Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Jag är moderat men här tycker jag Birger Schlaug har en hel del poänger.
” Att i Sverige framföra åsikten att det måste till förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland medför omedelbart angrepp på temat ”Putinkramare”.
Få som talar om vikten av förhandlingar är Putinkramare, även om de märkligt nog också finns. En obekväm fråga som måste ställas är: Kommer det att bli slut på kriget utan förhandlingar?
Skulle Ukraina, uppbackade av Nato, eller Ryssland, som investerat så mycket pengar och prestige i vanvettet, plötsligt bara ge upp? Knappast. Den ryska regimen skulle förmodligen hellre smälla av kärnvapen än att dra sig tillbaka med svansen mellan benen, Nato skulle förmodligen hellre ta till storkrig än att avsluta de allt mer hårdföra vapenleveranserna och se Ukraina falla.”
Jag anser nog att majoriteten av alla Putinkramare som är här, pratar om att Ukraina måste förhandla och ge upp mer än de redan förlorat. Att någon Putinkramare anser att ryssarna måste backa från sina orimliga krav att få mer än de tagit, har jag inte ens hört.
Det finns ingen vinnare i ett kärnvapenkrig. Det vet Ryssland. Dom hotar bara för att göra människor oroliga och sätta press på Ukraina. Jag ser det som helt uteslutet med kärnvapen så länge man håller sig inom konfliktområdet. D.v.s. det de tagit inklusive Krim. Om Ukraina själva skulle fortsätta mot Moskva var det en annan femma.
Det går förstås inte att böja sig bara för hoten. Då skulle Ryssland bara hota sig fram till Lissabon som man pratat om.
Väst kommer inte att tillåta att Ukraina faller. Det handlar om att Putin eller andra i hans närhet fattar det. För de borde inse att det handlar om Ryssland ska fortsätta att existera som ett land eller falla sönder i småbitar.
Edit: Om man gör ett totalt tillbakadragande skulle man till och med kunna få hjälp militär från väst att stabilisera landet. Men då kan inte Putin vara president.