Citat:
Ursprungligen postat av
TheComebackKid
Nej!

Det är jättebra! Bra för Sverige. Bra för Ö-vik! Jätteglad för det helt oironiskt!
Själv tror jag CV90-serien är så pass bra att de kammat hem ordern även med en starkare krona, som sagt, Bradley är föråldrad, och tyskarna (zum ersten mal!!??) har gjort en miss vilket man inte trott.
Och serru - då hade de nyanställda på Hägglunds haft råd att köpa (billigare) bananer till kidzen, och - vilket man ofta glömmer - varannan komponent i snitt i en exporterad svensk verkstadsprodukt är importerad, ja de prylarna hade varit X procent billigare!
Och när SEK är för svag för vårt bästa tyckte jag ditt inlägg var klart
uncalled for - bättre att jubla i forat där ordern har en egen tråd!
Som jag brukade säga till mina studenter (har undervisat i makro både på A- och B-nivå på universitet) "varför devalverade (vi hade då fast växelkurs) firma Palme/K-O Sväldt med hela 16 % trots att kronan pga borgarnas tioprocents devalvering 81 inte ansågs apprecierad/övervärderad" Klassisk sossepolitik! Gör folk 16 % fattigare i ett svep! Den fattigare måste ju jobba hårdare! Se till att han får 16 % sämre betalt på världsmarknaden och nationalhushållet måste jobba 16 % mer -> arbetslösheten sjunker etc.
Men har vi inte blivit fattiga nog??? Get my point?
Javisst skulle det ha varit "bättre" i någon mening med en starkare krona men då hade det förmodligen sålts färre så många stridsfordon, tjeckernas inköpsbudget skulle förmodligen inte ha tillåtit fler fordon. Det skulle t.o.m kunna ha hänt att den svenska offerten skulle ansets vara för dyr i jmf. med tyskarnas och amerikanarnas offerter.
Nog är bra med en svensk exportorder för de sysselsatta inom den ofantliga sektorn, de borde gå ner på knä, och tillbe de som verkligen försörjer dem. Liknande bön borde de utföra som åtnjuter fördelaktiga studiemedel för att studera någon sorts kurs i hushållsekonomi där man på sin höjd bör hålla sig till linjära ekvationer, nåja.
Den här ordern tryggar framtida bananinköp för de anställda inom den ofantliga sektorn och det värmer i sanning mitt hjärta.
(Sveriges verkliga problem startade i början på 70-talet då företagens "övervinster" blev till ett monster för (S). Lösningen hette en exempellös expansion av den offentliga sektorn genom AG och bolagsskatter. Den privata tunga industrin slogs ut men (S) fick nu köpta röster av alla kvinnor som kom ut i sysselsättning. Projektet döptes till den "sociala demokratin". Denna historiskt stora omvälvning av Sverige är det ingen som nu mera talar om och skälet är enkelt. Det är den ofantliga sektorn som helt dominerar näringslivsdebatten och det är där lejonparten av den i takt råmande valboskapen hittas.)
- Gå ut på gatan och tala med vilken medelsmith som helst och du inser att demokrati är en omöjlighet. Problemet är att alternativen är så mycket värre.
/Winston Churchill