2023-05-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det skall sægas att jag læste någonstans att Belgien inte tænker donera några F16. Sedan kommer det att bli intressant.., før æven om Ukraina kommer då att få flyg, vem ær det som kommer att betala før dessa ?

Jag har svårt att tænka mig att Holland bara ger ivæg dessa. Såå blir det tex som så att Eu køper de utav Holland først ?

Hær vad en begagnad F16 affær gått på :

Forsvarsmateriell har signert kontrakt med Romania for salg av 32 norske F-16 jagerfly. Salget sikrer 388 millioner euro i inntekter til Norge.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norge-har-inngatt-kontrakt-om-salg-av-f-16-jagerfly-til-romania/id2945901/

Nederländerna har varit en av de ivrigaste påtryckarna för att F16 i Ukraina ska bli verklighet.

Enligt vad jag läst för flera månader sedan har dom velat skänka flertalet F16 till Ukraina (orka leta källa) men man kan nog tänka sig att det är en double-deal i samband med egen uppgradering av sin flotta.

Även länder som inte har egna F16 har sagt att dom vill ”skänka” plan. Dvs finansiera en sådan lösning.

Jag tror knappast att NL tänker sig att man ska tjäna en massa pengar på en sån deal, eller att dom tänkt att pungslå EU.
Citera
2023-05-23, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag har aldrig sagt att allt är bra i Ryssland, däremot verkar de flesta i denna tråd så sagolikt korkade och indoktrinerade att man har svårt att skilja på en uppfattning om läget och vem man möjligen stödjer. Jag håller på Sverige och tycker det är dumt med spänningar mellan stater i allmänhet och i synnerhet i vårt närområde. Jag tycker denna krigshets är avskyvärd.

Citat:
Jag tycker denna krigshets är avskyvärd.

Ja, det har du helt rätt i.
Det pågår ett helt fruktansvärt krigshets på rysk statlig TV varje dag - landet för ett imperialistiskt, territoriellt anfallskrig i Ukraina - så rikta dina anklagelser mot upphovsmännen till de fruktansvärda förhållandena.
Citera
2023-05-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nederländerna har varit en av de ivrigaste påtryckarna för att F16 i Ukraina ska bli verklighet.

Enligt vad jag läst för flera månader sedan har dom velat skänka flertalet F16 till Ukraina (orka leta källa) men man kan nog tänka sig att det är en double-deal i samband med egen uppgradering av sin flotta.

Även länder som inte har egna F16 har sagt att dom vill ”skänka” plan. Dvs finansiera en sådan lösning.

Jag tror knappast att NL tänker sig att man ska tjäna en massa pengar på en sån deal, eller att dom tänkt att pungslå EU.

MH17 där en del från Holland dog påverkar nog en hel del.
Citera
2023-05-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Också det är en felaktig lägesbild av vad som händer på slagfältet. Ryssarna går mycket försiktigt fram med sin militärpersonal, medan däremot Ukrainarna matar in sitt folk i köttkvarnen i ren desperation. Det har varit en ohygglig slakt på de Ukrainska soldaterna i Bakhmut.
Ukraina är nu kaputt och det enda som återstår är att gå till förhandlingsbordet.

Rapporterna från slagfältet säger precis tvärtom det du hävdar.
Ukraina bryr sig om de sina. Ryssland gör det inte.
Citera
2023-05-23, 17:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är absolut ingen annan än Kreml som "ordnat" detta "skarpa läge" .

Sedan brukar det ofta hävdas från Kreml-apologeterna att de är "neutrala", "självständiga" och "tänker själva". För att vara så jävla självständiga är det förvånansvärt mycket av Kremls talking points som ni dag efter dag upprepar.

Det är problemet som drabbar många med lite, från MSM avvikande, åsikter.

Det hände mig för några år sedan också. I trötthet på åsiktskorridoren så hittar man helt enkelt andra kanaler, men går i samma fälla som de som "bara får sin info från SVT och DN". Istället får man enbart sin information från *insert valfri alternativ mediekanal* och blir precis lika insnöad och med samma verklighetsflyktiga synsätt, bara från andra hållet av skalan, så att säga.

Det bästa är nog att försöka leta bland flera kanaler, gärna sådana man inte gillar också, innan man fäller något avgörande kring sin ställning i komplexa och heta spörsmål.

Med det sagt, så är det ju de facto så att Ryssland invaderat en suverän nation, vilket lett till ett stort mänskligt lidande och en förstörelse vi inte sett maken till i Europa sedan 1945.
Citera
2023-05-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag tror inte det finns någon som går ut i krig för att förlora.

Det jag menar är att få ett bättre liv än vi hade tidigare.

Så ryssland går ut och invaderar Ukraina för att ryssarna ska få ett bättre liv? För att folket i Ukraina ska få ett bättre liv?
Citera
2023-05-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Lugna ned Putin? Putin ville att minskavtalen skulle sättas i verket, vilket han upprepade gånger framfört både muntligen och skriftligen, vilket helt enkelt avfärdades. Sedan marscherade de in.

Nej, Putin ville inte att Minsk2 skulle sättas i verket eftersom han omedelbart bröt avtalet med den fortsatta offensiven mot Debaltseve.
Däremot sökte Zelensky vid upprepade tillfällen förhandlingar direkt med Putin efter att han blev President men Putin var inte intresserad.
Det fanns dock pågående förhandlingar strax före invasionen men Putin valde ändå att invadera för att erövra och tvinga folket till underkastelse medelst tortyr och mord.
Citera
2023-05-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
MH17 där en del från Holland dog påverkar nog en hel del.

Troligen.

Piss-ryssland har gjort exakt noll för att de ansvariga ska kunna ställas inför rätta när det gäller denna terrorhandling som drabbat hundratals holländska liv.

En stor skam för det ryska folket.
Citera
2023-05-23, 18:03
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

En F16S upptäcker en Su35 eller Mig29 långt innan ryssen kan se en F16. Lägg därtill att patrullerande NATO AWACS i kombination med de markbaserade radarsystemen som redan finns i Ukraina så skulle jag säga att det ska rätt mycket till för att något ryskt plan ska kunna flyga oupptäckt över Ukraina. Vi måste ju även komma ihåg att Ukraina redan har HAARM-roboten på/till sina Mig29 som visat sig plocka mer stationära luftvärns batterier som S300 och 400 med fenomenal precision.

Så att vi skulle se att ryssarna kommer att skjuta ner några F16 i någon märkbar omfattning annat än med någon lyckoträff av en och annan MANPAD är rätt otroligt.

Su-35 är enligt dessa uppgifter bättre än F-16 på radardetektion. Var kommer dina uppgifter ifrån?

Citat:
The Su-35 Irbis-E radar has a detection range of more than 400 kilometres for airborne and 200 for terrestrial targets.

The F-16, on the other hand, has been outfitted with various radar systems during its career, including the AN/APG-66, AN/APG-68, and AN/APG-80. The AN/APG-80 radar is an active electronically scanned array (AESA) radar that can simultaneously detect and track numerous targets. It has a maximum detection range of approximately 150 kilometres for aerial and 100 kilometres for land targets.

Due to its extended detection range and advanced features such as multiple target tracking and electronic countermeasures, the Irbis-E radar of the Su-35 is widely considered more advanced than the radar systems used on the F-16. The F-16’s radar, on the other hand, is quite capable and has been improved over the years to incorporate cutting-edge technology.

https://frontierindia.com/f-16-vs-su-35-battle-is-building-up-in-ukraine-here-are-some-of-each-planes-strengths-and-weaknesses /
Citera
2023-05-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är Putler-anhängarna som är nazister. (Se bara denna tråd. Denna tråd är fylld med sådana.)

Nej. De som intog byarna är anti-nazister. Det är Putler-anhängarna som är nazister. Och fascister.

De som intog byarna är demokrater. De vill befria Rysslands folk från fascisten/nazisten Vladolf Putler. Lyssna själv:

var får folk ifrån att ryssland skulle vara nazister egentligen?
då alla bevis finns på ukrainas kärleksförklaring till bandera, azov, aidar, privy sector, svoboda... alla dessa kort, alla dessa fanor, alla dessa tillfångatagna ukrainska soldater med koppar fullklottrade med nazisitiska motiv och ord, alla vittnesmål under de åtta åren som de terroriserat civilbefolkningen i Donbass?

jag läser och ser att man kallas ryss-troll och enögd, då jag läser och tar del av båda sidorn, uktaiska telegramkanaler och ryska, samma med youtube, internationell med vid tidningarna websiter. jag har en ganska balancerad bild.

men slutsatserna här(inte just i det inlägg jag svarar på kanske) att nu smäller det, ryssen flyr, NU! är det slut...

var ser ni de tecknen?
seriöst?
Citera
2023-05-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Frank Kendall, chef för US Air Force, menar att F-16 inte kommer att göra skillnad för Ukraina. Jag håller med honom.

Det här är ungefär det som har förmedlats tidigare.
”The F-16s “will give the Ukrainians an increment of capability that they don’t have right now,” Kendall said on Monday at an event in Washington. “But it’s not going to be a dramatic game-changer, as far as I’m concerned, for their total military capabilities.””

Det är dessutom gamla versioner det handlar om. Knappast block 50 eller senare. Det jag sett har snarare handlat om block 20.
Citera
2023-05-23, 18:14
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Amerikansk underrättelsetjänst är en värdelös källa, då är part i målet, och är ökända för sin usla och Hollywood-inspirerade propaganda.

Haha du är så verklighetsfrånvänd att man nästan kan tro att du suttit i ett års tid o bara trollat, eller?
Vad får dig att tro att USAs underrättelsetjänst är värdelös? Ska vi tolka det som att FSB är med hästlängder bättre? Att du aldrig ger dig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in