Citat:
Ursprungligen postat av
019hotboy
Örebro är för det första ingen småstad (med svenska mått mätt) det är Sveriges 7:e stad sett till folkmängd.
Jo, men på Island är en stad med 12000 invånare ingen småstad med samma relativa måttstock. Att Örebro är "stort" visar mest att Sverige är litet, som jag ser det.
Citat:
Ursprungligen postat av
019hotboy
Segregationen fungerar utmärkt med de extra utsatta områdena placerade i periferin utav staden. Exemplariskt jämnfört med andra städer i samma storlek och till och med vissa större städer.
Håller med om att det funkar bättre än i andra städer av samma storlek. Borde skrivit det. Varberga, Brickenbacken och Vivalla ligger alla i utkanterna. Och det funkar definitivt bättre än i Malmö som är större (där ghettot Rosengård ligger mitt i stan). Det är ändå sant. Skulle dock inte säga att segregationen funkar utmärkt, och definitivt i närheten så bra som i Stockholm (som vid sidan av att vara betydligt större även har fördelen av att vara byggd på öar).
Väster anses t.ex. inte vara ett problemområde och ligger centralt, skulle inte heller säga att jag känner mig otrygg där, dock händer en hel del skit så som:
(FB) Misstänkt mordförsök i Örebro (2023-04-26)
(FB) Örebro: skottlossning mot lägenhet, två anhållna (2023-03-05)
Örebro har förhållandevis många hyresrätter också vilket är en nackdel jämfört med bostadsrätter om man vill ha fungerande segregation.
Citat:
Dock har det fria skolvalet ställt till det något och som någon nämnde tidigare i tråden så lade Vivalla skolan ner delar av sin verksamhet.
Ja, tyvärr. Borde enbart gälla ungdomar i små hålor som vill få möjligheten att gå i en större stad eller som måste gå nån annanstans för att kunna läsa rätt program.