2023-05-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Vilken tur att vi har dig som expert. Vi kan fortsätta uppmana icke-myndiga till att klättra upp på tak och boffa sprayburkar. För barn har ju gjort dumma saker i alla tider.
Spännande, brukar du komma med sådana uppmaningar till barn?
Det gör inte jag, men vad man säger är en sak, vad de sedan gör är en (helt) annan sak.
Citera
2023-05-22, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är föräldrarnas ansvar att lära barnen att inte vistas uppe på taket. Men de var väl upptagna med sina egna mobiler.
Kommun och skola har även skyldigheter att hålla en skolmiljö hyfsat säker och minimera riskerna. Nu var det måhända efter skoltid men skolområden är något barn vistas kring en stor del av sin tid och barnet hade uppenbarligen inte kommit hem ännu. Om det inte skett under en helg hade föräldrarna troligtvis varit upptagna med att arbeta och skolmiljön ska inte vara mindre saker helger och röda dagar jämfört mot veckodagar.
Citera
2023-05-22, 13:34
Medlem
Tragiskt.

Däremot helt löjligt att polisen går ut och menar att det är utmaningar på TikTok, ren bullshit. Klart det inte finns någon ”klättra-på-tak challenge”. Även vi klättrade på allt som ungar. Varje gång ett barn far illa till så skylls det på en ”TikTok challenge” som inte en själ har hört om tidigare.
Citera
2023-05-22, 13:35
Avslutad
Shit happens men ingen annan än ungen fel. Eller föräldrarna som uppfostrat den dåligt.

Skolan har noll ansvar iaf
Citera
2023-05-22, 13:48
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
I alla fall inte fram tills dess att någon unge som mig kom dit, som alltid sprang runt med en avbitartång i fickan just för att jag alltid ville ha access till ställen som avskärmats med stängsel, lås eller taggtråd. Sedan var vi tillbaks på ruta ett igen.

OK, men ingen av 10 åriga flickor skulle göra något sådant och du måste varit kanske 15 år när du sprang med avbitartång då det krävs stor handstyrka att klippa ståltråd.
Stängslet hade lagats efterhand och man hade haft en kamera uppsatt där, det skulle nog avskräcka mest.
Lärarna hade informerat eleverna att om de går upp på taket så kommer man kalla föräldrar till skolan och det kommer göras en orosanmälan till socialen samt att eleven kan tvingas byta skola. Alla föräldrar hade informerats också.
Sådana hot brukar ha en avskräckande effekt på 99% av eleverna.

Normalt är det pojkar som är föregångare när det gäller att klättra så om även flickor har klättrat där så betyder det att det var en vanlig företeelse, alla klättrade på taket där.
Det visar att det är skolans fel, som inte gjorde något åt det, vilket kommer framgå i utredningen.
Senast redigerad av rex144 2023-05-22 kl. 13:53.
Citera
2023-05-22, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Fattar inte hur man vågar hålla på med sånt. .

Barn saknar konsekvenstänk till stor del. Inte svårare än så. De flesta ban har gjort våghalsiga och korkade saker, så även jag.

Tråkigt för flickan och hennes nära. Må de finna frid.
Citera
2023-05-22, 14:19
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Spännande, brukar du komma med sådana uppmaningar till barn?
Det gör inte jag, men vad man säger är en sak, vad de sedan gör är en (helt) annan sak.

Nej men du verkar tycka det inte spelar någon roll att barn utsätts för sådant på TikTok för att de har gjort sådana saker förr i tiden. Det är uppenbart att du är en idiot. Orkant slösa mer tid på dig nu, hej
Citera
2023-05-22, 14:27
Medlem
Fy fan vad hemskt för föräldrarna.
Citera
2023-05-22, 14:27
Medlem
-Andreas-s avatar
Stackars föräldrarna, vad ledsna de människorna kring henne måste vara nu. Bara tragiskt rakt igenom o ändå kommer barn alltid att fortsätta klättra/ramla, simma/drunkna, cykla i trafik/bli påkörda av bil etcetera som alltid varit.
Citera
2023-05-22, 14:36
Medlem
Nu skyller de på någon tiktokutmaning. Verkar vara standardsvaret när man vill skylla på något nu för tiden. De gjorde samma för ett tag sen när folk hittade på skit på någon skolan, men när man frågade barnen var det ingen som hade sett någon utmaning på tiktok.
Citera
2023-05-22, 14:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Vad gjorde hon på taket?.dumfan
Lite min frågeställning också.

Fast jag undrar mer hur man som 10-årig flicka kommer upp på ett tak 10 meter upp?

Brandtrappa eller brandstege?

Brandtrappa går väl an (men brukar var omgärdade av galler en bit upp, samt går heller upp till nocken utan till en dörr på översta våningen).

Men att klättra 10 meter upp i en stege är inget jag själv gör gärna. Jag har hus och när jag de få gångerna har ställt stegen mot husnocken på gaveln (måla vindskivor etc) så känns det jäkligt vingligt och osäkert. Och vårt hus är bara 7 meter till nock (och då stod jag inte och balanserade på nocken, bara på stegen så att jag nådde upp till nocken, så fötterna var bara 5 meter över marken).

Så hur sjutton kom de upp på ett 10-meters tak?

Vill bara tillägga: fruktansvärt att höra när barn dör. Särskilt hemskt när vi vet att vi nog skulle ha kunnat förhindra det.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-05-22 kl. 14:46.
Citera
2023-05-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Lite min frågeställning också.

Fast jag undrar mer hur man som 10-årig flicka kommer upp på ett tak 10 meter upp?

Brandtrappa eller brandstege?

Brandtrappa går väl an (men brukar var omgärdade av galler en bit upp, samt går heller upp till nocken utan till en dörr på översta våningen).

Att klättra 10 meter upp i en stege är inget jag själv gör gärna. Jag har hus och när jag de få gångerna har ställt den mot husnocken på gaveln (måla vindskivor etc) så känns det jäkligt vingligt och osäkert. Och vårt hus är bara 7 meter till nock.

Så hur sjutton kom de upp på ett 10-meters tak?

Jag tror man har gett en missbildande förklaring kring var de ramlat i media. Bilderna man har publicerat är på huvudbyggnaden och kyrkskolans tak. Jag tror inte det är där de har varit, det taket är kraftigt sluttande och högt upp. Knappast något ställe man springer runt på som 10-åring, ens utan konsekvenstänk. Däremot finns det sidobyggnader med lägre platt tak, och vid något parti är det en trappa ner till källarplan. Där kan det vara ~10m om man faller på fel ställe. Från taket och ner till källaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in