2023-05-24, 19:38
Medlem
Namnen som nämnts i tråden stämmer. Min son går på skolan, Abdull*h går i nian och Y*ssin går i sjuan.

Det var på fotbollsplan det blev en argumentation och Y gick på A med kniv och högg honom i magen sedan flera gånger i ryggen, en annan kille som jag inte vet namn på ingrep och fick ett skärsår på armen. Flera kids från skolan ingrep och höll fast Y. Sedan kom polisen och det blev en jakt, han sprang in i skolan och upp på andra våningen, hoppade ner från fönstret och blev sedan tagen av polisen.

Y är äldre, 15 enligt pappren, men äldre enligt sonen. Är placerad på familjehem i Örebro och började nyss på skolan. Vet inte var han kom ifrån från början.
Citera
2023-05-24, 19:46
Medlem
Rättelse: var placerad från Västerås kommun i familjehem i Örebro.
Citera
2023-05-24, 22:46
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anakulia
Namnen som nämnts i tråden stämmer. Min son går på skolan, Abdull*h går i nian och Y*ssin går i sjuan.

Det var på fotbollsplan det blev en argumentation och Y gick på A med kniv och högg honom i magen sedan flera gånger i ryggen, en annan kille som jag inte vet namn på ingrep och fick ett skärsår på armen. Flera kids från skolan ingrep och höll fast Y. Sedan kom polisen och det blev en jakt, han sprang in i skolan och upp på andra våningen, hoppade ner från fönstret och blev sedan tagen av polisen.

Y är äldre, 15 enligt pappren, men äldre enligt sonen. Är placerad på familjehem i Örebro och började nyss på skolan. Vet inte var han kom ifrån från början.

Att gärningsmannen sprang in i skolan efter knivvåldet förklarar ju polispådraget… Väldigt otäckt att han har huggit offret flertalet gånger! Jag hoppas att brottsoffret klarar sig, enligt nyhetsartikel idag var skadeläget ändrat från allvarligt till stabilt.
Citera
2023-05-24, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Mm, segregationen funkar dåligt i småstäder som Örebro. Stans bästa område, i princip.

Örebro är för det första ingen småstad (med svenska mått mätt) det är Sveriges 7:e stad sett till folkmängd. Segregationen fungerar utmärkt med de extra utsatta områdena placerade i periferin utav staden. Exemplariskt jämnfört med andra städer i samma storlek och till och med vissa större städer. Dock har det fria skolvalet ställt till det något och som någon nämnde tidigare i tråden så lade Vivalla skolan ner delar av sin verksamhet.
Citera
2023-05-24, 23:57
Medlem
gyldenbollockess avatar
Staden har en pragmatisk inställning till sånt här. Det kan hända lite överallt.

Citat:
Det här kan ju hända på en förskola också, säger Arkehag.
Citat:
Vi har också fått återkoppling från vårdnadshavare att de fått information och att eleverna känt sig väldigt trygga.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-knivattacken-forvaltningschefen-nojd-med-skolans-agerande

Det där med att återkopplingen är att eleverna känt sig väldigt trygga kan jag meddela här också är rent ljug.

Katarina Arkehag är förvaltningsdirektör för Förskole- och grundskoleförvaltningen i Örebro.
Citera
2023-05-25, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeTheNitro
Det visar bara hur naiva vi är i det här landet. Så - dags att ändra lagarna för att göra det här möjligt. Borde vara löst till midsommar
Ja kunde man få till en " gymnasielag" så snabbt så går det mesta om man bara vill 👍
Citera
2023-05-25, 08:32
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 019hotboy
Örebro är för det första ingen småstad (med svenska mått mätt) det är Sveriges 7:e stad sett till folkmängd.

Jo, men på Island är en stad med 12000 invånare ingen småstad med samma relativa måttstock. Att Örebro är "stort" visar mest att Sverige är litet, som jag ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av 019hotboy
Segregationen fungerar utmärkt med de extra utsatta områdena placerade i periferin utav staden. Exemplariskt jämnfört med andra städer i samma storlek och till och med vissa större städer.

Håller med om att det funkar bättre än i andra städer av samma storlek. Borde skrivit det. Varberga, Brickenbacken och Vivalla ligger alla i utkanterna. Och det funkar definitivt bättre än i Malmö som är större (där ghettot Rosengård ligger mitt i stan). Det är ändå sant. Skulle dock inte säga att segregationen funkar utmärkt, och definitivt i närheten så bra som i Stockholm (som vid sidan av att vara betydligt större även har fördelen av att vara byggd på öar).

Väster anses t.ex. inte vara ett problemområde och ligger centralt, skulle inte heller säga att jag känner mig otrygg där, dock händer en hel del skit så som:

(FB) Misstänkt mordförsök i Örebro (2023-04-26)

(FB) Örebro: skottlossning mot lägenhet, två anhållna (2023-03-05)

Örebro har förhållandevis många hyresrätter också vilket är en nackdel jämfört med bostadsrätter om man vill ha fungerande segregation.

Citat:
Dock har det fria skolvalet ställt till det något och som någon nämnde tidigare i tråden så lade Vivalla skolan ner delar av sin verksamhet.

Ja, tyvärr. Borde enbart gälla ungdomar i små hålor som vill få möjligheten att gå i en större stad eller som måste gå nån annanstans för att kunna läsa rätt program.
Senast redigerad av GusFring 2023-05-25 kl. 08:35.
Citera
2023-05-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Nej, det största problemet är att vi under många år har tagit emot enorma mängder missanpassade människor från Mellanöstern och Afrika.

så du menar att dem inte har föräldrar?
Citera
2023-05-25, 10:16
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyldenbollockes
Staden har en pragmatisk inställning till sånt här. Det kan hända lite överallt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-knivattacken-forvaltningschefen-nojd-med-skolans-agerande

Det där med att återkopplingen är att eleverna känt sig väldigt trygga kan jag meddela här också är rent ljug.

Katarina Arkehag är förvaltningsdirektör för Förskole- och grundskoleförvaltningen i Örebro.

Exakt. Det är så cheferna förväntas bete sig. Ljuga för att blidka sina chefer och i slutändan politikerna. Tyvärr är folk väldigt naiva och några sidor bak så försvarar man dessa chefer. Skulle istället säga att det är människor av värre sort som blir dessa region och komunchefer, folk som man helst bör undvika att sitta vid samma bord och äta som. Människor som säljer ut allt i de kan enbart för en titel och ett gäng tusenlappar mer i månaden. Det här är personer som utan problem gräver ned dom mest horibla saker oavsett vem som drabbas och det är dom som ser till att vård, skola och omsorg tuffar på närmare avgrunden.
Citera
2023-05-25, 10:45
Avslutad
Varför har det varit så tyst om det här då? Är det viktigare för media att försöka bevisa hur pass farligare det är att gå i skola i lilla inskränkta skånska Svedala jämfört med det spännande och roliga mångkulturella Örebro eller?
Citera
2023-05-25, 12:11
Medlem
davetheslaves avatar
BO är inte längre i kritiskt tillstånd.
Citera
2023-05-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
så du menar att dem inte har föräldrar?

Varför säger du inte vad du menar istället för att ställa en helt absurd fråga som vi båda vet svaret på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in