Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Du är inne på helt rätt spår! Just nu meddelar Hägglunds att de räknar med att nyanställa uppemot 200 personer. Du kanske föredrar att dessa 200 i.st skulle ha lyft a-kassa, soc.bidrag eller att de skulle tvångsplacerats på något meningslöst skattefinansierat projekt inom stat, landsting eller kommun?
Dessa 200 drar in realpengar till ofantliga sektorn i form av AG, inkomstskatter och slutligen moms, vilket gör att vi kan anställa ex. fler undersköterskor, sjuksköterskor eller personal inom barnomsorgen. Som jag tolkar det så är du indirekt motståndare till att så skulle ske.
Nej!

Det är jättebra! Bra för Sverige. Bra för Ö-vik! Jätteglad för det helt oironiskt!
Själv tror jag CV90-serien är så pass bra att de kammat hem ordern även med en starkare krona, som sagt, Bradley är föråldrad, och tyskarna (zum ersten mal!!??) har gjort en miss vilket man inte trott.
Och serru - då hade de nyanställda på Hägglunds haft råd att köpa (billigare) bananer till kidzen, och - vilket man ofta glömmer - varannan komponent i snitt i en exporterad svensk verkstadsprodukt är importerad, ja de prylarna hade varit X procent billigare!
Och när SEK är för svag för vårt bästa tyckte jag ditt inlägg var klart
uncalled for - bättre att jubla i forat där ordern har en egen tråd!
Som jag brukade säga till mina studenter (har undervisat i makro både på A- och B-nivå på universitet) "varför devalverade (vi hade då fast växelkurs) firma Palme/K-O Sväldt med hela 16 % trots att kronan pga borgarnas tioprocents devalvering 81 inte ansågs apprecierad/övervärderad" Klassisk sossepolitik! Gör folk 16 % fattigare i ett svep! Den fattigare måste ju jobba hårdare! Se till att han får 16 % sämre betalt på världsmarknaden och nationalhushållet måste jobba 16 % mer -> arbetslösheten sjunker etc.
Men har vi inte blivit fattiga nog??? Get my point?