Citat:
Ursprungligen postat av
Himmalajja
Om den ryska fronten i Ukraina är väldigt välbefäst kanske Ukraina försöker runda den via Ryssland? Tänk maginotlinjen.
Det skulle vara rejält mycket balls men jag tror inte det.
- Försörjningsleden blir orimligt långa.
- Även om ryska soldater generellt är omotiverade till att strida i Ukraina så tror jag att detta skulle skapa en motivation bland ryssar att ta värvning.
- Det innebär användandet av kvalificerade västerländska vapensystem inne i Ryssland vilket nog inte är önskat av väst.
Det som händer nu i gränstrakterna vid Belgorod är intressant. Att twitter hejjar på och säger att detta är det ryska inbördeskrigets början och ivrigt påstår att detta är kollapsen tror jag inte en sekund på, men det är fortfarande en intressant händelse.
Anting är det 20-50st galenpannor som agerar helt på egen hand. I så fall så är det back to normal idag.
Men det kan så klart också vara samordnat med Ukraina även om Ukraina inte medger det. Att ha några hundra ryska motiverade insurgenter dra runt i Belgorodområdet och skapa oreda kräver ju så klart en insats av Ryssland och mängden trupp de måste flytta och avdela för att helt cementera bilden av att moderlandet är helt säkert är i en ratio 10 till 1.
D.v.s det kan vara en del av förprep för offensiven.