2023-05-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Var det inte risk att MH fick skador då hon tog bort Toves händer från JJ:s hals?

Och MH måste ha varit extremt snabb, kvicktänkt och välplacerad i badrummet för att hinna få bort händerna innan Tove hann skada JJ allvarligt? För ett stryptag tar man väl rätt så hårt antar jag.

Det är ju bara J s vittnesmål som talar om stryptag från T s sida. Finns inget som tyder på att T provocerade fram eller försökt ta stryptag på J. Det är troligen ett sätt för J att förklara varför hon tog det korta stryptaget på T, som också visade sig vara felaktigt.

Ja, M var troligen väldigt snabb med att ta tag i T s händer. Grannen hörde ju flera mindre dunsar strax efter den höga, vilket troligen var inledningen av kampen mellan J/M mot T.
Citera
2023-05-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Lägger de fram det som jag föreslår så vet man vad som är vad.

Jag har visat hur det ser ut på bytenivå i databasen i iPhonen. De har visat hur det ser ut på Microsoft Office nivå s a s.

Skaka din telefon lite hit och dit med viftningar så har du dina ”steg”.

Annan användardata är inte lika lätt att snacka bort. Så det du ser som sannolikt i det här fallet hade stärkts av en förnyad undersökning av mobilerna.

Jag vet att åklagare drar sej i det längsta för att låta IT- forensiker vittna i en rättegång beroende på att dessa pratar ett språk som rätten inte har en chans att begripa och därför blir risken att dom slutar lyssna, I Norge USA och England där dom har jury så håller dom vittnesförhören med IT-Forensiker kort bara för att inte tråka ut juryn med massa ord och fackspråk vi vanliga dödliga inte begriper ett smack av. Däremot så använder åklagaren där mycket utav triangulering av mobiltelefoner som är mycket lättare för kleti och peti att förstå.
Citera
2023-05-22, 22:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har sagt det innan men upprepar mig. Jag har personligen följt 300 + strypmord och utav dom fanns inte ett enda fall där förövaren lyckades strypa ett medvetet offer framifrån med båda sina händer utan att offret åsamkat en enda skråma på gm. Det finns givetvis tusentals strypmord där förövaren inte fått skador. Men då har strypningen inte gått till såsom rättsläkaren beskrivit det i detta fall. Alltså manuell strypning framifrån med två händer.

Jag har följ mma under en period för några år sedan och har aldrig bevittnat att en person lyckats sitta på motståndaren och samtidigt låsa båda armar längre än ett par sekunder. I många fall har dessutom den liggande personen precis innan blivit knockad.

För några dagar sedan bad jag två kampsportare demonstrera scenariet där en instruktör satte sig på en elevs bröstkort och låste fast personens armar längst kroppens sida. Det tog 3-4 sek innan båda armarna var fria.

Jag och flera andra har efterfrågat liknande fall där förövaren inte blivit skadad. Jag har även frågat efter mma klipp där någon lyckats låsa motståndarens armar på det sätt som en del tror är möjlogt. Ingen har kunnat presentera något, trots att tråden har 24 miljoner visningar och 74 tusen svar.

Ska man trots detta försöka få ur M ur ekvationen så måste man få T medvetslös. Bevisen säger att hon inte varit medvetslös någon längre stund (förmodligen inte alls). Kampen pågick 3-4 min enligt grannens vittnesmål. Slag/sparkljuden i väggen talar också för att T kämpade med det hon kunde, (sparkade i väggen).

Jag frågade ett gäng brottare i helgen om detta. Alla blev nyfikna och ville prova, så de körde på varandra. Alla lyckades låsa sin motståndares armar så att denna inte kunde komma loss. De var sju stycken som provade på varandra. Motvillig lät jag mig bli provdocka också, och jävlar vilken rävsax jag satt bom fast i.

Varför ljuger du om att grannen har vittnat om en "kamp" som pågick i 3-4 minuter?
Klarar du fortfarande inte av att argumentera utan att hitta på och ljuga om saker och ting?
Citera
2023-05-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är svårt att veta utan att ha läst domen, men med den information vi har idag har jag mycket svårt att se att hovrätten skulle kunna fälla Maja för mord utan att begå inkompetenta misstag, precis så som tingsrätten gjorde och som tingsrättens domare indirekt medgav när han intervjuades av Sveriges Radio.

Den stora frågan är väl snarare om du någonsin kommer att kunna medge att det faktiskt kan vara så att Maja är oskyldig till mord, oavsett hur någon domstol dömer henne.

Jag har svårt att se att hon är oskyldig eller att HR frikänner henne, men absolut gör de det så ja då anses hon oskyldig och då är det ju så.
Citera
2023-05-22, 23:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag har svårt att se att hon är oskyldig eller att HR frikänner henne, men absolut gör de det så ja då anses hon oskyldig och då är det ju så.

Fast nu handlade frågan inte om hur en domstol skulle döma henne, utan om du någonsin kommer kunna medge att det kan vara så att hon är oskyldig till mord, oavsett vad någon domstol säger.
Citera
2023-05-22, 23:03
Medlem
Citat:
Det är svårt att veta utan att ha läst domen, men med den information vi har idag har jag mycket svårt att se att hovrätten skulle kunna fälla Maja för mord utan att begå inkompetenta misstag, precis så som tingsrätten gjorde och som tingsrättens domare indirekt medgav när han intervjuades av Sveriges Radio.

Den stora frågan är väl snarare om du någonsin kommer att kunna medge att det faktiskt kan vara så att Maja är oskyldig till mord, oavsett hur någon domstol dömer henne.

Jag kan inte annat än att älska USAs rättssystem. Två stycken planerar att råna en bank i Montana, dom stjäl en bil och kör till banken en går in i banken och den andre sitter kvar bakom ratten, rånaren i banken skjuter ihjäl en kund, strax efteråt så hittar polisen bägge två, bägge blir dömd för mord och rån till dödsstraff, han som satt bakom ratten överklagade dödsdomen och fick en ny rättegång, Domen, 4 st livstids straff efterföljande av varandra, han överklagade igen och ville ha tillbaka dödsstraffet men högsta domstolen sa nej. Samma sak med Annica Östberg pojkvännen skjuter ihjäl en polis men Annica hade inget vapen och var passiv till mordet, PANG livstid, till Sverige fick hem henne till Hinseberg. Men inte PK Sverige, landet lagom där det daltas med mördare på gränsen till vansinne.

Bägge två ska in på livstid spelar ingen som helst roll vem som gjort vad, Öga för öga Tand för tand.

Om nu Maja vill leka med vargen får hon fan i mej finna sej i att yla med vargen också.
Citera
2023-05-22, 23:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag frågade ett gäng brottare i helgen om detta. Alla blev nyfikna och ville prova, så de körde på varandra. Alla lyckades låsa sin motståndares armar så att denna inte kunde komma loss. De var sju stycken som provade på varandra. Motvillig lät jag mig bli provdocka också, och jävlar vilken rävsax jag satt bom fast i.
Vill du beskriva hur exakt de gick tillväga. - Grenslade de den som låg på rygg och var/hur lade de in ledlåsningen?

Jag har provat flera gånger och vet att det går. Citerade tidigare några rader ur en bok där en hockeyspelare beskriver att han vaknade av att en okänd man satt grensle över honom och tog stryptag. Han kunde inte komma loss och var på väg att svimma då mannen plötsligt släppte.
Citera
2023-05-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tack!
Har själv inte testat men jag fattar att man kan vrida sig loss med både armar o kroppen… inga lår eller knän kan hålla fast, bara pressa och ge värk… kämpar man för sitt liv så är det nog tom ” enkelt ”
OM J lyckades hålla fast så hade hon bara orkat en kort stund och dessutom hade hon all styrka o fokus på Ts hals
Hade J varit ensam att hålla fast Ts armar då så hade hon haft rejäla skador från T alt. T hade levt idag o J varit skadad rejält..
Tack igen! Helt överens med dig
Måste fråga, är din sambo man? För då är det inte enbart vikten till skillnad mot dig om du tex är kvinna… förstår att du inte kanske känner för att svara på det men det utgör ju en enorm skillnad om du ändå testat
Citera
2023-05-22, 23:24
Medlem
Citat:
Fast nu handlade frågan inte om hur en domstol skulle döma henne, utan om du någonsin kommer kunna medge att det kan vara så att hon är oskyldig till mord, oavsett vad någon domstol säger.

Jag är övertygad att domen kommer stå sig, och då ser jag knappast att jag nånsin skulle tvivla, blir hon friad ja då för jag inse att hon bör betraktas som oskyldig.
Citera
2023-05-22, 23:25
Medlem
Citat:

Varför ljuger du om att grannen har vittnat om en "kamp" som pågick i 3-4 minuter?
Klarar du fortfarande inte av att argumentera utan att hitta på och ljuga om saker och ting?

Du har rätt där. Grannen vittnade inte om en kamp.
En kraftig duns och eventuellt en till två tystare dunkar efteråt som yoghurtpappan ej hörde
(mamman och brodern vaknade förresten ej av dunsen).
Efter några minuter hörde grannen
5-10 ljud kanske slag/tramp (han använder ej ordet sparkar i rätten)
Ljuden kan vara Ts kropp som krampar efter lufthungern. Det måste inte vara sparkar som TR hävdar.
Inga röster eller rop hördes från Js lägenhet enligt grannarna vilket yoghurtpappan tyckte var konstigt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-22 kl. 23:29.
Citera
2023-05-22, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Du har rätt där. Grannen vittnade inte om en kamp.
En kraftig duns och eventuellt en till två tystare dunkar efteråt som yoghurtpappan ej hörde
(mamman och brodern vaknade förresten ej av dunsen).
Efter några minuter hörde grannen
5-10 ljud kanske slag/tramp (han använder ej ordet sparkar i rätten)
Ljuden kan vara Ts kropp som krampar efter lufthungern. Det måste inte vara sparkar som TR hävdar.
Inga röster eller rop hördes från Js lägenhet enligt grannarna vilket yoghurtpappan tyckte var konstigt.
När du spelar ner händelsen, tag då detta i beaktande:

Grannarna var så pass oroliga att pappan fick sin son att gå upp och ringa på grannens dörr mitt i natten. Hur många gånger har du gjort det, eller hört talas om någon som har gjort det?

Sonen ringde på två gånger och medan han gjorde det hörde han flera dunsar inifrån lägenheten.

Grannarna stod och lyssnade efter ytterligare ljud. Pappan sa att om de hört minsta rop eller skrik hade de ringt polisen, så pass oroade var de.

När sonen kommer ner efter att ha ringt på dörren kan de ändå inte släppa det utan far och son stod kvar vid dörren och lyssnade i trapphuset efter mer ljud.

-> Det har låtit misstänkt och kommit ovanliga ljud från lägenheten.
Citera
2023-05-23, 00:24
Medlem
[quote=Reviews|84536943]Vad man kan uppmärksamma i förhören med J, är att hon är mån om att få fram att T först sparkar mot väggen i position 1, vilket borde vara det grannen hör i sådana fall och här mäter badrummet 2,10 cm, en siffra som i sin tur betyder att M aldrig

Tack! Intressant att läsa dina teorier o därför vi är här tillsammans att komma på nya funderingar o svar

Det är ett långt inlägg från dig… Du har en hypotes o även med meter att det inte går osv. Därtill kommer ju erfarenhet i livet…
Det spelar stor roll för att förstå att allt inte handlar om meter, sekunder osv… Jag tänker att du kanske är lite yngre alt. Oerfaren… för när det är kaos oavsett mord , en konsert, bråk ..så funkar det inte så att man kan mäta … hur en person får plats eller inte. Det behöver man ta in tycker jag alla fall.
Sen är det ju många förhör med J, men position 1. Sparkar inte T mot ytterväggen.. T har huvudet dit där hon föll.. mot ” ytterväggen ” mot trappen ( där grannen hör sparkar mot den väggen),
T sparkar inte mot väggen enligt förhör med J, T sparkar mot henne ( position 1)
Sen försöker Tove komma loss från J (och T får in en spark i en vägg/ dörr karmen kanske, som skjuter de ifrån position 1, vrider sig att hamna i position 2 ( enligt J) då ligger Tove nästan ett kvarts varv eller mer och då är det närmare väggen till Toves fötter (väggen mot trappen/ytterväggen till trapphuset),
Tove har nog aldrig en chans att ens nå till ett tag runt Johannas hals, att Johanna säger att hon ” på reflex kastar sig bakåt för att Tove inte ska få tag i hennes hals ” trots att hon just sagt att Tove tog sina händer runt hennes hals o då kom Maja med sina händer….
Tove försöker nog slå/ riva/ få tag i J med händerna… och då tar Maja tag så J kan sätta händerna runt Toves hals
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in