2023-05-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du glömmer "en liten detalj där"..

Du måste skilja på vilka som är Wagnergruppen, och vilka som strider för samma mål som Wagnerfruppen.

Det har florerat så många olika siffror kring detta.
Det enda som kan anses trovärdigt är de siffror som Wagner själva sagt, speciellt innan kriget i Ukraina.

Har du trovärdig länk som styrker någor annat kan du lägga upo det. Jag har inte hittat något trots en del sök.

Det jag svarade på till annan i tråden var just att det kan omöjligt dött 10.000 Wagnersoldater, då det aldrig bekräftats att de är så många.
Prigozjin säger själv att de har förlorat 20000 Wagnersoldater .
Wagners arme består av 35000 kontrakt soldater och 50000 fångsoldater.
Enligt ryssarna själva är oåterkalleliga förluster 40000
26000 har slutat
Endast 19000 är kvar av Wagner styrkan
Citera
2023-05-24, 15:24
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Är du på plats och räknar eller spekulerar du bara?
Märkligt att just du inte har koll på det.

Uppgifter som även funnits i västmedia vid flera tillfällen bland annat som argument till att skicka fler vapen till Ukraina.

Hur kommer det sig?
Citera
2023-05-24, 15:26
Medlem
Nu kommer något rysstroll komma bröla om att Wagner inte kan ha 20 000 förlorade i Bakhmut. De kan ha rätt ryssar ljuger ju ofta. Wagners ledare säger

The head of the Russian private army Wagner says his force lost more than 20,000 fighters in the drawn-out battle for Bakhmut, with about 20% of the 50,000 Russian convicts he recruited to fight in the 15-month war dying in the eastern Ukrainian city.

En annan tokstolle här i tråden säger att Wagner har bara 6000 soldater. Så vem ska man tro på Ett rysstroll här eller Wagners ledare. Jag vet faktiskt inte vem av dem som ljuger mest.

https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-border-raid-4f63ade7fb3899b6fa903b562ada0e2c
Citera
2023-05-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Du glömmer "en liten detalj där"..

Du måste skilja på vilka som är Wagnergruppen, och vilka som strider för samma mål som Wagnerfruppen.

Det har florerat så många olika siffror kring detta.
Det enda som kan anses trovärdigt är de siffror som Wagner själva sagt, speciellt innan kriget i Ukraina.

Har du trovärdig länk som styrker någor annat kan du lägga upo det. Jag har inte hittat något trots en del sök.

Det jag svarade på till annan i tråden var just att det kan omöjligt dött 10.000 Wagnersoldater, då det aldrig bekräftats att de är så många.

https://www.themoscowtimes.com/2023/05/24/prigozhin-says-20k-wagner-fighters-killed-in-battle-for-bakhmut-a81259

Här säger kocken att Wagner förlorat 20000 man i Bakhmut!
Citera
2023-05-24, 15:32
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Intressant!

Först kommer du fram till det uppenbara sedan svamlar du om en teori som hämtad ur Joakim Paasikivis våta fantasier.

Denna pseudohändelse kommer knappast att ha någon som helst påverkan på ryssarnas planering.

Svårt att säga, i denna tråd så tror jag vi är varandras motsvarigheter. (Och även om jag försöker att inte tala med rysstrollen i denna tråd så måste jag erkänna att jag misslyckas i bland)
Citera
2023-05-24, 15:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Men det kommer de inte alls göra.

Jag förstår det. Du kommer in här för att få det bekräftat att Ukraina går vinnande ur detta och att väst med NATO kommer att stå som segrare till slut och Putin borta. Då är det klart att man kalla alla andra som har en annan åsikt för Putinkramare eller något värre.

Och nu kom du precis in på varför Ukraina förlorar och vad kriget går ut på för ryssarna. Det är sant att det nästan alltid är angriparen som lider de största förlusterna men det är inte riktigt så kriget ser ut eller hur ryssarna för detta. Det är ukrainarna som oftast går på offensiven även i det lilla som i fronten i Bakhmut. Framförallt gjorde man det i höstas som du nog kommer ihåg.

Så vare sig man tycker Mearsheimer är en idiot eller inte så kommer det att ta slut på ukrainare före ryssar. Det är grundskolematte det.

Och som jag försökt säga tusen gånger så är det här inte ett territoriellt krig för ryssarna vilket de själva har klargjort flera gånger. De är ute efter att förgöra den ukrainska armén för att undanröja säkerhetshot i framtiden. Det gör man bäst i en defensiv position vilket också ukrainarna låter dem göra. Så egentligen är det fullständigt egalt huruvida fronten rör sig eller inte.

Ni ryssvänner briljerar verkligen idag.

En defensiv invasion alltså?
Annekteringar utan territoriella mål?
Demilitarisera Ukraina genom att få dem att rusta upp?

Jag ser inga hål i den "logiken".
Antar att du driver med oss?
Citera
2023-05-24, 15:36
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Bäst jag går och nitar grannen i självförsvar.
Tar över hans pool för att bada ett tag.
Snor hans luftgevär. Sen lär grannen åka till vapenaffären för att få bort mitt arsle från poolen.

Så måste han mena.
Citera
2023-05-24, 15:40
Medlem
Citat:
Och som jag försökt säga tusen gånger så är det här inte ett territoriellt krig för ryssarna vilket de själva har klargjort flera gånger. De är ute efter att förgöra den ukrainska armén för att undanröja säkerhetshot i framtiden. Det gör man bäst i en defensiv position vilket också ukrainarna låter dem göra. Så egentligen är det fullständigt egalt huruvida fronten rör sig eller inte.

Måste vara därför som Prigozjin menar att det man lyckats uppnå är motsatsen. I en nu låst artikel på Expressen hävdade han att när striderna inleddes hade Ukraina 500 stridsfordon, nu har de 5 000 och för ett år sedan hade Ukraina 20 000 kompetenta soldater, nu har de 400 000. Om det är att förgöra den ukrainska armén och undanröja framtida hot undrar jag hur man ska göra för att förstärka armén....

Artikeln finns här för de som har "Premium":
https://www.expressen.se/nyheter/wagnertoppen-hyllar-ukraina-varldens-starkaste-arme/
Citera
2023-05-24, 15:41
Medlem
Citat:
Märkligt att just du inte har koll på det.

Uppgifter som även funnits i västmedia vid flera tillfällen bland annat som argument till att skicka fler vapen till Ukraina.

Hur kommer det sig?

Så du spekulerar alltså. Tack för klargörandet.
Citera
2023-05-24, 15:53
Medlem
45-75Marlins avatar
EU verkar nu ha klart med hur de ska fixa fram 1 miljon artillerigranater till Ukraina, samt kunna fylla upp egna lager.

Flera tillverkare har redan steppat upp och gått över till 3 och femskift
Citera
2023-05-24, 15:57
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Men är du helt korkad?

Framtiden enl. många är att Ukraina kommer att gå till en storOFFENSIV inom den närmaste tiden.

Ukraina gick till flera offensiver i höstas medan ryssarna drog sig tillbaka och har grävt ner sig i princip i defensiva ställningar.

Och ja, Ukraina kommer att lida stora förluster om en offensiv till slut kommer igång som de gjorde i höstas.

Enl. militärteoretiska förklaringar alltså och inte som en åsikt.
Citera
2023-05-24, 16:00
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryske satanisten Satanovsky får frågan i rysk TV om hur Ryssland ska kunna besegra Usa när de inte ens kan besegra Ukraina?

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1661367557595578368
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in