2023-05-24, 20:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Enligt wikipedia

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combat_Vehicle_90

Så skall CV90 mk V ha bättre integration med UAV och drönare. Om det innebär att lägesbild skickas in i vagnen eller bekämpning kan man ju undra.

Vad jag förstår så är det det senare som är förbättrat, dvs vagnen kan stå i autoläge och automatiskt skjuta på drönare som dyker upp i den lägesbild med måldata som skickas till vagnen.
Citera
2023-05-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
https://www.expressen.se/nyheter/upp...on-av-sverige/
Tjeckien köper 246 stridsfordon av Sverige.
Landets regering har gett grönt ljus till affären - Stridfordonet heter CV90, eller Stridsfordon 90.
Tillverkaren är BAE Systems Hägglund, med bas i Sverige.

Tjeckiens regering skrev under avtalet under onsdagseftermiddagen.
Affären ska vara värd uppemot 22 miljarder kronor.
Kling i kassan - Bra affär för Sverige?

https://www.regeringen.se/pressmedde...-fran-sverige/

Problemet för Sverige är att den egna upprustningen sinkas
Citera
2023-05-24, 21:36
Medlem
zeke5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
90 MKR styck …. Jävla pris alltså … ..

… Grattis Sverige till arbetstillfällen och en storaffär …
40% av fordonet skall tillverkas i Tjeckien en av orsakerna att BAE Hägglunds fick ordern
Citera
2023-05-24, 22:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Är inte 90 miljoner styck snordyrt?
Det är väl allt inklusive ammo, underhåll, utbildning över hela den tänkta livscykeln.
Inte bara ett fordon.
Citera
2023-05-24, 22:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Bra info!

I Ukraina verkar stridsfordon vara lätta byten för drönare.
Kanske därför man valt CV90 som kan hantera drönare bättre?

Tjeckien har varit intresserade av CV90 sedan sent 1990-tal, så valet av CV90 har inget med drönare att göra. Notera vidare att alla andra moderna västfordon med 30mm, 35mm och 40mm akan också kan bekämpa luftmål.

Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Har sett någonstans att det går att ha betydligt mer 35mm ammunition än 40 mm med i vagnen. Och det skiljer väl kanske inte så väldigt mycket på "knack" mellan 35 och 40mm

Strf9040 bär med sig 234st patroner till 40mm akan. Caesarversionen dock bara 120st eftersom minskyddet tar bort stora delar av ammunitionslagringen.
CV9035 bär med sig 280st patroner.

Personligen föredrar jag det första alternativet p.g.a. högre pansargenomslag, 60-65% tyngre spränggranat och 3P istället för AHEAD som luftbrisadsammunition, som gör det möjligt att komma åt målet med splitterverkan rakt ovanifrån, samt med zonrörsfunktion, istället för enbart tidsbrisad.
Citera
2023-05-25, 00:13
Medlem
Gyxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Sverige har CV9040 med 40 mm kanon, andra länder har 9035 eller 9030 med 35 eller 30 mm kanon. Stridsfordon 9040 på svenska.
Om jag kommer ihåg rätt så nämndes det i en video på Youtube att CV9040 bara finns i Sverige och inte säljs till andra länder. Men jag kan ha fel.
Citat:
CV90 mohou být variantě vyzbrojené kanony ráže 30, 35 nebo 40 mm, Česká republika zvolila v rámci unifikace třicetimilimetrový kanon. Vozidlo s tříčlennou posádkou umožňuje přepravovat šesti- až osmičlenný výsadek.
Såvitt jag förstår så köper Tjeckien CV9030 eftersom den citerade texten säger att de köper 30mm varianten.
Senast redigerad av Gyxen 2023-05-25 kl. 00:25.
Citera
2023-05-25, 00:57
Medlem
Auroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyxen
Om jag kommer ihåg rätt så nämndes det i en video på Youtube att CV9040 bara finns i Sverige och inte säljs till andra länder. Men jag kan ha fel.

50 förrådsställda vagnar med 40mm kanon har levererats till Ukraina, så ingen export i strikt mening men dom finns numera utomlands och lär se skarpt läge snart.
Citera
2023-05-25, 00:59
Bannlyst
Svensk vapen är alltid bra!
Bra för bägge länderna
Citera
2023-05-25, 07:09
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Är detta en ekonomi tråd?

Är inte stridsfordon ute och drönare inne?
CV90 har väl ingens chans mot drönare. Sittande ankor?

Luftvärnsversionen av CV90 är ypperlig till att skjuta ner just drönare.
Citera
2023-05-25, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad jag förstår så är det det senare som är förbättrat, dvs vagnen kan stå i autoläge och automatiskt skjuta på drönare som dyker upp i den lägesbild med måldata som skickas till vagnen.

Det har väl ungefär LVKV90 klarat sen 90-talet?

Kul att 90 vagnen sprider sig över Europa. Ska Sverige kanske fundera att köpa 9030 eller 9035 istället för att bidra till gemensam NATO standard i framtiden?
Senast redigerad av Wannabebonde1 2023-05-25 kl. 09:01.
Citera
2023-05-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Hur kan de kosta över 100 miljoner styck?

En massproducerad bil kan lätt kosta 1 miljon.

En massproducerad lastbil kan lätt kosta 3-5 miljoner.

Att ett specialbyggt stridsfordon kan kosta 100 miljoner är inte så konstigt.

Priset 100 miljoner inkluderar säkert också mer än själva priset på fordonet.

Citat:
om bland annat stöd under leveransskedet samt erfarenhetsutbyte och samarbete gällande utbildning, nyttjande, drift och fortsatt utveckling av stridsfordon 90-systemet.
Citera
2023-05-25, 10:28
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora
50 förrådsställda vagnar med 40mm kanon har levererats till Ukraina, så ingen export i strikt mening men dom finns numera utomlands och lär se skarpt läge snart.

- Som, man har väntat på att få se dugligheten på t.ex 9040's duglighet med deras anti-flygfarkost prestanda!
Hur länge ska man behöva att dagligen kolla YT för att få se CV90/Archer etc in action..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in