något av de första avsnitten. Det är som att hon ska bära hela det känslomässiga ansvaret för relationen, medan det för honom räcker med att vara medveten om att eventuella problem kan finnas, utan att behöva agera på denna vetskap.

Det hör väl ändå till en normal relation att man undrar om ens partner är helt nöjd och om man kan göra något för att den ska uppskatta relationen och ens samvaro ännu mer? Och att regelbundet göra små ansträngningar för varandra.

Samtidigt är det såklart svårt för oss att veta vad mer som har sagts och klippts bort, men detta reagerade jag på under det senaste avsnittet.
Citera
2023-05-25, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vasiglas
Det jag tycker är det stora problemet med Arvid är… att han å ena sidan vill att Ida ska ha självkännedom och kommunikationsförmåga nog att artikulera och hävda sina egna behov till honom så att han inte behöver gå omkring och undra om hon verkligen är nöjd i relationen, samtidigt som hon å andra sidan också ska hålla honom närvarande i relationen så att han inte "svävar iväg" eller "försvinner" eller vad det var han sa i något av de första avsnitten. Det är som att hon ska bära hela det känslomässiga ansvaret för relationen, medan det för honom räcker med att vara medveten om att eventuella problem kan finnas, utan att behöva agera på denna vetskap.
Ja jag skrev samma sak och har sett andra kommentera just det.
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
… Så uppfattar jag hans budskap. Hon ska skita i det eftersom det är hennes eget fel om han ”försvinner” för då har hon inte kommunicerat sina behov. Men gör hon det kväver ju hon honom och respekterar inte hans behov av ”utrymme”. .
Förresten det där med att bara finnas är ju något som hans mamma beskyllde alla ex för. Påstod att dom bara tyckt det varit så mysigt att bara få vara med Arvid (?!). Experterna påstår att alla hans ex varit passiva. Kul för exen att framställas som passiva mähän inför hela Sverige.
Arvids mormor sa att alla hans ex varit så allvarliga och aldrig skrattat. Vad jag sett av klippningen var Ida glad och sprudlande innan hon träffat honom men sen har det sinat och nu satt hon också bara och såg allvarlig ut. Hur ska hon kunna vara glad i en parrelation med en negativ människa som t.o.m. uppfinner hypotetiska problem i brist på problem och verkar sakna humor?
Citera
2023-05-25, 12:29
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Hur ska hon kunna vara glad i en parrelation med en negativ människa som t.o.m. uppfinner hypotetiska problem i brist på problem och verkar sakna humor?

Han är realist och långt ifrån en negativ människa. Tror att hon nog får sitt för att vara nöjd. (Men om Arvid skulle va en negativ människa hur beskriver vi då riktiga svartmålare?) Alla har någon form av humor men det framgår för få i etern. Och det är inte avgörande för Ida, eller för nån annan av oss.

Senast redigerad av FedupFlorence 2023-05-25 kl. 12:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ja jag skrev samma sak och har sett andra kommentera just det.

Förresten det där med att bara finnas är ju något som hans mamma beskyllde alla ex för. Påstod att dom bara tyckt det varit så mysigt att bara få vara med Arvid (?!). Experterna påstår att alla hans ex varit passiva. Kul för exen att framställas som passiva mähän inför hela Sverige.
Arvids mormor sa att alla hans ex varit så allvarliga och aldrig skrattat. Vad jag sett av klippningen var Ida glad och sprudlande innan hon träffat honom men sen har det sinat och nu satt hon också bara och såg allvarlig ut. Hur ska hon kunna vara glad i en parrelation med en negativ människa som t.o.m. uppfinner hypotetiska problem i brist på problem och verkar sakna humor?

Ja, att Arvids ex inte skrattat verkar ha mindre och mindre att göra med de som personer och mer med Arvids väldigt seriösa och humorlösa person(utifrån porträtteringen i serien).

Det är väl återkommande i serien att paren blir en sorts terapi för en i paret än något som är gjort för båda parter.
Hade inte programmet varit mycket mer intressant om man fick följa individuella personer under en längre tid under deras dejtande - samtidigt som de har samtal/terapi, utan att tvinga ihop två personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Ja Arvid blir mer och mer obehaglig för varje avsnitt. Jag reagerade på när dom satt med psykologen. Arvid sneglar flera gånger på Idas halsband. Sen rättar han till det. Wtf??? Han är extrem i att kontrollera sin omgivning. Men Ida är stenkall, hon blinkar knappt. Båda två är lite robotaktiga (men Ida är en glad robot).

När han säger att han vill ha barn menar han; han vill ha fru och barn som rekvisita. Han ska ha det för det ska man ha, det ser bra ut. Men han kommer vara minimalt delaktig i att hantera barnen, för han ska ut och plocka döda svanar etc.

Jag tolkar det som att Ida är stark, inte en robot, när hon inte reagerar på hans kontrollbehov.
Citera
2023-05-25, 12:39
Medlem
SnutteFia03s avatar
Nu börjar Arvid bli varm i kläderna så att säga. Ska bli intressant att se hur länge Ida orkar med det. Han flaggar åtminstone öppenhjärtligt om sina behov, men det här är som sagt inget som kommer hålla i längden.

Får inga gay-vibbar av honom som det spekulerats en del kring, möjligtvis är han bi, men inte helhjärtat homo.

Intressant val av scen att visa när han skulle ha sin egentid också. Fick mig att tänka på hur Jeffrey Dhamer samlade på sig döda djur för att ta hem och undersöka.
Citera
2023-05-25, 12:43
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Hörrudu ingen har väl skrivit att dom vet vad han har för läggning men det går inte att diskutera programmet utan att diskutera deltagarna tyvärr. Det kanske är oetiskt men isåfall är hela programmet oetiskt (vilket jag tycker att det är). Har slutat se nästan alla säsonger i förtid och inte sett de senaste alls innan denna. Hela grejen känns helt fel, det är oetiska matchningar och osunt för deltagarna att ens vara med och bli diskuterade om, vilket är precis vad ”experterna” och produktionen vill att man ska göra. Det var absolut inte illvilligt från min sida att skriva något jag skrivit om Arvid, tvärtom. Vi kan ju vända på det, att du tillskriver andra i tråden ”illvillighet” för att vi uttrycker våra reflektioner precis som du gör kanske tyder på ”illvillighet” isåfall. Jag tycker synd om Ida och blir orolig för Ida precis som jag blir beklämd av att se hur Alex och Agust behandlats i serien,

Personlighetsstörningar är rätt så vanliga, speciellt bland reality-deltagare. Det är inte speciellt långsökt att så många reagerar på Arvids sätt och självupptagenhet. Att det vi ser skulle vara ett stort kap beror väl på hur mycket man bryr sig om status, yta och fasad. Ja han är snygg och framgångsrik och har disciplin, i början av serien tyckte jag också att det var hedervärt. Men hans kyla och omognad och tjat om egentid osv är inget jag önskar varken en syster, vän eller främling jag ser på tv. Inte heller hans ego. En man med ett mindre flashigt jobb, mindre ”perfekt” kropp och välformulerade klyschor och med istället värme och humor hade jag tyckt varit ett bättre kap för en trevlig, klok och levnadsglad, äventyrlig tjej som Ida.

Jag älskar att diskutera programmet och deltagarna och skräder ju inte orden precis men för mig personligen så ger den typen av spekulationer (diagnoser, läggningar, sånt som är OMÖJLIGT att säga nått vettigt om eftersom personen det rör knappast kommer bringa klarhet i saken) en dålig känsla i magen. Även om man är korkad och TV-kåt så tycker jag att man som person har rätt att få ha vissa saker ifred. Jag gillar diskussioner och spekulationer, ju fler desto bättre! Men det där hobbydiagnosticerandet hit å dit ger iaf inte mig någonting och tillför inget mer än att jag tänker att det är elakt, onödigt och ganska ointressant faktiskt. Nu pratar jag inte om dina inlägg specifikt utan mer generellt.

Arvids sätt är fett obehagligt och jag tycker också lite synd om Ida, men tror hon är en rätt obrydd tjej så hon dansar nog vidare sen och har förhoppningsvis lärt sig att exakt vad hon inte ska leta efter hos en karl i framtiden.
Fortsätter hon va gift med honom och producerar några välartade monotona avkomlingar får hon skylla sig själv faktiskt. Men tror hon är smartare än så. Hoppas verkligen det iaf!!
Citera
2023-05-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Dort wo man Bücher wegwerft, wegwerft man auch am Ende Menschen (Där man kastar bort böcker, kastar man till slut bort människor), för att tala med gamle Heine. Food for thoughts, kära Lina, food for thoughts...

Som tur var för Alex så fick han behålla både de Sade och Sacher-Masoch i bokhyllan eftersom Lina inte kände igen namnen och då det var litet för mycket text på en gång för henne.

Älskar Flashback!

Apropå Arvid, vissa här har varit inne på att han är psykopat men jag har inte alls den känslan. Han njuter inte av att manipulera eller invadera någon, tvärtom – han lider av att släppa någon inpå livet. Anal personlighet plus undvikande anknytning är min dom.
Gayvibbar? Absolut!
Citera
2023-05-25, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Han är realist och långt ifrån en negativ människa. Tror att hon nog får sitt för att vara nöjd. (Men om Arvid skulle va en negativ människa hur beskriver vi då riktiga svartmålare?) Han har säkert/kanske humor, det har inte framgått men det är ju svårt för de flesta i etern, (Carro är rolig, tydligen).

Blink blink, ”du ska inte känna dig förorättad av de som tycker olika” skriver du när du nyss tillskrev ”illvillighet” till alla i tråden som uppfattar Arvid annorlunda än hur du uppfattar honom. Blir inte förorättad om du tror han är en glad person och ett kap för Ida, men ska du lägga till sådana där blinkningar kan du ju själv sluta med att passivt aggressivt lägga till personliga pikar som inte har med ämnet att göra, tex ”riktiga svartmålare”. Du styr inte hur andra uppfattar honom och försök hålla dig till ämnet om du vill ha givande utbyte av analyser.
Citera
2023-05-25, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath

Älskar Flashback!

Apropå Arvid, vissa här har varit inne på att han är psykopat men jag har inte alls den känslan. Han njuter inte av att manipulera eller invadera någon, tvärtom – han lider av att släppa någon inpå livet. Anal personlighet plus undvikande anknytning är min dom.
Gayvibbar? Absolut!

Nej tycker inte han heller verkar njuta av det men hans varvande av kyligt avvisande och översvallande komplimanger tycker jag är manipulativt på så sätt att han försöker hålla kvar henne fast han inte tänker vara där själv. Jag tycker inte det är schysst av produktionen att ha castat flera av deltagarna, hade dom menat väl hade dom hellre bara lyckats få ihop ett par eller helt enkelt ställt in hellre än att sätta ihop par där deltagarna far och kommer fara illa, i värsta fall bli gravida ihop och bunden till någon dom inte känner.
Citera
2023-05-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Tråkigt avsnitt.

MEN Lina och Alex !? Vad fan? Lina löste tröj-gate, som hon själv var skyldig till, genom.... party hattar och kuddkrig. Vem gör så??? Hon är helt labil. Och rawfreddan kommenterar det i synken med ett uppenbart stånd i byxan. Wtf.

Sen de där skämtböckerna och uppläxningen, vilken cringe. Och Alex är verkligen strykrädd, hela han utstrålar undergivenhet, som en hund som bajsat på mattan och får skäll av matte. Han kommunicerar typ "förlåt förlåt förlåt. Snälla Lina förlåt mig. Kan jag snälla få spela lite dataspel nu och sen när vi ligger i sängen får jag klämma på dina tuttar som tack för att jag slängde böckerna?"

Och apropå dataspel. Jag personligen tål inte vuxna män som spelar dataspel. Så sjukt oattraktivt. Dataspel är för små barn. När man är vuxen ska man ta tag i sitt liv och göra vettiga saker med sin tid.

Det här inlägget – så spot on och så skojigt att jag skrattade rakt ut.
Det är djupt sorgligt att se hunden gräva sin egen grav allt djupare.
Citera
2023-05-25, 12:58
Medlem
Citat:
Nej tycker inte han heller verkar njuta av det men hans varvande av kyligt avvisande och översvallande komplimanger tycker jag är manipulativt på så sätt att han försöker hålla kvar henne fast han inte tänker vara där själv. Jag tycker inte det är schysst av produktionen att ha castat flera av deltagarna, hade dom menat väl hade dom hellre bara lyckats få ihop ett par eller helt enkelt ställt in hellre än att sätta ihop par där deltagarna far och kommer fara illa, i värsta fall bli gravida ihop och bunden till någon dom inte känner.

Förstår vad du menar, men för mig är just det där symptomatiskt för den som har en otrygg undvikande aknytning. Han får ångest av att hon är tillgänglig, det kväver honom, han måste ta sig ut. Den impulsen kommer oavsett vad han egentligen känner för henne. Det är en kamp han för med sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in