2023-05-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Men hon kan ha blivit omtumlad och lite yr av slaget i huvudet.

Precis, samt ett hårt strypgrepp och ihoptryckt bröstkorg, det kan inte många sekunder innan hon. blev medvetslös.
Citera
2023-05-24, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker du inte det är lite märkligt att ingen kan hitta ett klipp med kampsportare som lyckats med denna låsning av händerna?

Det är ett vettigt argument att om greppet är så effektivt, borde det vara ett "känt" grepp (om det är så du menar?).

Nu vet jag inget om det finns eller inte, har inte letat själv.

Tänker bara att förusättningarna var annorlunda här, inte bara det att det inte handlar om elitidrottare, utan att Tove ska enligt Johanna, fallit handlöst baklänges i golvet, och jag tror att förutsättningen för att det skulle kunna ske är att Tove var oförberedd.

Kanske är det där våra tankar skiljer sig åt?

Jag ser att många har som argument att det krävts två personer för att döda Tove, att det saknas avvärjningsskador.

I det fallet måste man liksom flera i tråden, utgår från att Tove inte blev särskilt överraskad, inte heller påverkad i särskilt stor mån av fallet och slaget mot huvudet. Jag har sett flera argumentera om såret i skallen som skvallar om en väldigt lite skada på huvudet, och att det inte finns en skallfraktur, eller hjärnblödning.

Jag har en helt annan inställning där, och tolkar inte smällen på skallen bara utefter såret, utan på den blödning som finns mellan de mjuka hjärnhinorna.

En mer klassiskt blödning efter ett fall med en hård smäll på huvudet är mellan hård hjärnhinnan och den mellersta annars. Den typen av blödning ter sig lite annorlunda, med inte sällan smygansde symtom under en längre tid. Här har vi en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna, där det finns artärer och kärl, och typiska blödninga därifrån är det man ser när ett defekt kärl brister (aneurysm, en utbuktning med försvagad vägg) och synmtomen blir omedelbara. I det här fallet handlar det inte om en kärlmissbildning, utan om en traumatisk skada, en skada som uppstått av slag mot huvudet.

Nu var de här blödningen liten, det hade ansamlats blod vid bakdelen av skallen:

https://www.flashback.org/p84329011#p84329011

Poängen är att jag tror att de två lägren utgår från ett något litet olika scenarie, där det ena lägret tror att Tove inte var alls, eller obetydligt tagen av fallet, och kunde kämpa, borde ha kunnat om det inte var två gm, medan andra tänker sig att just de faktorer som rättsläkaren tar upp (se transkription nedan från rätten) är aktuella:

På fråga från åklagaren om avsaknad av
Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."
Och fortsatt från Clea, som tar upp frågan om det rättsläkaren skrivit och sänkt medvetande:
"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
Jag tror att Tove kan mycket väl ha blivit tagen av fallet, och till viss del oförmögen att försvara sig såsom hon brukar, och att kunna hålla armarna fastlåsta vid kroppen av en gm inte kan jämförs med hur en kampsportare eller för den delen helt beredd och helt opåverkad person som offer skulle kunna fajtas med motstånd.
Citera
2023-05-24, 09:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
7-10 sekunder ska räcka för medvetslöshet.

Tove kan ha blivit strypt i två omgångar och ljuden hörs mellan när hon vaknar.

Spekulationer förstås i led med att förstå det ofattbara.
Precis den uppfattningen får jag med efter J:s beskrivning av T:s reaktion, för det går att ana ett uns av sanning här.
Dunsarna hördes efter andra ringningen, för att tystna direkt därefter. Ljuden lägger sig alltså ungefär 3 min efter första dunsen, vilket borde vara förenligt med att det är de sista rörelser som T ger ifrån sig.

Det är ofattbart ja och J är utan minsta tvivel både kallsinnig, samvetslös och beräknande. Önskvärt är att även anstalter vore bättre på farlighets-/riskbedömning innan villkorlig frigivning av individer med den här typen av personlighet.
Citera
2023-05-24, 09:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Rättsläkaren uttalade sig om de fynd som hittades vid obduktionen.
Kroppen hade släpats, burits, tänds på med handsprit och bensin två gånger, utsatts för djurangrepp och legat ute i skogen i 17 dygn.

Av obduktionsfynden kunde man inte avgöra vem eller vilka gärningsmän som gjort vad, inget främmande DNA hittades. Inte heller hur många som deltagit vid själva strypmordet.
Inte så konstigt med tanke på att både J och M erkänt att de båda två bar, släpade och paketerade kroppen i plastpåsar efteråt och att spåren hunnit försvinna under tiden.

Av övriga fynd - som rättsläkaren inte uttalade sig om i sitt vittnesmål - framgår att Ms telefon registrerat två omgångar med steg när hon påstår att hon sov.
Av övriga undersökningar framkommer också att varken J eller M hade några typiska motvärnsskador efter den kamp som måste skett när T dödades. De undersöktes båda dagen efter mordet.

J uppger att hon ströp medan M höll i Ts armar - därför fick inte J några skador från T
M uppger att hon sov under hela förloppet.

Andra märkliga omständigheter är också att de båda två utan större tvekan deltagit i att frakta bort Ts kropp och gömma den och därefter båda två ljugit om det under 6-8 veckors intensiva häktesförhör.
Om en av dem - M - verkligen inte deltagit i mordet på T, är Ms beteende efteråt svårförklarligt.

Kombinationen av ovanstående indicier, deras tidigare historik att göra det mesta tillsammans, bådas bråk med T före mordet och att de båda ljugit väldigt mycket, men att det erkännande som J slutligen lämnat till 95% stämmer med fynden, vilket inte gäller för Ms slutgiltiga berättelse, är det mest troligt att båda två deltog när T ströps ihjäl. J ströp och M höll fast Ts armar.

Men Maja påstår väl inte att hon sov under de två tider som registrerar steg? Hon säger ju att hon varait upp vid två tillfällen; en gång som skulle kunna motsvara 02:19 och en gång när hon möter Johanna i hallen med jacka på sig, när Johanna strax efter åker till McD. Det skulle motsvara 02:43 tiden, eller hur?
Citera
2023-05-24, 10:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När någon unge klampar i min trappa i parhuset, hör jag klamp. Men hos grannen låter det som att huset ska rasa då trappan är förankrad i bärande konstruktion. För övrgt är ljudisolering bra med endast höga bastoner och pianoplink som går igenom.

Och det är allmänt känt att ljud förstärks genom golvets bjälklag. I huset, där jag bodde tidigare, var det enkelt bjälklag (en byggmiss) och alla ljud förstärktes mellan våningarna. När sonen spelade tekno med mormal volym, höll jag på att gå bananas då min säng vibbrerade i rummet över. I sidled dämpas ljudet av allt som är i vägen. Så mest troligt hörs en duns betydligt mer hos grannen under än i lgh.
Javisst är det så, de befann sig rakt nedanför, avståndsmässigt endast någon meter.

Här musiceras det också i närliggande rum och lösningen är att stänga en dörr så dämpas ljudet avsevärt för att mera uppfattas som ett avlägset sorl i bakgrunden.

M säger att J berättade att hon stängde badrumsdörren för att M inte skulle höra. Sanning eller lögn - ingen som vet.
Citera
2023-05-24, 10:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Varför vaknade inte MH av allt oljud som fördes när mordet begicks? Till och med grannarna reagerade. Hon är lättväckt annars men just den natten ska hon alltså ha sovit som en död.
Om hon sov eller ej, vet vi inte, men tala om mordet vill/kan hon helt klart inte.
Citera
2023-05-24, 10:14
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
”Flamsigt”, haha. Spekulerar om du missat det. Jag var i Vetlanda en vecka efter att Tove försvann så jag tar detta på allvar att försöka förstå vad som hänt.

Efter att båda faller i golvet i princip samtidigt (megadunsen) låser JJ ena armen med knät och håller den andra med handen. Med andra handen lägger hon minst 2 kg tryck mot halsen och då är man medvetslös inom 10 sekunder.

Hon kan haft fördel av att Tove då tillfälligt är ut balans. Bokstavligt talat.

Knuffen kan ha varit mot halsen också, alltså ett utfall så JJ typ har ett tag om Toves hals redan i fallet och att hon på så sätt tvingar Tove nedåt/bakåt.

Sedan kan JJ ha släppt taget, Tove återfått medvetandet och sparkat(?) i golv och vägg och då har JJ dödat henne med ett nytt stryptag och då är Tove redan dåligt ”syresatt”.

Att helt bortse från att JJ kan ha gjort detta utan att få motvärnskador det är ”dumt” det.

Och tidsutrymme finns i teorin.
Enligt dina spekulationer om att båda faller i golvet samtidigt så är det ju märkligt att J inte har några blåmärken på knäna.

Inga spår finns heller efter ett hårt tryck på halsen med endast EN HAND.
Enligt RL kan man tydligt se skador i halsens inre (djupa) muskulatur orsakat att ett kraftfullt och långvarit tryck, med fokala skador på vardera sidan av halsen.

Nej, jag tror du får acceptera rättsläkarens rapport.
Citera
2023-05-24, 10:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu skrev jag om bränderna som MH visste om. Där hade ett antal personer kunnat brinna inne och det borde väl även MH förstå? Jag skrev inte att hon skulle sätta det i samband med mordet som nu har skett.

Men... om MH hade anmält sin kompis så hade JJ fått sig en näsbränna (ev straff), och då kanske inte mordet skett.
Det blir lite mish mash när jag kommenterar ett inlägg med ett visst innehåll och du kommenterar mitt inlägg helt fristående från sammanhanget. Missförstånd uppstår lätt då.
Citera
2023-05-24, 10:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Javisst är det så, de befann sig rakt nedanför, avståndsmässigt endast någon meter.

Här musiceras det också i närliggande rum och lösningen är att stänga en dörr så dämpas ljudet avsevärt för att mera uppfattas som ett avlägset sorl i bakgrunden.

M säger att J berättade att hon stängde badrumsdörren för att M inte skulle höra. Sanning eller lögn - ingen som vet.
En lite märklig passus, kan man tycka. Kanske hon tänkte sig det som förstärkning till att hon sov och bevis för att hon inget hörde?
Eller kanske J klämde Ts händer i dörren och M trodde att dörren stängdes för att hon inte skulle höra? Men det låter långsökt.
Citera
2023-05-24, 10:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men Maja påstår väl inte att hon sov under de två tider som registrerar steg? Hon säger ju att hon varait upp vid två tillfällen; en gång som skulle kunna motsvara 02:19 och en gång när hon möter Johanna i hallen med jacka på sig, när Johanna strax efter åker till McD. Det skulle motsvara 02:43 tiden, eller hur?

Ja det kan vara så.
Jag tycker att dessa telefontidsregistrerings-diskussioner är svåra att värdera.
Det är många uppgifter om klockslag och minutangivelser men där man faktiskt inte säkert vet exakt vid vilket klockslag T dog.
Yugurttillverkarna hade kanske inte full koll på minutvisaren - vem har det mitt i natten i sitt hem - och uppgifterna om dunsar, sparkljud, dörrar, dörrklockor mm är tidsmässigt osäkra.

De enda säkra klockslag som finns är väl när T pratade med sin sambo i telefonen när de var på väg till Js lägenhet stracks före kl 02 och när Js hamburgarbeställning på McD registrerades, tror det var vid 02.45(?). Någon gång under dessa ca 50-60 minuter mördades T.

Att M skulle sovit under denna timme, sovit i tre kortare partiet med två mellanliggande promenader och sovit med en kraftigt medvetandesänkt djupsömn utan att höra ett mord med en fällning till golvet, dunsar, sparkar, dörrklockor och släpljud av en kropp är verkligen osannolikt.

Dessutom är det i mitt tycke fullkomligt osannolikt att J skulle släpat en tung död kropp över trösklar ut i trapphuset och genom en öppnad förrådsdörr och sedan tillbaka utan att man hittat spår efter kroppsvätskor/urin, hårstrån, kadaverin, DNA etc efter kroppen - och att grannarna inte heller skulle uppfattat att något tungt släpades omkring i trapphuset. Grannarna hörde dörr öppnas och steg - men vittnar inte om några släpljud.

Dessutom visade J ju kroppen för M - enligt M - utan några större problem med Ms reaktion.
Varför skulle J först gömma den för M, men sedan utgå från att M skulle hjälpa till att bära? Om J verkligen ansåg att hon behövde dölja kroppen för M hade det varit bättre att skicka hem M utan att avslöja vad som hänt.
Kan man släpa en kropp till ett förråd över trösklar kan man också långsamt släpa ner den för trappstegen själv. Speciellt om man rullar in den i en matta. Inte upp, men ner. Då hade J inte behövt Ms hjälp med kroppen.
Senast redigerad av coli 2023-05-24 kl. 10:55.
Citera
2023-05-24, 10:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
När man ser övervakningsbilderna på Nöjet är det tydligt att hon inte var redlöst berusad, på tox-rapporten indikerar Maja på Ritalinsyra/Methylfenidat vilket är centralstimulantia och som påverkar vakenhet och uppmärksamhet (starkare än koffein).
Majas nykterhet kan inte bedömas utefter vanliga människor då hon har Methylfenidat i kroppen.

Det är för mycket som inte stämmer.
Du resonerar galet nu. M behandlas med metylfenidat för att eftersträva normal vakenhet, hon får ingen kick av medicinen.
Citera
2023-05-24, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om jag fattar det rätt så har rätten ”inga problem” med försvarsadvokatens teori om att JJ släpat Tove till gömställe.

Men de har problem med tiden.

De menar att JJ haft tidsutrymme att gömma Tove men inte att släpa fram henne utan att MH märker det?

”egentligt tidsutrymme för all denna hantering av en död kropp finns enligt tingsrätten
inte. Det är mellan kl. 02:47 och 03:08 som JJ är ute. Kl. 02:59:40
skickade JJ ett meddelande till MH att hon var i
donkendriven. Kl. 03.00.03 svarade MH med en tumme upp. Just då sover inte MH i vart fall. Att JJ därefter efter sin återkomst till lägenheten
skulle ha släpat in Toves döda kropp från förrådet (eller från garderoben) och in i lägenheten
utan att MH skulle ha upptäckt detta framstår som så osannolikt att denna uppgift
från MH inte förtjänar något tilltro. Den framstår som - utifrån utredningen i övrigt helt uppdiktad för att hon ska kunna försöka förklara sig ur en mycket prekär situation.”

Är det så osannolikt att JJ ska kunna hantera kroppen efter McD?

Säger inte MH att hon vaknar och då ligger Tove i hallen?

Undrar med tanke på att tingsrätten verkar vara lite vilse vad gäller tidslinjen rent generellt och du har bättre koll på vad MH sagt i förhör än jag har.

Tiden och det "orimliga" i att först dra ut, för att sedan dra in kroppen, verkar vara rättens invändningar ja.

Och tiden är ju uppenbarligen felaktig, även om själva mordet inte har behövt ta många minuter, så ska det hinnas med ett och annat innan de sätter sig i bilen.

Med det känns det möjligt att både innan och efter McD hinna dra undan/tillbaka kroppen, och inte heller ologiskt.

Maja säger att hon blir väckt av Johanna efter att hon ätit hamburgaren och lagt sig:

A 153/1167

2/12 (erkännandet av gravfridsbrottet):
"Ja, väckte Johanna dig eller?
Nej, då va det liksom, jag mådde illa och då gick jag till toan igen, eh, och jag frågade var
Tove är någonstans, och då säger Johanna att hon har gått, och eh, jag bara, ja, och eh, sen så
åker Johanna till Donken och köper mat till mig, eh sätter oss i köket, och jag slumrar till där
då vid bordet och eh, ja sedan går jag och lägger mig i sängen igen och sedan väcker Johanna
mig igen och säger att hon behöver hjälp.
Efter Donken alltså?
Mm.
Men var fanns Tove då när hon väckte dig?
Ja, när hon väckte mig då så låg hon ju på hallgolvet i ett lakan.
I ett lakan.
Mm
"
Har inte riktigt tid nu, men det finns et ställe som jag citerar från rätten ur Majas förhör, dä jag nästan tycker att hon försäger sig (typ, säger att jag frågade Johanna; var är Tove, vad hän... gick hon hem...). Hittar inte mitt inlägg, men min tanke blev ändå lite åt det hållet att Maja ändå hörde något (gräl, bråk, duns... eller mer) och sedan vaknar och frågar...

Men då uppstår ju frågan; varför skulle hon inte erkänna detta?

Ja, jag blir inte färdig med Maja.

Så håller jag även kvar vid den obesvarade frågan om var den ena av de ihoprullade mattorna som man vid första husrannsakan la märke till, tagit vägen.

Den andra är också, varför la Johanna tid på att rulla ut den som ligger under bordet? Eller när ska hon kunnat ha gjordet? Fick hon tillgång till sin lgh efter husrannsakan...kommer inte ihåg på rak arm.

För jag kan inte låta bli att tänka på att Tove ändå kan ha legat inrullad i den (och inte vindsförrådet då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in