Resultat: Vilken presidentkandidat kommer ta hem presidentposten?
Joe Biden
35,48%
22 röster
Marianne Williamson
0%
0 röster
Robert F Kennedy Jr
4,84%
3 röster
Donald Trump
45,16%
28 röster
Ron DeSantis
6,45%
4 röster
Nikki Haley
3,23%
2 röster
Asa Hutchinson
0%
0 röster
Tim Scott
0%
0 röster
Vivek Ramaswamy
0%
0 röster
Annan kandidat
4,84%
3 röster
2023-05-24, 08:47
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
De santis ligger 30-40 enheter bakom Trump som faktiskt växer i styrka för var dag. Ingen kan påstå att Donald är en "quitter". Har någon fått ta emot mer stryk än honom.

De Santis är ingen idiot. Han vet att han inte har en chans här. Detta handlar antagligen om framtiden eller vicepresident-posten.

Trump/DeSantis vore en dröm.

Men vad ni än gör. Läs inte svensk press och tro att ni har koll på läget. Gå till källan.
Jag fick faktiskt för första gången reda på hur bra Trump ligger till i opinionen genom Anders Lindström, men det var inte i tidningen utan i podden Åsiktskorridoren.. tror han är ärligare där än i tidningen (där skriver han väl bara 100% lögner enligt min erfarenhet)
Citera
2023-05-24, 08:48
Medlem
Ronne DeSantis är superbra men han har självklart ingen chans mot Trump tyvärr
Citera
2023-05-24, 09:16
Medlem
Jag tror att DeSantis är ganska realistisk. Han inser att han sannolikt får svårt att besegra Trump. Samtidigt vet han att om han vill kandidera 2028 så är det en fördel för honom att få den nationella uppmärksamhet som en primärvalskampanj innebär.

Dessutom så vet man inte vad som händer det kommande året. Opinionsläget kan hinna svänga en del till DeSantis favör nu när han faktiskt är en kandidat på riktigt. Och även om demokraternas åtal mot Trump inte skadat honom i opinionen hittills vet man inte hur väljarna känner om ett halvår eller ett år från nu.

Mitt stalltips nu är dock att Trump vinner nomineringen och även presidentvalet nästa år, och att vi efter Trump får åtta år med DeSantis. Ser inte någon stjärna inom demokraterna som riktigt kan utmana. Jag tror snarare att vi får se nån vänstergalning som AOC som kniper demokraternas nominering 2028 vilket förstås bara gynnar republikanerna. Men vet vet, det svänger snabbt i politik, kanske tror jag annorlunda om några månader.
Citera
2023-05-24, 09:21
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Var väl inte precis till Florida som de drar. Texas verkar tagit hem det mesta av storföretag som stuckit.
Nu kanske de dessutom blir fundersamma utifrån hur hans Disneytjafs går.
Den stora berättelsen nu är hur kalifornien flyttar till framför allt Texas (både människor och företag), men bakom detta så verkar de gå stora flyttlass mellan New York och just Florida som inte får samma uppmärksamhet i media.
Citera
2023-05-24, 09:27
Bannlyst
Citat:
De santis ligger 30-40 enheter bakom Trump som faktiskt växer i styrka för var dag. Ingen kan påstå att Donald är en "quitter". Har någon fått ta emot mer stryk än honom.

De Santis är ingen idiot. Han vet att han inte har en chans här. Detta handlar antagligen om framtiden eller vicepresident-posten.

Trump/DeSantis vore en dröm.

Men vad ni än gör. Läs inte svensk press och tro att ni har koll på läget. Gå till källan.
Detta stämmer nog. Jag gissar på att Desantis siktar på VP till Trump nu 2024 och sedan president 2028.

En Trump/Desantis valsedel kommer definitivt att vinna stort 2024.
Citera
2023-05-24, 09:30
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag fick faktiskt för första gången reda på hur bra Trump ligger till i opinionen genom Anders Lindström, men det var inte i tidningen utan i podden Åsiktskorridoren.. tror han är ärligare där än i tidningen (där skriver han väl bara 100% lögner enligt min erfarenhet)
Det finns naturligtvis guldkorn. Staffan Heimerson skrev ensam innan valet 2016 att Trump kommer att vinna mitt i ett oförstående landskap (observera att han hade varit utrikeskorrespondent i USA i många år).

Men min poäng var väl att vare sig man hatar eller älskar Trump är det bättre att man ser på Fox eller CNN för att få en bättre bild. Jounalistiken i Sverige blir allt sämre på alla fronter.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2023-05-24 kl. 09:33.
Citera
2023-05-24, 09:32
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Detta stämmer nog. Jag gissar på att Desantis siktar på VP till Trump nu 2024 och sedan president 2028.

En Trump/Desantis valsedel kommer definitivt att vinna stort 2024.
Ja, det är inte alls min ide utan jag ser flera kommentatorer i USA som går i dessa tankebanor. De kan vara en strategi för VP.
Om det är någon som vågar gå emot svart/vit, man/kvinna så är det kanske Trump.
Citera
2023-05-24, 09:37
Medlem
Citat:
Den stora berättelsen nu är hur kalifornien flyttar till framför allt Texas (både människor och företag), men bakom detta så verkar de gå stora flyttlass mellan New York och just Florida som inte får samma uppmärksamhet i media.
Att man flyttar från Kalifornien har en enda orsak. Det är för dyrt. Att hitta ett hus i Kalifornien efter college är omöjligt för de flesta. Det är inte lika dyrt som Seattle och Portland men dyrt.

Florida och Texas är relativt billigt. Även jämfört med New York. Flyttlassen till Florida går från hela landet för övrigt, New York sticker inte ut.

Kan tillägga att den inre migrationen är historiskt låg. Lägst sen andra världskriget. Äldre befolkning, färre som hyr är att par orsaker som framhållits.
Citera
2023-05-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
DeSantis är inte extrem.. han ställer helt inte enkelt upp på den Wok- agenda som de verkliga makthavarna vill implementera.

Han är mån om sina medborgare, sätter familjen i fokus och tar avstånd från alla perversiteter som Drag-asrtisernas böjelse att läsa sagor för barn.

Han är handlingskraftig och gått från klarhet till klarhet.

Du kan ju ställa dig frågan varför företag och privatpersoner flyr Californien till förmån för Texas och Florida. Woke-Cali har blivit ett riktigt skithål. Woke är en cancersvulst

Finansierad av George Soros, dock.
Citera
2023-05-24, 11:56
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att man flyttar från Kalifornien har en enda orsak. Det är för dyrt. Att hitta ett hus i Kalifornien efter college är omöjligt för de flesta. Det är inte lika dyrt som Seattle och Portland men dyrt.

Florida och Texas är relativt billigt. Även jämfört med New York. Flyttlassen till Florida går från hela landet för övrigt, New York sticker inte ut.

Kan tillägga att den inre migrationen är historiskt låg. Lägst sen andra världskriget. Äldre befolkning, färre som hyr är att par orsaker som framhållits.
Even as their state lost more residents last year than ever before—thousands of them moving to Florida—New York policymakers seem to have no answers.
Ok hummern: https://www.city-journal.org/article/see-you-soon-alligator
Citera
2023-05-24, 13:19
Medlem
whogivesafucks avatar
Skulle DeSantis kunna ställa till något sattyg för trumpen och hans engagemang i Florida i egenskap av guvernör? För att underlätta för sig själva valet.
Citera
2023-05-24, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Slipper han skandaler så är han nog ett bättre val än Trumpen.

Trump har för mycket skit i bagaget, vilket gör han till rikspajas. Däremot har han gjort mycket bra politiskt.

Instämmer till 100 %. Att amerikanarna dessutom inte gillar frugan gör det ännu svårare för DT att vinna ytterligare ett val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in