2023-05-22, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast det gör man inte längre eftersom priserna sjunkit sedan toppen, räntorna ökat.
Nu betalar du lån och har värdeminskning både nominellt och realt.
Problemet är att folk under 40 år tror att priserna bara kan rusa uppåt då det har varit fallet hela deras vuxna liv.
Går vi tillbaka till hur det var före minusräntor och stimulanser så steg bostäder måttligt i pris, vi får se, men mycket pekar på att vi snarare kommer att hamna i den utvecklingen framöver än att fortsätta att inflatera upp priserna och skuldsättningen.

Vi kommer se en ökning, när räntorna stabiliserats. Folk kommer alltid behöva någonstans att bo. Och så som samhället ser ut, och kommer se ut, kommer det krävas att man köper sin bostad om man vill komma bort från babbar, pundare och misär.

Välskötta villor, eller nybyggda villor med låga omkostnader/låg energiförbrukning, gamla stadiga välskötta bostadsrättsföreningar och liknande kommer vara mest attraktivt. Vi kommer inte behöva gå tillbaka till minusräntor för att en ökning ska ske. Marknaden anpassar sig. Minusränta dröjer det nog innan vi ser igen. Tror det normala nya ränteläget kommer vara ca 1.5-2.0% styrränta.

Du påstår själv att du äger ditt boende, men talar så varmt för hyresrätter, hur kommer det sig att du inte säljer boendet, och hyr istället, om det nu är så fördelaktigt?
Citera
2023-05-22, 10:26
Bannlyst
En fråga till er som är kunniga när det kommer till internationell (men även svensk ekonomi) kommer här från en som verkligen inte är någon expert i området:

Vi har ju i åtminstone Skandinavien och speciellt i Sverige ett nästintill kontantlöst samhälle. Man talar om inflation. Pengarnas värde minskar, och detta ska bero på att pengaflödet och pengamängderna är för stora (delvis) och man återkommer ofta till att man har låtit sedelpressarna gå på högvarv, för att få fram mer pengar. Och detta förstår vi nog alla, att "sedelpressarna" är ett ord man bara använder sig av, och att det i själva verket rör sig om elektroniska summor.

Det vi jobbar för, handlar med och byter med varandra i dagens samhälle, är siffror på en skärm. Man jobbar 40h i veckan och väntar en gång i månaden på att lönen ska in. Då ändras några siffror på skärmen. Det är pengarna idag.

Hur kan vi ens ha en "inflation" egentligen, när det inte finns någon gräns för siffror på skärmen? Vill bankerna trycka fram mer siffror i digitala pengar, kan dom ju göra det i all oändlighet, med oändliga summor. Det finns ju inget tak? Bara att hålla i knappen 9 på en skärm och låta det gå: 99999999999999999999999999999999999999999999999999 9999 - Hade jag kunnat trycka in detta, på mitt egna sparkonto, så hade jag ju haft dessa pengar att röra mig med.

Hur funkar detta i ett kontantlöst samhälle? Någon som är kunnig som kan förklara? Hade vi fortfarande varit begränsade till fysiska pengar, så är det lättare att förstå inflationen, dess grunder och dess lösningar/begränsningar och problem. Men nu, när allt är siffror på en skärm, blir det väl annorlunda? Eller?
Citera
2023-05-22, 12:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SethEnslow
Vi kommer se en ökning, när räntorna stabiliserats. Folk kommer alltid behöva någonstans att bo. Och så som samhället ser ut, och kommer se ut, kommer det krävas att man köper sin bostad om man vill komma bort från babbar, pundare och misär.

Välskötta villor, eller nybyggda villor med låga omkostnader/låg energiförbrukning, gamla stadiga välskötta bostadsrättsföreningar och liknande kommer vara mest attraktivt. Vi kommer inte behöva gå tillbaka till minusräntor för att en ökning ska ske. Marknaden anpassar sig. Minusränta dröjer det nog innan vi ser igen. Tror det normala nya ränteläget kommer vara ca 1.5-2.0% styrränta.

Du påstår själv att du äger ditt boende, men talar så varmt för hyresrätter, hur kommer det sig att du inte säljer boendet, och hyr istället, om det nu är så fördelaktigt?
Att priserna ökar när väl reallönerna återhämtar sig är inte så konstigt. Frågan är när det har skett och hur utvecklingen ser ut framåt, den utveckling som varit är inte möjlig med dagens rätt modesta räntor. Så en betydligt försiktigare ökningstakt av priserna framöver när det väl vänder är min tro.
Jag berättar bara att de som bor i hyresrätt är vinnare sedan förra året då hyrorna inte hängt med inflationen. Det är tydligen information som kreditkramarna har svårt att ta till sig.
Citera
2023-05-22, 12:21
Bannlyst
Citat:
Att priserna ökar när väl reallönerna återhämtar sig är inte så konstigt. Frågan är när det har skett och hur utvecklingen ser ut framåt, den utveckling som varit är inte möjlig med dagens rätt modesta räntor. Så en betydligt försiktigare ökningstakt av priserna framöver när det väl vänder är min tro.
Jag berättar bara att de som bor i hyresrätt är vinnare sedan förra året då hyrorna inte hängt med inflationen. Det är tydligen information som kreditkramarna har svårt att ta till sig.

Det där kommer komma ikapp, det kan jag lova dig. I takt med att kostnaderna ökar för hyresbolag/fastighetsägare så kommer hyrorna höjas. Det enda som finns reglerat i lagen om hyrorna när det kommer till prissättning är att hyrorna ska vara skäliga, och ökar omkostnaderna för hyresvärdarna, är en höjning motsvarande dessa ökade omkostnader helt genomförbar.
Citera
2023-05-22, 12:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det där kommer komma ikapp, det kan jag lova dig. I takt med att kostnaderna ökar för hyresbolag/fastighetsägare så kommer hyrorna höjas. Det enda som finns reglerat i lagen om hyrorna när det kommer till prissättning är att hyrorna ska vara skäliga, och ökar omkostnaderna för hyresvärdarna, är en höjning motsvarande dessa ökade omkostnader helt genomförbar.
Fast ”komma ikapp” gäller alla inklusive både Brf och villor/radhus.
Det kostar att bo, fördelen med att köpa är att man kan styra vart man bor och att området är hyfsat där man bor.
Det har varit en stor vinst när priserna skenat tack vara minusräntor och RB’s obligationsköp.
Slutar priserna att skena så är den ekonomiska fördelen till en del borta.
Citera
2023-05-22, 12:34
Bannlyst
Citat:
Fast ”komma ikapp” gäller alla inklusive både Brf och villor/radhus.
Det kostar att bo, fördelen med att köpa är att man kan styra vart man bor och att området är hyfsat där man bor.
Det har varit en stor vinst när priserna skenat tack vara minusräntor och RB’s obligationsköp.
Slutar priserna att skena så är den ekonomiska fördelen till en del borta.

Absolut inte. Behöver inte skena någonting. Inte för oss som köpt våra bostäder innan 2020 åtminstone. Men för dom som köpt 2020-2022 kommer det ju ta lite tid för, innan dom hamnar på +.
Citera
2023-05-22, 12:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Absolut inte. Behöver inte skena någonting. Inte för oss som köpt våra bostäder innan 2020 åtminstone. Men för dom som köpt 2020-2022 kommer det ju ta lite tid för, innan dom hamnar på +.
Så vad hjälper det de som köper nu att bostäder har ökat snabbt i pris tidigare?
Citera
2023-05-22, 12:52
Bannlyst
Citat:
Så vad hjälper det de som köper nu att bostäder har ökat snabbt i pris tidigare?

De som köper nu, köper ju till något lägre priser, än dom som köpte 2022 t.ex, och när marknaden/räntorna stabiliserats, börjar priserna gå upp igen. För efterfrågan, den finns. Fler och fler börjar bli desperata att fly undan babbetramset som sprider sig som en löpeld genom Svedala.

Marknaden, och människor vänjer sig efter ett tag vid prishöjningar. Så har det alltid varit, och kommer alltid vara. Om 2-3 år är detta glömt. Allt, blir sakta men säkert dyrare.
Citera
2023-05-22, 12:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
De som köper nu, köper ju till något lägre priser, än dom som köpte 2022 t.ex, och när marknaden/räntorna stabiliserats, börjar priserna gå upp igen. För efterfrågan, den finns. Fler och fler börjar bli desperata att fly undan babbetramset som sprider sig som en löpeld genom Svedala.

Marknaden, och människor vänjer sig efter ett tag vid prishöjningar. Så har det alltid varit, och kommer alltid vara. Om 2-3 år är detta glömt. Allt, blir sakta men säkert dyrare.
Priserna drevs i huvudsak av billiga lån, när lånen inte är i det närmaste gratis längre så finns inte förutsättningarna för snabb stigande priser.
Citera
2023-05-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag tror att det kommer 1, max 2 räntehöjningar till. En på 50 punkter och en sista på 25, eller tvärtom. Sedan kommer det vända. Glöm inte att mångas (även mitt eget) bolån löper ut med bindningstiden nu i Oktober, då kommer det kylas ner markant. Vi kommer se räntesänkningar våren 2024, det är jag helt övertygad om!

Riksbanken kommer inte trycka på mycket mer med räntehöjningar, för dom vet att det inte kommer hålla.

det var innan brics bestämde sig för att nu är det nya tider och USD ska motarbetas

USA kommer behöva betala mkt höga räntor för att hålla lånen rullande

USD räntan sätter räntan i sverige

slutsats: det är nya tider nu, dags att betala
Citera
2023-05-22, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej875
det var innan brics bestämde sig för att nu är det nya tider och USD ska motarbetas

USA kommer behöva betala mkt höga räntor för att hålla lånen rullande

USD räntan sätter räntan i sverige

slutsats: det är nya tider nu, dags att betala

https://www.dagensps.se/bors-finans/skrallen-fed-bossen-andrar-tonlage-om-rantan/

Citera
2023-05-22, 13:07
Medlem
Citat:
https://www.dagensps.se/bors-finans/skrallen-fed-bossen-andrar-tonlage-om-rantan/

exakt, de har en betydligt högre ränta än sverige och vi är på dit vi med. Artikeln talar inte om några ränteSÄNKNINGAR, utan färre höjningar.

lär dig läsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in