Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Tycker du inte det är lite märkligt att ingen kan hitta ett klipp med kampsportare som lyckats med denna låsning av händerna?
Det är ett vettigt argument att om greppet är så effektivt, borde det vara ett "känt" grepp (om det är så du menar?).
Nu vet jag inget om det finns eller inte, har inte letat själv.
Tänker bara att förusättningarna var annorlunda här, inte bara det att det inte handlar om elitidrottare, utan att Tove ska enligt Johanna, fallit handlöst baklänges i golvet, och jag tror att förutsättningen för att det skulle kunna ske är att Tove var oförberedd.
Kanske är det där våra tankar skiljer sig åt?
Jag ser att många har som argument att det krävts två personer för att döda Tove, att det saknas avvärjningsskador.
I det fallet måste man liksom flera i tråden, utgår från att Tove inte blev särskilt överraskad, inte heller påverkad i särskilt stor mån av fallet och slaget mot huvudet. Jag har sett flera argumentera om såret i skallen som skvallar om en väldigt lite skada på huvudet, och att det inte finns en skallfraktur, eller hjärnblödning.
Jag har en helt annan inställning där, och tolkar inte smällen på skallen bara utefter såret, utan på den blödning som finns mellan de mjuka hjärnhinorna.
En mer klassiskt blödning efter ett fall med en hård smäll på huvudet är mellan hård hjärnhinnan och den mellersta annars. Den typen av blödning ter sig lite annorlunda, med inte sällan smygansde symtom under en längre tid. Här har vi en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna, där det finns artärer och kärl, och typiska blödninga därifrån är det man ser när ett defekt kärl brister (aneurysm, en utbuktning med försvagad vägg) och synmtomen blir omedelbara. I det här fallet handlar det inte om en kärlmissbildning, utan om en traumatisk skada, en skada som uppstått av slag mot huvudet.
Nu var de här blödningen liten, det hade ansamlats blod vid bakdelen av skallen:
https://www.flashback.org/p84329011#p84329011
Poängen är att jag tror att de två lägren utgår från ett något litet olika scenarie, där det ena lägret tror att Tove inte var alls, eller obetydligt tagen av fallet, och kunde kämpa, borde ha kunnat om det inte var två gm, medan andra tänker sig att just de faktorer som rättsläkaren tar upp (se transkription nedan från rätten) är aktuella:
På fråga från åklagaren om avsaknad av
Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."
Och fortsatt från Clea, som tar upp frågan om det rättsläkaren skrivit och sänkt medvetande:
"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
Jag tror att Tove kan mycket väl ha blivit tagen av fallet, och till viss del oförmögen att försvara sig såsom hon brukar, och att kunna hålla armarna fastlåsta vid kroppen av en gm inte kan jämförs med hur en kampsportare eller för den delen helt beredd och helt opåverkad person som offer skulle kunna fajtas med motstånd.