2023-05-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Att Ryssland har luftherravälde motsäger inte på något sätt att reguljära luftstrider inte spelar huvudrollen i konflikten. Rysslands luftherravälde har ju spelat en roll genom Rysslands attacker med glidbomber mot ukrainska positioner i Avdeevka exempelvis. F-16 kan inte förändra detta faktum.

Så du menar att det är luftherravälde pga att Ryzzjäveln attackerar Ukraina men Ukraina inte bombar Ryzzland.

Kan de vara så att ena parten fredar sig från agressorn utan att använda motståndarens befolkningen som måltavlor??
Är det luftherravälde ?
So fort en helikopter eller ett flygplan kommer inom räckhåll BOOM ett till i statistiken
Citera
2023-05-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det beror förstås på hur styrkeförhållandena ser ut när det är dags att förhandla. Det är alltid tråkigt att känna att man är i underläge, men å andra sidan tillhör det ju god ton att som starkare part inte pressa villkoren så långt man bara kan. Det gäller ju att parterna känner sig något så när nöjda med helheten trots att man inte fick med sig allt.

Du tycker förstås att "god ton" präglar diktaturen Rysslands relationer med sina grannar?

Ryssland är inte en stark part i någon mening, inte ens jämfört med Ukraina som har hela världssamfundet bakom sig - förutom 5st utfattiga skurkregimer.
Citera
2023-05-23, 20:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Hur mycket vapen öste Nato in i Ukraina före 2014? Och om du avser de vapen Ukraina fått efter 2014 kan du kanske vara vänlig och redogöra för din teori om anledningen till att Ukraina ville ha vapenstöd från väst? För jag utgår från att du inte ser nåt samband med händelserna i Donetsk, Luhansk och på Krim.

Jag har inget ansvar att redogöra för något, men 2014, jag känner inte till alla detaljer, då lade sig USA i Ukrainas inre politiska liv, några säger kuppartat, jag vet inte så noga, men spänningarna ökade i och med detta mellan de etniska ryssarna och de som anser sig höra till en ukrainsk identitet. Och så var det hela i gång. Ryssarna såg sin flottbas i Sevastopol hotad och tog därför över Krim. Och sedan strider och vapen och strider och ett Ukraina som förespeglades en framtid som natostat vilket Ryssland absolut säkerhetsmässigt inte kunde acceptera.
Citera
2023-05-23, 20:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag är moderat men här tycker jag Birger Schlaug har en hel del poänger.

” Att i Sverige framföra åsikten att det måste till förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland medför omedelbart angrepp på temat ”Putinkramare”.

Få som talar om vikten av förhandlingar är Putinkramare, även om de märkligt nog också finns. En obekväm fråga som måste ställas är: Kommer det att bli slut på kriget utan förhandlingar?

Skulle Ukraina, uppbackade av Nato, eller Ryssland, som investerat så mycket pengar och prestige i vanvettet, plötsligt bara ge upp? Knappast. Den ryska regimen skulle förmodligen hellre smälla av kärnvapen än att dra sig tillbaka med svansen mellan benen, Nato skulle förmodligen hellre ta till storkrig än att avsluta de allt mer hårdföra vapenleveranserna och se Ukraina falla.”
Jag anser nog att majoriteten av alla Putinkramare som är här, pratar om att Ukraina måste förhandla och ge upp mer än de redan förlorat. Att någon Putinkramare anser att ryssarna måste backa från sina orimliga krav att få mer än de tagit, har jag inte ens hört.

Det finns ingen vinnare i ett kärnvapenkrig. Det vet Ryssland. Dom hotar bara för att göra människor oroliga och sätta press på Ukraina. Jag ser det som helt uteslutet med kärnvapen så länge man håller sig inom konfliktområdet. D.v.s. det de tagit inklusive Krim. Om Ukraina själva skulle fortsätta mot Moskva var det en annan femma.

Det går förstås inte att böja sig bara för hoten. Då skulle Ryssland bara hota sig fram till Lissabon som man pratat om.
Väst kommer inte att tillåta att Ukraina faller. Det handlar om att Putin eller andra i hans närhet fattar det. För de borde inse att det handlar om Ryssland ska fortsätta att existera som ett land eller falla sönder i småbitar.

Edit: Om man gör ett totalt tillbakadragande skulle man till och med kunna få hjälp militär från väst att stabilisera landet. Men då kan inte Putin vara president.
Senast redigerad av EnCarte 2023-05-23 kl. 20:15.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vilka tycker du är de huvudsakliga parterna för en förhandling i denna konflikt?
Ja du. Konflikten är mellan Ryssland och Ukraina.
Men Ryssland gjorde tidigt klart att man inte förhandlade med dem utan med det samlade väst om en ny världsordning. Dessutom kompliceras det av att USA, Kina och Frankrike gav garantier i Budapestavtalet, som Ryssland ensidigt bröt. Så de har en skyldighet att hjälpa Ukraina.

Enligt dig ska styrkeförhållandet mellan det samlade väst, inkl. USA/Nato, ställas mot Ryssland och det förhållandet ska styra förhandlingen.
Att då som Putin komma med fullständigt bisarra krav funkar inte. Vilket han nu får lära sig den hårda vägen.

Hur skulle du vikta styrkeförhållanden mellan det samlade väst och Ryssland?
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inget ansvar att redogöra för något, men 2014, jag känner inte till alla detaljer, då lade sig USA i Ukrainas inre politiska liv, några säger kuppartat, jag vet inte så noga, men spänningarna ökade i och med detta mellan de etniska ryssarna och de som anser sig höra till en ukrainsk identitet. Och så var det hela i gång. Ryssarna såg sin flottbas i Sevastopol hotad och tog därför över Krim. Och sedan strider och vapen och strider och ett Ukraina som förespeglades en framtid som natostat vilket Ryssland absolut säkerhetsmässigt inte kunde acceptera.

Om du nu "inte vet så noga"; varför för du okritiskt fram Kremls narrativ hela tiden?
Citera
2023-05-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag är moderat men här tycker jag Birger Schlaug har en hel del poänger.

” Att i Sverige framföra åsikten att det måste till förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland medför omedelbart angrepp på temat ”Putinkramare”.

Få som talar om vikten av förhandlingar är Putinkramare, även om de märkligt nog också finns. En obekväm fråga som måste ställas är: Kommer det att bli slut på kriget utan förhandlingar?

Skulle Ukraina, uppbackade av Nato, eller Ryssland, som investerat så mycket pengar och prestige i vanvettet, plötsligt bara ge upp? Knappast. Den ryska regimen skulle förmodligen hellre smälla av kärnvapen än att dra sig tillbaka med svansen mellan benen, Nato skulle förmodligen hellre ta till storkrig än att avsluta de allt mer hårdföra vapenleveranserna och se Ukraina falla.”
Vad finns det att förhandla om så länge Ryssarna tror att de kan vinna?

MP tillsammans med systerpartier runt om i Europa har satt oss i den här situationen.
Citera
2023-05-23, 20:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag har haft fel om när Putain blir avsatt förr, så därför brukar jag undvika att uttala mig om när han ryker. Men i denna nya filmen så ser hans huvud helt deformerat ut och hans ryckningar bådar heller inte gott alltså. Inte en rödbeta att han kommer att ställa upp i valet (om det blir nåt) i mars 2024.

https://twitter.com/wartranslated/status/1661043248402399238

De kollar på en karta där St Petersburg tillhör Sverige haha.

https://twitter.com/olex_scherba/status/1661066131396870160
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-05-23 kl. 20:29.
Citera
2023-05-23, 20:14
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du tycker förstås att "god ton" präglar diktaturen Rysslands relationer med sina grannar?

Ryssland är inte en stark part i någon mening, inte ens jämfört med Ukraina som har hela världssamfundet bakom sig - förutom 5st utfattiga skurkregimer.

Du behöver inte tillskriva mig några onda avsikter eller åsikter och jag känner inte till vad Ryssarna pysslar med i alla avseenden.

På något vis är ändå Rysslands position ganska stark genom sina naturresurser, de band man knutit med folkrika länder och att befolkningsmässigt så är det endast 20% av världens befolkning som finns i de stater som stödjer sanktionerna mot Ryssland. Dessutom verkar BRICS växa och en ny reservvaluta i konkurrens med dollarn verkar vara på gång. En utveckling åtminstone inte jag såg framför mig för dryga året sedan.
Citera
2023-05-23, 20:17
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Om du nu "inte vet så noga"; varför för du okritiskt fram Kremls narrativ hela tiden?

Har du funderat över om "Kremls narrativ" kanske till och med är mer sanningsenligt än det vi läser i våra tidningar. Jag säger inte att det är det, men det är ju inte omöjligt.
Citera
2023-05-23, 20:17
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Jag tycker jag besvarar frågor så gott jag kan, men jag svarar förstås inte på allt, alltså hur dumma frågor som helst. Kan du inte ge mig ett exempel så det blir enklare att förstå vad du menar?

Här är ett exempel på hur du undviker att svara på frågor och istället hittar något nytt att spinna på:

Jag frågar:

"Du tänker alltså att incitamenten för att mobilisera är precis lika stort i Ryssland som i Ukraina? Att det är lika viktigt för Ryssland att skicka in soldater på ockuperat territorium för en utrensning av nazistiska hjärnspöken under press från enorma sanktioner, som det är för Ukrainska soldater att försvara sina hem och sin möjlighet att fortsätta vara en del av en suverän stat?"

"Sen kan man naturligtvis fråga sig hur relevant det är att se till det totala antalet män i någorlunda vapenför ålder. Om dödstalen fortsätter att vara på samma nivå som idag så kommer kriget att kunna pågå i 20 år. Om det bara är fortsätta mobilisera i samma takt som soldater dör. "

Du svarar:

Citat:

Kriget har en karaktär av inbördeskrig. Det borde därför finnas en hel del män som slåss för sina hem i de rysktalande områdena just för att de är ryssar, även om de kanske har ukrainskt medborgarskap. De ukrainska styrkornas framfart har snarast en karaktär av erövringståg i dessa områden.

Menar du att du tycker att Ryska soldater är lika motiverade som Ukrainska och att skillnaden i befolkningsmängd är ett viktigt mått på förmåga i den här konflikten?
Citera
2023-05-23, 20:18
Medlem
Turkiet och Ukraina ordnar upp lite dans och sånger i Kiev. 16 och 17 juni.

https://www.qha.com.tr/static/dv/dva-narodi-a1-1684844682-260.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in