Citat:
Ursprungligen postat av
KalleAnkaPartiet77
Jag har noterat, i samband med inköp av skrivarfärg att det följer med en grön påse.
Vid närmare undersökning har det visat sig att denna gröna påse är tänkt att portofritt, via brevlåda skicka in de gamla färgpatronerna så de kan återfyllas.
Detta är ingenting man själv tjänar på, de återfyllda patronerna säljs sedan någon annanstans.
Så tanken är att folk, gratis ska skicka in gamla färgpatroner, utan att få något i gengäld, så de kan återanvändas.
Har ni själva märkt av detta fenomen? Skickar ni in era gamla färgpatroner så de kan återfyllas för miljöns skull? Och det betyder att när man köper nya färgpatroner då är det återanvända patroner som någon luffare haft i sitt hem?
Bör man uppmuntra detta otyg?
För jag föredrar nog nytillverkade patroner, inte återanvända patroner som någon kuf redan haft i sitt hem.
Är det inte också rester i patronen som tas om hand på rätt sätt? Oavsett vilket betalar du för din (och alla andras) nya patroner om du väljer att slänga den eftersom priset patronen hålls uppe. I den företagsmiljö jag jobbar är det inget merjobb att skicka tillbaka dem då det finns en posthantering men att man som småföretagare eller privatperson skulle åka och lämna den någonstans, då vet jag inte om man skulle orka. Men igen, att slänga skräp som företag är heller inget billigt alternativ så kostnaden kommer ju upp någonstans där. Om man som privatperson konsumerar färgpatroner i sådan omfattning att detta upplevs som ett problem föreslår jag att man breddar sina cirklar.