2023-05-24, 14:42
Medlem
boqpods avatar
Tidigare tennisproffset Serena Williams avslutade sin framgångsrika karriär i september 2022. Hon har under tio års tid investerat i olika start-up’s ioch 2017 startade hon riskkapitalbolaget ”Serena Ventures”.

Citat:
Business Insider (betalvägg) skrev nyligen en artikel om Serena Wailliams företag och dess framgångar.
Citat:
”Den tidigare tennisstjärnan riktar framförallt in sig på bolag vars grundare tillhör underrepresenterade grupper. Mer än hälften av företagen hon investerat i har startats av kvinnor och 47 procent av grundarna har mörk hudfärg”.
Citat:
Vidare skriver Serena i ett mejl till tidningen att hon drivs av revanschlusta:
Citat:
”Jag vet hur det är att vara otroligt begåvad och inte få exponering på grund av sin hudfärg. Det är ytterligare en anledning till att jag älskar att investera - att täppa till det gapet.”

”Esusu” är ett exempel på företag som Serena Williams gått in med kapital i och deras verksamhet är tydligt rasistisk. Företaget affärsidé är att ”skapa kreditvärdighet hos svarta och andra minoriteter”.

Fattiga vita amerikaner som saknar credit score - bryr man sig alltså inte om?
Citat:
Företagets två (svarta) grundare:
”Access to housing is a basic human right”

Det blir motsägelsefullt att gapa om strukturell rasism, mångfald och black lifes matter samtidigt som man själv agerar rasistiskt.
Man ger igen och anser sig ha full rätt att göra det?
Serena talar ju om sin ”revanschlusta” och denna form av rasism mot vita tycks vara allmänt accepterad.

Ett annat exempel är

Kolonialismens mörka historia ska för evigt vila tungt på alla vitas axlar, liksom judarnas ensamrätt på att vara offer™ ?

Är den omvända rasismen rättfärdigad och okej?
Citera
2023-05-24, 14:56
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Vet inte om detta nödvändigtvis är är rasism, men fattar ts vinkel.
Citera
2023-05-24, 15:00
Medlem
Hennes man är vit gubbe
Citera
2023-05-24, 15:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
inte få exponering på grund av sin hudfärg
Hon kan inte ha sett på reklam det senaste decenniet.
Citera
2023-05-24, 15:10
Medlem
Lori Lightfoot är en mentalsjuk rasist och det är ovärdigt ett utvecklat land som USA att hon har varit borgmästare i en stad.

Serena Williams däremot är en idrottskändis och det stör mig inte det minsta om hon vill använda sina pengar delvis till att stödja andra svarta.

Det som är tråkigt är väl i så fall att det inte finns någon motsvarande vit kändis som satsar på att hjälpa fattiga vita i trailerparks i Appalacherna att få ordning på sina liv. Eller, det kanske det finns. Är för dåligt insatt.
Citera
2023-05-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Hennes man är vit gubbe
Båda systrarna väljer vita män.
Citera
2023-05-24, 15:15
Medlem
Det hon gör är väl egentligen det mest naturliga: man ser om sina egna hellre än främlingar. Din egen familj över alla andra, vänner och bekanta över främlingar. Hon kanske utvidgat detta till "svarta över vita" vilket man kan kalla rasism (det omvända är det alltid har vi fått lära oss i alla fall).

Naturligtvis hade det varit otänkbart om Elon Musk helt plötsligt skulle börja investera i vita, fattiga människor på samma vis (en urvalsprocess baserat på hudfärg).

Men åndå: om det kniper hade jag nog alltid valt en grupp vita människor över afrikaner, asiater osv eftersom de är mest lik mig.

Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Är den omvända rasismen rättfärdigad och okej?
'Omvänd rasism' är ett uselt begrepp (älskar man människor med annan hudfärg då och behandlar dem bättre?). Bättre att säga rasism, kort och gott.

'Omvänd rasism' försökte mina lärare på 90-talet kalla det också när vi blev kallade 'svenne', 'svennehora', 'svennebög', slagna och påhoppade för att vi var svenskar. Men det var fan ingen omvänd rasism, det var rasism kort och gott.
Citera
2023-05-24, 15:35
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vet inte om detta nödvändigtvis är är rasism, men fattar ts vinkel.

Fast själva definitionen av rasism är ju att man väljer bort, favoriserar eller på annat sätt uttrycker skillnader på människor, exempelvis genom deras hudfärg.
Citera
2023-05-24, 15:36
Medlem
Hon är ju neger o hennes man vit, hur e hon rasist ?
Citera
2023-05-24, 15:41
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
inte få exponering på grund av sin hudfärg
Hon kan inte ha sett på reklam det senaste decenniet.

Nej att hon yttrar sig i den frågan är bara löjligt.
Citat:
”Serena Williams has earned substantial income from endorsement deals outside of her tennis career. These deals have brought her more than $350 million”…
Sportsmanor
Citera
2023-05-24, 15:45
Medlem
Har inte ts fattat att rasism är bara när vita är rasistiska när icke vita är rasister är det ok!
Citera
2023-05-24, 15:45
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Lori Lightfoot är en mentalsjuk rasist och det är ovärdigt ett utvecklat land som USA att hon har varit borgmästare i en stad.

Serena Williams däremot är en idrottskändis och det stör mig inte det minsta om hon vill använda sina pengar delvis till att stödja andra svarta.

Det som är tråkigt är väl i så fall att det inte finns någon motsvarande vit kändis som satsar på att hjälpa fattiga vita i trailerparks i Appalacherna att få ordning på sina liv. Eller, det kanske det finns. Är för dåligt insatt.

Jag har inte heller några problem med att man ”hjälper sin egen ras”, hårt uttryckt.
Vad som är besynnerligt är att vita sportprofiler (eller andra) hade fått enormt mycket skit om man agerat på samma sätt. Det är den skillnaden som är ytterst märklig, att svarta ska ha rätt att vara rasistiska mot vita men inte tvärtom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in