2023-05-24, 05:42
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokungquinna
Malcom och Sophie är för mig typiska överklass namn.
Malcolm är inte svenskt.
Citera
2023-05-24, 06:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Som kommen av släkt med sköld i Riddarhuset känner jag mig manad att uttala mig med både min färska och uppväxtens förstahandserfarenhet av vår samhällsklass i ryggen, samt historisk kunskap om ämnet.

I Sverige har William, Theodor och Charlie ALDRIG varit typiska överklassnamn. Charlie som smeknamn har förkommit men aldrig att en unge skulle döpas till det som det görs i medelklassen nu, om båda föräldrar är av börd.

Mikael förekommer men ganska sällan, emedan Erik, Karl, Oskar och Gustaf är vanligt, antingen i första eller andranamn. Sen ser man förutom dessa fina, svenska kunganamn ofta vissa namn i vissa släkter, som Claes, Axel, Magnus, Åke eller Nils. Man ärver också betydligt oftare namn från sina far- eller morförädrar, varav jag bland annat hade skolkamrater som hette Gösta, Alrik, Agneta, Beata, Rutger, Karin och Svante.

Om vi talar om kvinnonamn så är även där äldre svenska namn överrepresenterade, med lite fransk smak ibland men aldrig vulgärt (som Nicole eller Stefanie) utan mer Charlotte (eller Charlotta), Louise Brigitte och möjligen Emelie, om ni förstår skillnaden. Vanligt är också namn som Karolina, Anna och Ebba.

Blanda inte ihop överklass med förmögenhet eller framgångsrika affärssläkter, där råder en helt annan annan namnkultur, liksom i den fin-akademiska (de som länge varit släkter av professorer, kända forskare och tunga författare) klassen.

Här kan jag bara skriva under. Kommer inte från någon sådan släkt själv, men har varit intresserad av ämnet "namn" i c:a 25 år, och hunnit plocka upp en del kunskap.

Smeknamn - som Charles - som dopnamn, är naturligtvis uteslutet.

William är inget problem i engelskspråkiga länder, där det är ett mycket vanligt namn i alla samhällsklasser inklusive kungafamiljen, men i Sverige tenderar engelskspråkiga namn att importeras av de lägre klasserna. I alla fall om det finns en motsvarande svensk namnform, som det ju finns i fråga om William, nämligen Vilhelm.

Många som heter William i Sverige idag, heter det p.g.a att deras mammor hade ett svärmeri för Prins William, och sådana svärmerier får naturligtvis inte påverka namnvalet i överklassen, där man går på andra principer. Som släktnamn, som du säger. Jag har förstått att vissa i överklassen till och med håller på det urgamla bruket, att första sonen får farfars namn, andra sonen får morfars namn, första dottern får farmors namn, och andra dottern får mormors namn. I alla fall när det är äldste sonen som får barn. Följande barn som följs in i den generationen, kan döpas lite friare.

Ja, jag fattar inte heller att folk inte ser skillnaden på högklassiga franska flicknamn (Amélie, Josephine, Madeleine, Louise...) och lågklassiga franska flicknamn (Nathalie, Nicole, Chantale, Stephanie).
Citera
2023-05-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSabel
Hej!

I motsats till WT-namnen undrar jag alla FBare vilka ni tycker är överklassnamn.

Jag börjar!

Hjalmtyr (Robinson Hjalmtyr), nu kanske han kändes lite överklass och det var kanske det som styrde, hade det varit en Hjalmtyr från Ullared kanske man hade haft en annan uppfattning.

Gustaf Känns väldigt överklass och gammalt.

Vilhelm Har bara erfarenhet av överklassungar som heter detta.

Gaston Waaaaay too franskt.

Pierre Samma som ovan.

Carl Med C kan det kännas överklass, ett lite mittemellan namn som Olof eller Jacob.

Fula dubbelnamn kan vara överklass, Carl-Philip är ju ett exempel. Carl-Oscar, Carl-Olof, Jean-Pierre eller Jean-Phillipe

Dela med och tyck!
Vad menas med överklass idag? Är det en ekonomisk, akademisk eller social överklass (typ adel) som menas?

Var går gränsen ungefär? Det går väl döpa fattiga barn utan akademisk framgång eller börd till vilket namn som helst?
Citera
2023-05-24, 13:58
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag fattar inte heller att folk inte ser skillnaden på högklassiga franska flicknamn (Amélie, Josephine, Madeleine, Louise...) och lågklassiga franska flicknamn (Nathalie, Nicole, Chantale, Stephanie).
Kan förklaringen möjligen bottna i att majoriteten av den svenska befolkningen helt enkelt är slödder? I allmänhet är jag själv relativt liberal när det gäller namnskicket. Jag är mer benägen att tro att bristerna ligger snarare ligger i namngivarnas obildning beträffande namnens ursprung, än i själva namnen. "Kevin" och "Liam" kan alltså funka ok för min del, men vet idioterna till föräldrar i allmänhet var namnen kommer ifrån och vad de betyder? Näppeligen.
Senast redigerad av Condottieri 2023-05-24 kl. 14:15.
Citera
2023-05-24, 14:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Kan förklaringen möjligen bottna i att majoriteten av den svenska befolkningen helt enkelt är slödder? I allmänhet är jag själv relativt liberal när det gäller namnskicket. Jag är mer benägen att tro att bristerna ligger snarare ligger i namngivarnas obildning beträffande namnens ursprung, än i själva namnen. "Kevin" och "Liam" kan alltså funka ok för min del, men vet idioterna till föräldrar i allmänhet var namnen kommer ifrån och vad de betyder? Näppeligen.

Ja, "själva namnen" är ju bara ett antal språkljud. På en annan planet kan ett namn som uttalas som Liam vara ett högklassnamn!
Citera
2023-05-24, 15:24
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ja, "själva namnen" är ju bara ett antal språkljud. På en annan planet kan ett namn som uttalas som Liam vara ett högklassnamn!
Det är lite komplext, som så mycket annat. Tror inte du att gamla övreståndsnamn riskerar bli lite mossiga eller obsoleta eller högtravande på en arbetarklassungar?
Citera
2023-05-24, 16:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det är lite komplext, som så mycket annat. Tror inte du att gamla övreståndsnamn riskerar bli lite mossiga eller obsoleta eller högtravande på en arbetarklassungar?

Jo, i alla fall på pojkar. Jean-Henric Karlsson blir lätt fånigt.

Flicknamn funkar bättre: Sophie Karlsson, Louise Svensson, Madeleine Eriksson.
Charlotte-Amélie Jönsson kanske är over the top?
Citera
2023-05-24, 16:29
Medlem
Condottieris avatar
Citat:

Ja, flicknamn låter i allmänhet kanske inte fullt lika ålderdomliga.
Citera
2023-05-24, 16:39
Medlem
Schmisss avatar
Citat:

Jean-Henric hör inte hemma i den svenska överklassen. Johan Henrik däremot. Jean-Henric är väldigt 1700-tals borgerligt.
Senast redigerad av Schmiss 2023-05-24 kl. 16:47.
Citera
2023-05-24, 16:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmiss
Jean-Henric hör inte hemman i den svenska överklassen. Johan Henrik däremot. Jean-Henric är väldigt 1700-tals borgerligt.

Jag är rätt säker på att vissa franska mansnamn (Jean, Jacques, Pierre, Henri), som mycket riktigt kom in i språket på 1700-talet, fortfarande används i en del adelsätter, och då ofta just i dubbelnamn med ett svenskt mansnamn (eller ett europeiskt mansnamn i sin svenska form).
Citera
2023-05-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Vad menas med överklass idag? Är det en ekonomisk, akademisk eller social överklass (typ adel) som menas?

Var går gränsen ungefär? Det går väl döpa fattiga barn utan akademisk framgång eller börd till vilket namn som helst?
I Europa är överklass i stort sett enbart börd men inte enbart adel, det finns urgamla ätter med nästan samma status. Sen har vi de friherreliga och grevliga släkterna som naturligtvis är finast, eller nästan för uradeln (som ifs nästan alltid hör till den ena eller den andra) är på många sätt týngst.

Du kan aldrig bli riktig överklass genom inkomst eller akademiska titlar. Sen finns förmögna äldre släkter som har samma sociala status i vissa städer och kretsar, men nyrikedom ger dig aldrig klass.

Avslöjande markörer:
Bordsskicket.
Dyra kläder, man har aldrig, aldrig, blaffiga loggor, det är vulgärt och markerar lägre klass.
Namn som diskuterat ovan och så skolor där kulturen reproduceras. Det är Sigtunaskolan eller Lundsan, förr också Grenna, som gäller om du går på internat i Sverige. Innerstadskolor (Stockholm) som Östra och Norra Real, Kungsholm och Södra Latin fungerar. För grundskolan är Fredrikshof slottskola, Nya Elementar, Äppelviken (båda ifs Bromma) och naturligtvis även Manilla på Djurgården samt vissa skolor i Danderyd (Djursholm) som Viktor Rydberg och på Lidingön att föredra. Jag gick i Sigtuna.
Sport. Man seglar, golfar, rider och åker skidor generellt och var är viktigt. Man deltar inte i lagsport.
Citera
2023-05-24, 17:57
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Dyra kläder, man har aldrig, aldrig, blaffiga loggor, det är vulgärt och markerar lägre klass.
Namn som diskuterat ovan och så skolor där kulturen reproduceras. Det är Sigtunaskolan eller Lundsan, förr också Grenna, som gäller om du går på internat i Sverige. Innerstadskolor (Stockholm) som Östra och Norra Real, Kungsholm och Södra Latin fungerar. För grundskolan är Fredrikshof slottskola, Nya Elementar, Äppelviken (båda ifs Bromma) och naturligtvis även Manilla på Djurgården samt vissa skolor i Danderyd (Djursholm) som Viktor Rydberg och på Lidingön att föredra. Jag gick i Sigtuna.
Sport. Man seglar, golfar, rider och åker skidor generellt och var är viktigt. Man deltar inte i lagsport.
Fast det mesta av allt det där går ju att köpa för pengar. "Överklassen" är väl i mångt och mycket nuförtiden nästan lika degenererade som allt annat folk, åtminstone av dem som har pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in