Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Men det är väl ingen som har påstått något annat. Det är dock lite skillnad mot att dra 200K KIA ur röven.
Synd bara som sagt att det inte finns något liknande initiativ för ukrainska KIA.
Det är fullkomligt meningslöst att mitt under brinnande krig försöka göra sig en bild av det totala antalet förluster på personalsidan, anser jag. Däremot kan man se det hela relativt. Om någon tjänst som rapporterar löpande, som exempelvis ukrainska generalstaben (vars siffror är i överkant), regelmässigt rapporterar in 500 stupade ryssar per dag, plötsligt börjar rapportera in 800 stupade ryssar per dag, så tar jag de absoluta siffrorna med en nypa salt, under det att de relativa siffrorna säger mig att striderna har intensifierats.
Som jag ser det är de ukrainska förlusterna på personalsidan tämligen ointressanta, eftersom Ukraina har mobiliserat och nu har en krigsorganisation på ca 1,2 miljoner man (detta gäller samtliga involverade från elitsoldaten i SSO, till malajen som tömmer papperskorgen och svarar i telefonväxeln på generalstaben i Kiev). Eftersom det råder allmän mobilisering finns det alltså ingen risk för att de ukrainska soldaterna plötsligt skulle "ta slut". Under första världskriget hade Frankrike förluster på 850 man VARJE DAG under det fyra år långa kriget. Frankrike hade då en befolkning på 38 miljoner (dvs i paritet med Ukraina) och deras armé "tog inte slut" för det.
De ryska förlusterna är däremot av större intresse. Den ryska armén riskerar nämligen att "ta slut". Och varför det då? Ryssland är ju ett mycket större land, med en befolkning som kanske är fyra gånger större än Ukrainas? Jo, eftersom man inte har genomfört en allmän mobilisering. Här laborerar vi alltså med en ändlig storhet. Ryssland har involverat kanske 90 procent av sina stående aktiva landstridskrafter, dessa har fyllts på med styrkor från Donbassrepublikerna och privata aktörer (som Wagner). Detta har inte räckt till, utan man har fått göra en partiell mobilisering, som genererat ca 330 000 man, samt en krypande mobilisering som i år kanske har genererat 50 000 man till. Mycket av den interna ryska kritik som riktats mot genomförandet av den "speciella militära operationen" har ju handlat just om det: genom att inte mobilisera "på riktigt", så har ryssarna satt sig lite i en rävsax, när nu ukrainarna bestämde sig för att inte ge upp.