Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Vilka stridspittar Wagnergruppen är! Bara att gratulera dem till deras framgångar.
Kan rekommendera kanalen HistoryLegends på youtube:
https://www.youtube.com/@historylegends
Lägger fram vad som händer på lättförståeligt sätt. Hjälpt mig mycket som inte är så insatt i militära grejer.
Nästa steg för Ryssland är Chasiv Yar. Därefter så är det bara en försvarslinje kvar för Ukraina i Donbass i Kramatorsk. Då Ukraina förlorat så många man i Bakhmut så tror jag att den ryska armén kan avancera fram snabbt närmsta månaden.
Fundera ett tag på varför Ryska soldater är så glada över sina framgångar i Bakhmut. Vad betyder Bakhmut för dem tror du?
Har de släktingar eller vänner som bor i staden? Är de glada för att Ryssland erövrat en relativt betydelselös stad i en dalsänka utan någon strategisk järnväg?
Eller kan det bero på att de ska bli ekonomiskt kompenserade för vinsten?
Denna serb i historylegends försöker få det till att detta är en stor framgång för Ryssland och pratar på ett väldigt speciellt sätt om det hela. Han har en inre ilska mot USA och väst av någon anledning. Varför gör han det tror du?
Se också hur han slänger in diverse småklipp, rubriker och ljud bland sina uttalanden för att på något sätt legitimera allting han säger. Ett klassiskt exempel på enkel grundläggande propaganda. Jag förstår inte hur man påverkas så enkelt av detta. Han vet lika litet som du och jag.
Ska tillägga att han också drar paralleller till att många krig avgjorts i små städer. Sedan drar en liknelse till amerikanska inbördeskriget som om det skulle vara ett liknande krig. Han kunde lika gärna dragit paralleller till slaget vid Troja eller något annat för det finns ingen liknelse i detta alls. Jag förstår inte ens det försöket. Gettysburg utkämpades i mitten av inbördeskriget och redan hade i princip nords industriella kapacitet avgjort kriget. Det avgjordes också av att Syd var den anfallande sidan och var desperat för en seger för att få opinionen för kriget att öka. Ska man dra någon parallell där så är Ryssland sydsidan med ett desperat behov att få till en seger. Men sedan om folk förstår att i det långa loppet är betydelselös vet jag inte. Människor är betydligt mer upplysta om omvärlden nu än vad man var 1863.