Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
Eftersom du inte vet vad bevisbörda innebär klistrar jag in från lagen.nu.
"Bevisbörda
Bevisbörda är ett juridiskt begrepp för det förhållandet att när något ska bevisas i en rättegång är det också någon av parterna som ska bevisa vad han påstår.
När det gäller brottmål är det alltid åklagaren som har den fulla bevisbördan för att den tilltalade har handlat på det sätt som åklagaren påstår samt att handlandet eller underlåtenheten inte varit straffritt. Det innebär vidare att den tilltalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats av åklagaren".
BEVISBÖRDA HANDLAR INTE OM BEVIS.DET HANDLAR OM VEM SOM SKA BEVISA VAD.
Om du inte förstod 100% o vad det innebär, beklagar jag. 100% =full= hela etc.
Ska tänka på att vara mer övertydlig i framtiden.
Du skriver:
"Men det är också tydligt, för den som läser domen, att det framförallt är grannens uppgifter som är den starkaste bevisningen rätten stödjer sig på".
Då undrar jag. Som också läst domen. Vad i grannens uppgifter binder M till mordet? Vad i grannens uppgifter är den starkaste bevisningen, av vadå? Menar du 22.40? Som han inte är säker på? Vad är tydligt??? Att han skjutsar till Donken? Förklara så jag förstår.
Att grannen under hört en duns eller flera samt några slag i väggen. Vad bevisar det?
Det blir så dumt när du citerar och inte själv förstår vad du citerar. Bevisbörda handlar inte om att någon ska visa nåt till "100%", utan är ett koncept som medger att en åtalad inte själv ska bevisa att hen är oskyldig. Simple as that. Leder till fina saker som "oskuldspresumtion" osv.
Detta innebär INTE att åklagaren ska bevisa nåt
fullt, eller 100% eller vad du försöker säga, utan att ÅKLAGAREN HAR DET FULLA ANSVARET att bevisa att den åtalade begått brottet. Alltså, du förstår inte var ordet "fullt" hör hemma i principen, eller vad det betyder. Så släpp detta nu för det kommer bli pinsamt.
Det som binder MH till mordet är den långa kedjan av bevis som radas upp i domen, varav grannens vittnesmål är det enskilt starkaste. Är vi klara med det här tramset nu?