2023-05-24, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Nu får Korv-Johan lägga på ett kol om han ska klara riksdagsspärren vid nästa val. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1124980
Dom lär vifta bort det som tillfälligheter som vanligt.
Citera
2023-05-24, 16:38
Medlem
Se så bra det är med en lågt värderad krona!

"Tjeckiens försvar kommer köpa 246 svenska Stridsfordon 90 i en ny affär på 22 miljarder.

Beslutet godkändes av Tjeckiens regering i dag.

Tjeckien kommer köpa Stridsfordon 90, CV90, av svenska BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Affären har ett värde på 22 miljarder kronor enligt Försvarets materielverk, FMV."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tjeckien-koper-246-stridsfordon-av-sverige

"Den svaga kronan kan säkert ha inverkat", säger vd Tommy Gustafsson Rask.
.
.
Konkurrenter som drog de kortare stråna var tyska Rheinmetall och amerikanska General Dynamics

/Nyhetsbyrån Finwire

Det är de som, oftast helt i onödan och enbart för nöje, reser utomlands och köper utländska produkter som står där som förlorare vid en lågt värderad krona. De som realproducerar och exporterar är vanligtvis vinnare. Tyskar och amerikanare blev förlorare den här gången.
Citera
2023-05-24, 16:52
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
- - -

Det är de som, oftast helt i onödan och enbart för nöje, reser utomlands och köper utländska produkter som står där som förlorare vid en lågt värderad krona. De som realproducerar och exporterar är vanligtvis vinnare. Tyskar och amerikanare blev förlorare den här gången.

Ju mer SEK försvagas desto mindre får vi ju betalt för exporten - ja den blir billigare för utlänningar i SEK räknat, till priset av att vi blir fattigare som nation.

Men vad bra! Då satsar vi mot halverad kronkurs så att vi behöver kränga dubbelt så många Scania, toarullar eller robotar or whatever, för att kunna komma över en fix mängd import. Vårt kroniska handelsbalansöverskott är ETT symtom på att kronan är undervärderad. Men visst - vi kan "exportera ihjäl oss" genom att se till att vi inte får betalt, visst.
Citera
2023-05-24, 16:56
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:

Dumpa priserna annars går det alltså inte att sälja svenska produkter. Kvalitet betyder inte så mycket. Att resa utomlands vill du ska förhindras med en usel svensk valutakurs. Men i slutändan betyder en lågt värderad krona enbart hög inflation.
Citera
2023-05-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheComebackKid
Ju mer SEK försvagas desto mindre får vi ju betalt för exporten - ja den blir billigare för utlänningar i SEK räknat, till priset av att vi blir fattigare som nation.

Men vad bra! Då satsar vi mot halverad kronkurs så att vi behöver kränga dubbelt så många Scania, toarullar eller robotar or whatever, för att kunna komma över en fix mängd import. Vårt kroniska handelsbalansöverskott är ETT symtom på att kronan är undervärderad. Men visst - vi kan "exportera ihjäl oss" genom att se till att vi inte får betalt, visst.

Så tyskar och amerikanare ska jubla över att de inte fick sälja stridsfordon till tjeckien och vi ska gråta över att vi fick sälja? Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
2023-05-24, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Dumpa priserna annars går det alltså inte att sälja svenska produkter. Kvalitet betyder inte så mycket. Att resa utomlands vill du ska förhindras med en usel svensk valutakurs. Men i slutändan betyder en lågt värderad krona enbart hög inflation.

Jag vill inte hindra någon från att komma till Sverige som turist och att de som kommer slösar bort sin valuta i Sverige. Är du emot att vi i Sverige således tar emot stora mängder turister och pungslår dem i form av en prisvärd och högkvalitativ semesterprodukt? I logikens namn borde du i så fall vara emot att Thailand och Spanien också skulle ta emot mer turister från Sverige.
Citera
2023-05-24, 17:33
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Så tyskar och amerikanare ska jubla över att de inte fick sälja stridsfordon till tjeckien och vi ska gråta över att vi fick sälja? Har jag uppfattat dig rätt?

Överlag: nej. På marginalen: ja.

Frågan är hur mycket du tycker SEK ska sjunka - vad är en "optimal kurs" för dig, 12 Euro? 15? 25?

23!??? Då hade tjeckerna kunnat köpa dubbelt så många, för samma pris!

Det här är svåra saker, och jag tycker du inte ska fördjupa dig för mycket i ämnet.

Sorry för OT; men BAE-Hägglunds kan inte vara världsmästare på marketing... CV 90 klart bäst på marknaden, Bradford föråldrad och tyska Lynx ett jättefiasko.
Citera
2023-05-24, 17:55
Medlem
Citat:
Överlag: nej. På marginalen: ja.

Frågan är hur mycket du tycker SEK ska sjunka - vad är en "optimal kurs" för dig, 12 Euro? 15? 25?

23!??? Då hade tjeckerna kunnat köpa dubbelt så många, för samma pris!

Det här är svåra saker, och jag tycker du inte ska fördjupa dig för mycket i ämnet.

Sorry för OT; men BAE-Hägglunds kan inte vara världsmästare på marketing... CV 90 klart bäst på marknaden, Bradford föråldrad och tyska Lynx ett jättefiasko.

Nåja, jag tycker ingenting om SEK:s definitiva värde gentemot någon annan valuta. I så fall skulle jag bara kunna rulla bollen till dig och fråga vad som är en "optimal kurs" för dig, 11 Euro, 10 eller rent av 9 euro?

Det är helt en sak för marknaden och dess värdering som varken jag, tack och lov, eller någon enskild annan kan, eller får, styra över.

Om tjeckerna skulle ha köpt dubbelt så många fordon skulle rimligen än fler fått jobb på Hägglunds i Ö-vik. Ingenjörer, svetsare, planerare, folk i filarverkstaden ( Nja, ) etc. etc. D.v. realproducerande folk som inte lever semiparasitärt på svenska skattemedel.
Citera
2023-05-24, 18:02
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
- - -

Om tjeckerna skulle ha köpt dubbelt så många fordon skulle rimligen än fler fått jobb på Hägglunds i Ö-vik. Ingenjörer, svetsare, planerare, folk i filarverkstaden ( Nja, ) etc. etc. D.v. realproducerande folk som inte lever semiparasitärt på svenska skattemedel.

Exakt! Halvera kronkursen en gång till och tjeckerna kan dubbla köpet en gång till - tänk så många fler svetsare, och "realproducerande" folk som fått jobb då! Finns ingen hejd! Gör valutan helt värdelös så kan Samoa köpa 10 000 stycken CV 90!!! You´re a genious man!
Citera
2023-05-24, 18:26
Medlem
Citat:
Exakt! Halvera kronkursen en gång till och tjeckerna kan dubbla köpet en gång till - tänk så många fler svetsare, och "realproducerande" folk som fått jobb då! Finns ingen hejd! Gör valutan helt värdelös så kan Samoa köpa 10 000 stycken CV 90!!! You´re a genious man!

Du är inne på helt rätt spår! Just nu meddelar Hägglunds att de räknar med att nyanställa uppemot 200 personer. Du kanske föredrar att dessa 200 i.st skulle ha lyft a-kassa, soc.bidrag eller att de skulle tvångsplacerats på något meningslöst skattefinansierat projekt inom stat, landsting eller kommun?

Dessa 200 drar in realpengar till ofantliga sektorn i form av AG, inkomstskatter och slutligen moms, vilket gör att vi kan anställa ex. fler undersköterskor, sjuksköterskor eller personal inom barnomsorgen. Som jag tolkar det så är du indirekt motståndare till att så skulle ske.
Senast redigerad av Konrad 2023-05-24 kl. 18:29.
Citera
2023-05-24, 19:01
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Du är inne på helt rätt spår! Just nu meddelar Hägglunds att de räknar med att nyanställa uppemot 200 personer. Du kanske föredrar att dessa 200 i.st skulle ha lyft a-kassa, soc.bidrag eller att de skulle tvångsplacerats på något meningslöst skattefinansierat projekt inom stat, landsting eller kommun?

Dessa 200 drar in realpengar till ofantliga sektorn i form av AG, inkomstskatter och slutligen moms, vilket gör att vi kan anställa ex. fler undersköterskor, sjuksköterskor eller personal inom barnomsorgen. Som jag tolkar det så är du indirekt motståndare till att så skulle ske.

Nej! Det är jättebra! Bra för Sverige. Bra för Ö-vik! Jätteglad för det helt oironiskt!

Själv tror jag CV90-serien är så pass bra att de kammat hem ordern även med en starkare krona, som sagt, Bradley är föråldrad, och tyskarna (zum ersten mal!!??) har gjort en miss vilket man inte trott.

Och serru - då hade de nyanställda på Hägglunds haft råd att köpa (billigare) bananer till kidzen, och - vilket man ofta glömmer - varannan komponent i snitt i en exporterad svensk verkstadsprodukt är importerad, ja de prylarna hade varit X procent billigare!

Och när SEK är för svag för vårt bästa tyckte jag ditt inlägg var klart uncalled for - bättre att jubla i forat där ordern har en egen tråd!

Som jag brukade säga till mina studenter (har undervisat i makro både på A- och B-nivå på universitet) "varför devalverade (vi hade då fast växelkurs) firma Palme/K-O Sväldt med hela 16 % trots att kronan pga borgarnas tioprocents devalvering 81 inte ansågs apprecierad/övervärderad" Klassisk sossepolitik! Gör folk 16 % fattigare i ett svep! Den fattigare måste ju jobba hårdare! Se till att han får 16 % sämre betalt på världsmarknaden och nationalhushållet måste jobba 16 % mer -> arbetslösheten sjunker etc.

Men har vi inte blivit fattiga nog??? Get my point?
Citera
2023-05-24, 19:04
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X

Ja - högre inflation och ett realt fattigare nationalhushåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in