2023-05-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vad är fel på det bolaget för att ni ska blanka. Ni måste ge en argumentation här på Flashback för i annat fall är det helt meningslöst.

Jag måste ingenting. Det är upp till var och en att göra arbetet. Och därefter är det upp till var om de vill dela med sig av sin analys. Det är inget fel på bolaget. Jävligt överköpt, men det går ju inte att missa. Exakt när det spricker vet ingen. Jag råder ingen att gå kort just på onsd. Man får göra sin egen risk/reward-analys om man vill spela detta spelet.

Är det svaret tillräckligt meningsfullt för herren?

Edit: Vad är meningen med dina kommentarer, om inte du kommer med något matnyttigt som talar emot caset? Man får bara intrycket av att du är emot att gå kort i allmänhet. Alternativt sitter lång i aktuella case som avhandlas.
Senast redigerad av Siix 2023-05-20 kl. 12:31.
Citera
2023-05-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag måste ingenting. Det är upp till var och en att göra arbetet. Och därefter är det upp till var om de vill dela med sig av sin analys. Det är inget fel på bolaget. Jävligt överköpt, men det går ju inte att missa. Exakt när det spricker vet ingen. Jag råder ingen att gå kort just på onsd. Man får göra sin egen risk/reward-analys om man vill spela detta spelet.

Är det svaret tillräckligt meningsfullt för herren?

Edit: Vad är meningen med dina kommentarer, om inte du kommer med något matnyttigt som talar emot caset? Man får bara intrycket av att du är emot att gå kort i allmänhet. Alternativt sitter lång i aktuella case som avhandlas.
Jag vill höja nivån om du förstår det? Att bara peka och säga dumma bolag blir dagis nivå. Motivera alltid varför ni inte tycker om ett AB eller skriv inte överhuvudtaget. Vad är meningen med dina kommentarer då?
Citera
2023-05-20, 14:40
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Jag vill höja nivån om du förstår det? Att bara peka och säga dumma bolag blir dagis nivå. Motivera alltid varför ni inte tycker om ett AB eller skriv inte överhuvudtaget. Vad är meningen med dina kommentarer då?

Tror jag vet vart det skaver. Du har varit lång i SBB under raset, eller hur?
Och nu luftar du din frustration mot allt som inte är buy and hold.

Det är inte blankarnas fel att SBB gått ner så våldsamt.
Vad gäller NVDA så kommer värderingsmultiplarna nå mer resonabla nivåer även där, frågan är bara när och hur.

Höja nivån säger du? Vad har du bidragit med själv?
Min lilltå har ett fantastiskt bra track record så den lyssnar jag på.
Citera
2023-05-20, 15:44
Medlem
EVO:

https://www.di.se/nyheter/evolutions-europachef-har-salt-aktier-for-7-mkr/
Citera
2023-05-20, 16:45
Medlem
Citat:
Vad är fel på det bolaget för att ni ska blanka. Ni måste ge en argumentation här på Flashback för i annat fall är det helt meningslöst.

Nu sysslar jag inte med blankning annat än i undantagsfall, men det korta svaret på den frågan är givetvis att blankningsprospekten anses övervärderade (av de som gör analyserna).

Av samma anledning som folk buy'n'hodl:ar Inverstor och liknande, fast tvärtom

Alla har sina egna, unika anledningar till varför man långar/kortar ett visst case. Kan vara sin egen eller någon annans analys, magkänsla, på inrådan av någon "Crowhater-typ", slumpen/chansning etc. Men det hör lite till god sed på börsforum att man uppmanar var och en till att göra sin egen bedömning och inte hetsar andra att haka på en viss hausse/baisse

Det fina med börsen, om du inte har energin/tiden till att engagera dig kortsiktigt, är att du alltid kan köpa en indexfond och komplettera med typ Investor, Volvo B, Tele2. Sedan månadssparar du i dessa, återinvesterar utdelningarna och håller på dessa i 15-20 år och vips har du slagit typ 99% av alla "aktiva förvaltare". (Den sista procenten tycks alltid huserat här på Flashback )
Citera
2023-05-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Tror jag vet vart det skaver. Du har varit lång i SBB under raset, eller hur?
Och nu luftar du din frustration mot allt som inte är buy and hold.

Det är inte blankarnas fel att SBB gått ner så våldsamt.
Vad gäller NVDA så kommer värderingsmultiplarna nå mer resonabla nivåer även där, frågan är bara när och hur.

Höja nivån säger du? Vad har du bidragit med själv?
Min lilltå har ett fantastiskt bra track record så den lyssnar jag på.
Bra tå-föring! Nej det är lungt och då förstår jag. Blanka på bara!
Citera
2023-05-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nu sysslar jag inte med blankning annat än i undantagsfall, men det korta svaret på den frågan är givetvis att blankningsprospekten anses övervärderade (av de som gör analyserna).

Av samma anledning som folk buy'n'hodl:ar Inverstor och liknande, fast tvärtom

Alla har sina egna, unika anledningar till varför man långar/kortar ett visst case. Kan vara sin egen eller någon annans analys, magkänsla, på inrådan av någon "Crowhater-typ", slumpen/chansning etc. Men det hör lite till god sed på börsforum att man uppmanar var och en till att göra sin egen bedömning och inte hetsar andra att haka på en viss hausse/baisse

Det fina med börsen, om du inte har energin/tiden till att engagera dig kortsiktigt, är att du alltid kan köpa en indexfond och komplettera med typ Investor, Volvo B, Tele2. Sedan månadssparar du i dessa, återinvesterar utdelningarna och håller på dessa i 15-20 år och vips har du slagit typ 99% av alla "aktiva förvaltare". (Den sista procenten tycks alltid huserat här på Flashback )
Så är det ju eller om den är cyklisk och tiderna beräknas bli sämre mm.
Apropå den strategin du skriver om kan den absolut vara bra även om jag föredrar investmentbolag framför indexfonder.
Jag får kika lite på detta med blankning kanske?
Citera
2023-05-22, 11:32
Medlem
Citat:
EVO:

https://www.di.se/nyheter/evolutions-europachef-har-salt-aktier-for-7-mkr/

Blev inget ras direkt på den nyheten, men det printar litegrann med 20X häv……
Citera
2023-05-22, 20:40
Medlem
Lagerkommandants avatar
Dags för en repris tror jag.
Tog återigen en titt på ASTS Space Mobile som pumpar idag.

Men vet ni vad, om jag inte helt tappat läsförståelsen när jag tittar i balansräkningen så kommer bolagets kassa vara slut inom ett år.
Det går fortfarande att hitta intressanta optioner på denna aktie om man tror verkligheten får lov att komma ikapp detta SPAC-äventyr.
Citera
2023-05-22, 21:45
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Känns i lilltån som att det börjar närma sig. Äjaj Nejvidia.
Vi är i en bubbla. Jämför med Cisco tex under IT-boomen och hur värderingarna såg ut då.
Ledtråd till er som inte var med vid millenniumskiftet... värderingsmultiplarna mot omsättning var lägre då än nu. (mitt påstående så kontrollera själva)

Haha, skrev typ dagen innan i kraschtråden, om jag minns rätt, att jag får vibbar av IT-bubblan där Cisco skulle ta över INTERNÄT. Den har fortfarande inte hämtat igen topparna. Jag sköt igen förresten efter 300, så ligger och lurar i vassen.
Citera
2023-05-22, 21:55
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Jag ryggar. Om det inte framkommer något som kan peka åt andra hållet, och som håller det igång en stund till.
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, skrev typ dagen innan i kraschtråden, om jag minns rätt, att jag får vibbar av IT-bubblan där Cisco skulle ta över INTERNÄT. Den har fortfarande inte hämtat igen topparna. Jag sköt igen förresten efter 300, så ligger och lurar i vassen.

Kommer börja korta i samband med rapporten. Ytterst liten size så att jag överlever om det blir för tidigt.
Men förr eller senare så. Helt ärligt tror jag NVIDA är value trap i stil med MSFT där aktieägarna fick vänta 15 år, så risken är ju att aktien inte kommer gå ner men heller inte gå upp.

Det bästa ur en shortares perspektiv vore ju om aktien ville gå fullstäng ketchup-parabol innan den börjar dumpa.
Citera
2023-05-22, 22:10
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Kommer börja korta i samband med rapporten. Ytterst liten size så att jag överlever om det blir för tidigt.
Men förr eller senare så. Helt ärligt tror jag NVIDA är value trap i stil med MSFT där aktieägarna fick vänta 15 år, så risken är ju att aktien inte kommer gå ner men heller inte gå upp.

Det bästa ur en shortares perspektiv vore ju om aktien ville gå fullstäng ketchup-parabol innan den börjar dumpa.

Jag tänker likadant men är lite mer aggro (har gått in med små positioner), det är så osäkert med timingen. Nu tycker jag det mest intressanta är jänkarnas Debt Ceiling, dagarna går och ingen deal, samt när det blir deal hur kommer den se ut? Kommer Biden backa på t ex studentlån, och USAs konsumenter, som lyckats samla på sig 1 trillion USD i kreditkortsskulder (ATH) med en ränta på över 20%, då även skall betala sina studieskulder? Aj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in