2023-05-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du förstår att ett land som är invaderat inte kan fokusera på internt käbbel just nu.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krigslagar

Det är likadant i alla länder över hela världen.

Jämför istället med hur Ukraina var innan invasionen. Det fanns många, många kritiska artiklar mot Zelensky och många i statsapparaten. Många artiklar som pro-ryssar tagit upp.

Det var väl ungefär det som jag skrev?
Länder i krig eller samhällskriser inför undantagslagar. Gäller både Ryssland och Ukraina.
Frågan är om det gäller även Sverige? Är det landsförräderi att våga kritisera Zelensky om man bor i Sverige? Vad tycker du?
2023-05-23, 13:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det var väl ungefär det som jag skrev?
Länder i krig eller samhällskriser inför undantagslagar. Gäller både Ryssland och Ukraina.
Frågan är om det gäller även Sverige? Är det landsförräderi att våga kritisera Zelensky om man bor i Sverige? Vad tycker du?
Såklart inte.

Det gäller inte alls Ryssland och Ukraina.

Ukraina har utropat krigslagar. Ryssland har det inte.
Ukraina är invaderat. Ryssland är inte invaderat.

En jävla skillnad enligt mig.
2023-05-23, 13:35
Medlem
Citat:
Såklart inte.

Det gäller inte alls Ryssland och Ukraina.

Ukraina har utropat krigslagar. Ryssland har det inte.
Ukraina är invaderat. Ryssland är inte invaderat.

En jävla skillnad enligt mig.

Ryssland är inte i krig alltså.
Inga missiler skickas öht mot ryskt territorium osv.
Det verkar som om Ukraina nyligen har invaderat och ockuperat några byar där.
Men det kanske bara var "fake-news"?
2023-05-23, 13:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland är inte i krig alltså.
Inga missiler skickas öht mot ryskt territorium osv.
Det verkar som om Ukraina nyligen har invaderat och ockuperat några byar där.
Men det kanske bara var "fake-news"?
Det är väl något som Ryssland diskuterar nu misstänker jag.

Enligt Ryssland så är det en "special military operation" och inget krig. Det kan väl inte ha frångått dig eller?

Eller är det krig nu enligt Ryssland (och dig?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_2022_war_censorship_laws
2023-05-23, 13:59
Medlem
Citat:
Det är väl något som Ryssland diskuterar nu misstänker jag.

Enligt Ryssland så är det en "special military operation" och inget krig. Det kan väl inte ha frångått dig eller?

Eller är det krig nu enligt Ryssland (och dig?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_2022_war_censorship_laws

Det finns inga länder som ger officiella krigsförklaringar - inte sedan WW2 iallafall.
Shit happens verkar vara modus vivendi numera.
Men om ryssarna nyligen har riggat antimissilsköldar på bostadshus i Moskva osv så verkar de tro att de är i krig nånstans oavsett semantiken.
Bevisligen så regnar det missiler då och då över landet - brukar orsaka munterhet på Ukrainaforum
Den tyska utrikesministern har deklarerat att de är i krig med Ryssland, men hon verkar lite töntig en slags Annika Strandhäll typ, och förstod nog inte innebörden. Men det är nog så se de ser på saken inofficiellt.
Tvivlar på att USA kommer angripa Ryssland militärt men eftersom Nato eskalerar på vapensidan så vet man aldrig var det slutar. Först skulle vi inte leverera attackflyg och långdistansmissiler eftersom de kan angripa rysk mark och riskera att Nato dras in direkt. Men nu är vi där. Manegen är krattad.
2023-05-23, 14:03
Medlem
Citat:
Visade inte amerikanerna var drönaren hade störtat?

Du förstår att denna incident pågick över en halvtimme och för ett fordon som färdas i 100m/s så handlar det om en sträcka på 18 mil som de färdats på under den tiden. Att de flög så nära Krim som möjligt var det ingen från amerikansk sida som avfärdade men det var fortfarande i internationell luftrum.

Lägg därefter till att när propellern på drönaren slutade fungera så glidflög den säkert en bra bit innan den gick i havet. Med så låg vikt och stora vingar så är säkert glidtalet 1/10 på en sån. Färdas den då på en skaplig höjd så är det ytterligare åtskilliga mil den kan förflytta sig.

Det är denna bild som rullade runt i media.
Dom var fortfarande i internationellt vatten och jag påstår inte heller att Ryssland på något vis hade rätten vid sin sida.
Jag menar bara att det här är enda gången som jag vet att msm har presenterat någonting felaktigt där Ryssland har haft rätt som bekräftats med hjälp av osint.
2023-05-23, 14:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det finns inga länder som ger officiella krigsförklaringar - inte sedan WW2 iallafall.
Shit happens verkar vara modus vivendi numera.
Men om ryssarna nyligen har riggat antimissilsköldar på bostadshus i Moskva osv så verkar de tro att de är i krig nånstans oavsett semantiken.
Bevisligen så regnar det missiler då och då över landet - brukar orsaka munterhet på Ukrainaforum
Ok, det kan väl knappast vara i närheten av antal missiler som regnar över Ukraina eller???

Citat:
Den tyska utrikesministern har deklarerat att de är i krig med Ryssland, men hon verkar lite töntig en slags Annika Strandhäll typ, och förstod nog inte innebörden. Men det är nog så se de ser på saken inofficiellt.
Så en tysk utrikesminister bestämmer för hela Europa vad som gäller?

Så du går på ett enskilt uttalande. Så typiskt

Citat:
Tvivlar på att USA kommer angripa Ryssland militärt men eftersom Nato eskalerar på vapensidan så vet man aldrig var det slutar. Först skulle vi inte leverera attackflyg och långdistansmissiler eftersom de kan angripa rysk mark och riskera att Nato dras in direkt. Men nu är vi där. Manegen är krattad.
Vadå eskalerar????

Så jävla provocerande när du får för dig att USA/Nato eskalerar. Redan där visar man att man inte fattat någonting.

Kan förklara för dig. Nato/USA är inte i nåt jävla krig med Ryssland. Deras önskan är att Ryssland lämnar Ukraina. När fan ska man fatta det undrar jag??? De kommer aldrig att invadera Ryssland.. någonsin... ever...
2023-05-23, 14:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Det är denna bild som rullade runt i media.
Dom var fortfarande i internationellt vatten och jag påstår inte heller att Ryssland på något vis hade rätten vid sin sida.
Jag menar bara att det här är enda gången som jag vet att msm har presenterat någonting felaktigt där Ryssland har haft rätt som bekräftats med hjälp av osint.
MSM presenterade uppgifter som var tillgängliga. Man visste inte initialt var kontakten skett. Hur den skett. Hur länge den pågått eller något.

Ryssland dementerade då allting och sade att den störtade av sig självt.

Sedan släppte USA en film där man helt enkelt såg hur ryskt flyg dumpade bränsle och till slut krockade med den. Ryssland dementerar fortfarande.

Exakt var detta hände är medias slutsats i var allting hände men räkna med att drönaren säkert flög 25 mil under tiden ryskt flyg fick kontakt med drönaren tills dess att den slog i havet. Lägg till att det är 25 mil mellan turkiet och Krim så fattar du nog också att det är svårt att exakt precisera var det ena och det andra hände av media.

Men sa inte Ryssland ganska omgående att de bärgat drönaren?? Var är den då måntro?
2023-05-23, 14:17
Medlem
Idag är det mer intressant för oss i väst vad som händer i Belgorod misstänker jag. Bachmut har varit på tapeten så länge att det nästan kunnat liknas vid ett ställningskrig där få nyheter är värda att sätta på pränt.
Belgorod är för stunden större politiskt sprängstoff och innehåller mycket lättantändligt krut sett ur vår synvinkel. Sedan kan även Belgorod bli ointressant om nya ukrainska fram eller motgångar ser dagens ljus. Den ukrainska offensiven närmar sig ju och om den rapporteras det ju om vareviga dag.

Så våra medier rapporterar givetvis som vanligt men man får välja vad man vill läsa och ta till sig. Vår fria press har ju ett stort varierat utbud av åsiktsmedia allt från yttersta vänstern till yttersta högern.
Bara att läsa.
2023-05-23, 15:12
Medlem
Citat:
MSM presenterade uppgifter som var tillgängliga. Man visste inte initialt var kontakten skett. Hur den skett. Hur länge den pågått eller något.

Ryssland dementerade då allting och sade att den störtade av sig självt.

Sedan släppte USA en film där man helt enkelt såg hur ryskt flyg dumpade bränsle och till slut krockade med den. Ryssland dementerar fortfarande.

Exakt var detta hände är medias slutsats i var allting hände men räkna med att drönaren säkert flög 25 mil under tiden ryskt flyg fick kontakt med drönaren tills dess att den slog i havet. Lägg till att det är 25 mil mellan turkiet och Krim så fattar du nog också att det är svårt att exakt precisera var det ena och det andra hände av media.

Men sa inte Ryssland ganska omgående att de bärgat drönaren?? Var är den då måntro?

Känner fortfarande att jag har rätt i mitt påstående, msm presenterade felaktiga uppgifter. Av vilken anledning det blev fel är mindre viktigt i sammanhanget då Ryssland fick bränsle på sina desinformationskanaler som ständigt säger att väst ljuger.
2023-05-23, 15:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Känner fortfarande att jag har rätt i mitt påstående, msm presenterade felaktiga uppgifter. Av vilken anledning det blev fel är mindre viktigt i sammanhanget då Ryssland fick bränsle på sina desinformationskanaler som ständigt säger att väst ljuger.
MSM presenterar de uppgifter dom får från USA, inget annat.
2023-05-23, 15:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Känns snarare som att du uppfattade situationen fel om jag ska vara ärlig.

Du tror inte att rysk agenda i hela ärendet var att få dig att tro att västs media alltid ljuger? Lyckades de?

Att de omgående dementerade hela händelsen och sade att jaktplan inte ens var i närheten av drönaren för att man sen ser filmen från Pentagon att de var det bör ringa en varningsklocka omgående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in