2023-05-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Detta sätt att diskutera ser jag precis hela tiden.
Det är jag som hela tiden kommit med fakta, men du bara säger nej.
Spelar ingen roll om man diskuterar om jorden är platt eller om 0,9999 i oändlighet är 1.
Du framstår som vinnaren, men har egentligen inte påvisat ett dugg.

Ja om du nu ska försöka verka kunnig så är det ta mig fan begripligt (eller kanske inte….) att du inte redan känner till så enkla basic fakta om batterier, utan kräver sondmatning….

https://solenergibutiken.se/batteriguiden/
Citera
2023-05-21, 17:23
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja om du nu ska försöka verka kunnig så är det ta mig fan begripligt (eller kanske inte….) att du inte redan känner till så enkla basic fakta om batterier, utan kräver sondmatning….

https://solenergibutiken.se/batteriguiden/
Nu vidtar nästa steg i "diskussionen", personliga påhopp.

Okej, jag tar en titt på din info, och läser helt korrekt att det där är en tabell över förhållandet över ett batteri vilospänning och laddningsgrad.

Nu har vi hela tiden talat om batterier som antingen laddas ur eller laddas upp.
För att veta vad som är "50%", måste man alltså stoppa att använda det, vänta minst 12 timmar, mäta spänningen och titta i tabellen.

-Håller du inte med om att detta sätt har sina sämre sidor, att det finns bättre sätt att hålla koll på sina batterier??
Citera
2023-05-21, 17:27
Medlem
Citat:
Nu vidtar nästa steg i "diskussionen", personliga påhopp.

Okej, jag tar en titt på din info, och läser helt korrekt att det där är en tabell över förhållandet över ett batteri vilospänning och laddningsgrad.

Nu har vi hela tiden talat om batterier som antingen laddas ur eller laddas upp.
För att veta vad som är "50%", måste man alltså stoppa att använda det, vänta minst 12 timmar, mäta spänningen och titta i tabellen.

-Håller du inte med om att detta sätt har sina sämre sidor, att det finns bättre sätt att hålla koll på sina batterier??

Är du så ömfotad så rekommenderar jag skor med ståätta eller att du undviker diskussionsforum…. Om du inte tål minsta motargument när du själv utger dig för kunnig… Utan direkt tar det lilla jag skrev som personangrepp så är du extremt ömtålig…

Jag har bara sagt att det normalt anges att man inte ska ladda ur de vanligare batterityperna under 50%, vilket i princip alla faktasidor anger. Men DU påstår att de alla har fel…..
Citera
2023-05-21, 17:37
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Är du så ömfotad så rekommenderar jag skor med ståätta eller att du undviker diskussionsforum…. Om du inte tål minsta motargument när du själv utger dig för kunnig… Utan direkt tar det lilla jag skrev som personangrepp så är du extremt ömtålig…

Jag har bara sagt att det normalt anges att man inte ska ladda ur de vanligare batterityperna under 50%, vilket i princip alla faktasidor anger. Men DU påstår att de alla har fel…..
Kan du vara ett föredöme iställe, istället för att kräva något från mig...

Kan du säga vart jag har fel, jag visade precis i förra svaret en viktigt detalj, ska du bara strunta i den?
Citera
2023-05-21, 17:39
Medlem
Citat:
Kan du vara ett föredöme iställe, istället för att kräva något från mig...

Kan du säga vart jag har fel, jag visade precis i förra svaret en viktigt detalj, ska du bara strunta i den?

Öh… Föregå då själv med gott exempel, och påvisa att alla seriösa faktasidor helt fel när de anger att man inte ska ladda ur batterierna till lägre än 50%. Du påstår nämligen nå som är ”allmän/etablerad kunskap” då är det du som har bevisbördan…
Citera
2023-05-21, 17:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Öh… Föregå då själv med gott exempel, och påvisa att alla seriösa faktasidor helt fel när de anger att man inte ska ladda ur batterierna till lägre än 50%. Du påstår nämligen nå som är ”allmän/etablerad kunskap” då är det du som har bevisbördan…
Detta är sista gången jag svarar, om du inte spelar spelet...

Vart är 50%?
Hur vet du att du är på 50%?
Vad händer under 50%?
Citera
2023-05-21, 18:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surkart1
Har du två dåliga bilbatterier är det bättre att seriekoppla dom så får du mer kräm.
Om du med ’kräm” menar spänning så stämmer det. Då får du 24 Volt i stället för 12. Det är dock inte säkert att det man kopplar in tål 24V. Det är alltså stor risk att man förstör någonting.
Citera
2023-05-21, 19:16
Medlem
Citat:
Detta är sista gången jag svarar, om du inte spelar spelet...

Vart är 50%?
Hur vet du att du är på 50%?
Vad händer under 50%?

Jag spelar inget spel, jag förmedlar bara de fakta som står på i princip alla faktasidor om hur dessa batterier ska brukas.
Om du påstår att alla dessa faktasidor har fel och inte vill lägga fram seriösa argument och bevis för att alla de har fel och du har rätt, så är det du som spelar nåt spel….

Alltså, det som anges för normala blysyra/AGM är att de inte ska laddas ur till mer än 50%, annars riskerar de att skadas och tappa i kapacitet och livslängd.

Om du undrar vad som händer under 50% så är du välkommen att läsa t ex den länk jag givit, eller andra länkar i tråden.
Citera
2023-05-22, 05:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att parallellkoppla två batterier av olika storlek (Ah) är inte bra. Det mindre kommer hela tiden att få mer laddning/dras tomt snabbare och batterierna kommer inte att hålla speciellt länge. Bättre om det är samma storlek och från samma tillverkare.

Ja o sen skall man balansera dom så dom har samma laddningsgrad
Citera
2023-05-22, 06:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ja nog tror jag att jag förstår….

Men vad är det du egentligen försöker säga..?
Alla faktasidor säger att man inte ska dra ur syra/AGM till lägre än 50% då det på sikt kunskaps dessa allvarligt. Detta menar du är fel, och att alla faktasidor om batterier har fel och du menar du har rätt att man kan dra ur batterierna till mycket lägre proven utan att det skadar batterierna…?

Kollar man på den sida du nu länkade och slår in 0,0002A så blir det error då värdet är utanför ramarna….

Menar du att alla seriösa faktasidor om batterier ljuger när de anger att blysyra/AGM inte ska dras ur under 50% för att de då riskerar att skadas permanent….?
Det går att dra ett batteri lägre än 50% i nödfall. Det skadar inte batteriet speciellt mycket om man laddar upp det snabbt igen. Livslängden kommer att förkortas endast marginellt.

Ser du på cycle life för t.ex specen på ett typiskt AGM batteri så kan det klara ca 1800cykler DOD30% och 800cykler DOD60%. Med t.ex. ett 100Ah batteri så betyder det att du kan cirkulera 54K Ah genom batteriet vid DOD30% och 48K Ah vid DOD60%. Du tappar kapacitet lite snabbare men om det bara handlar om enstaka gånger som batteriet djupurladdas så spelar det ingen större roll.
Citera
2023-05-22, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det går att dra ett batteri lägre än 50% i nödfall. Det skadar inte batteriet speciellt mycket om man laddar upp det snabbt igen. Livslängden kommer att förkortas endast marginellt.

Ser du på cycle life för t.ex specen på ett typiskt AGM batteri så kan det klara ca 1800cykler DOD30% och 800cykler DOD60%. Med t.ex. ett 100Ah batteri så betyder det att du kan cirkulera 54K Ah genom batteriet vid DOD30% och 48K Ah vid DOD60%. Du tappar kapacitet lite snabbare men om det bara handlar om enstaka gånger som batteriet djupurladdas så spelar det ingen större roll.

Det är ju trots allt inget som motsäger det jag skrivit och vad faktasidor uppger, att man inte ska/bör dra ur dessa batterier till under 50% för att undvika ökad risk för problem. Det är mycket som kan gå ”i nödfall” men som ändå inte är att rekommendera, just för att det kan öka risken för att få problem.
Citera
2023-05-22, 07:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är ju trots allt inget som motsäger det jag skrivit och vad faktasidor uppger, att man inte ska/bör dra ur dessa batterier till under 50% för att undvika ökad risk för problem. Det är mycket som kan gå ”i nödfall” men som ändå inte är att rekommendera, just för att det kan öka risken för att få problem.
Det är inget magiskt som händer vid 50%. Man kan lika gärna hävda att man inte ska dra ett blybatteri under 80% då det håller längre än om man drar det till 60%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in