2023-05-21, 13:12
Medlem
Såg just i Expressen.se att Storm Shadow kostar 8 miljoner kronor styck. Enligt ett tidigare inlägg av Cornucopia innebar besöket av USS Kearsarge med dess 400 eller så missiler ombord att mängden robotar på svenskt territorium fördubblades. Alltså inkl luftvärnsrobotar.

Varför köper inte Sverige in ettusen exemplar av Storm Shadow som nu skeppas till Ukraina ifall roboten nu visar sig fungera?

Jag tycker återupprustningen verkar gå mycket långsamt och det skylls på att det tar tid att bygga upp numerären i vårt försvar, men att bara lagra några containrar med kryssningsrobotar kan väl inte vara så svårt?

Erfarenheterna från Ukraina visar ju med all önskvärd tydlighet att man måste ha lager för det skjuts rätt mycket och man måste kunna skjuta salvor för att tränga igenom ett kompakt luftförsvar.

Eller är underhållet så dyrt att vi inte vill köpa förrän vi blir anfallna?

Finns det fler flygplansmonterade vapen som vore bra att ha? För flygvapnet är ju det vi satsar på.
Citera
2023-05-21, 13:49
Medlem
gravyyous avatar
Anfallna av vem och hur?

Vill veta var hotet är och kommer ifrån, innan vi slänger iväg miljarder.
Citera
2023-05-21, 15:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Såg just i Expressen.se att Storm Shadow kostar 8 miljoner kronor styck. Enligt ett tidigare inlägg av Cornucopia innebar besöket av USS Kearsarge med dess 400 eller så missiler ombord att mängden robotar på svenskt territorium fördubblades. Alltså inkl luftvärnsrobotar.

Varför köper inte Sverige in ettusen exemplar av Storm Shadow som nu skeppas till Ukraina ifall roboten nu visar sig fungera?

Jag tycker återupprustningen verkar gå mycket långsamt och det skylls på att det tar tid att bygga upp numerären i vårt försvar, men att bara lagra några containrar med kryssningsrobotar kan väl inte vara så svårt?

Erfarenheterna från Ukraina visar ju med all önskvärd tydlighet att man måste ha lager för det skjuts rätt mycket och man måste kunna skjuta salvor för att tränga igenom ett kompakt luftförsvar.

Finns det fler flygplansmonterade vapen som vore bra att ha? För flygvapnet är ju det vi satsar på.

Det handlar nog om mer än några containrar.

Det som är viktigt är istället att vårt stridsflyg kan hänga Storm Shadow. Britterna kan ha dem hos sig, tillsvidare, för det spelar ju ingen roll var de lagras.
Citera
2023-05-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen

8 miljarder som om 15-20 år mest är att kasta då utvecklingen sprungit från dem?
Citera
2023-05-21, 15:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Anfallna av vem och hur?

Vill veta var hotet är och kommer ifrån, innan vi slänger iväg miljarder.

Det kommer österifrån, från Ryssland.

Vårt flygvapen skulle kunna, med denna kostnadseffektiva robot, kunna slå ut viktiga mål öster om Finland och Baltikum.

Betänk att Sverige inte längre är neutralt, vi är istället ett uppmarschområde för NATO plus att vi har ett utpekat ansvar för bl a Östersjön och områdena österut.
Citera
2023-05-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
8 miljarder som om 15-20 år mest är att kasta då utvecklingen sprungit från dem?

Tar man en titt på hur våra skattemedel spenderas är åtta miljarder en piss i havet.

Speciellt med ändamålet i åtanke.
Citera
2023-05-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Tar man en titt på hur våra skattemedel spenderas är åtta miljarder en piss i havet.

Du skulle kunna få 12 Gripen E plus utrustning och beväpning.

Eller två A26 till.

1000 st är lite i överkant kan jag tycka, men visst skall vi ha kryssningsrobotar.
Citera
2023-05-21, 16:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Storm Shadow är på dekis, jag kollade.

Den används av britter under detta namn medan fransmännen använder namnet SCALP-EG.

Den är tänkt att fasas ut till 2030 för att då ersättas av Perseus.

Denna nya robot ska vi nog titta noga på och vad det gäller den nuvarande så bör den integreras i Gripen snarast. Det senare för att få kompatibilitet, redundans och allt detdär.
Citera
2023-05-21, 17:10
Medlem
Citat:

Äntligen en som förstår. Visst är Storm Shadow inte det fräckaste men den existerar.

Och Göteborgs kommun har ju slängt ett antal miljarder i sjön på katastrofen med Västlänken.

Men vi kunde köpt fler Gripar. Fast jag anser att vi behöver både Gripar och vapen.
Citera
2023-05-21, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Storm Shadow är på dekis, jag kollade.

Den används av britter under detta namn medan fransmännen använder namnet SCALP-EG.

Den är tänkt att fasas ut till 2030 för att då ersättas av Perseus.

Denna nya robot ska vi nog titta noga på och vad det gäller den nuvarande så bör den integreras i Gripen snarast. Det senare för att få kompatibilitet, redundans och allt detdär.
Ja vi bör integrera Storm Shadow snarast och kanske köpa ett mindre lager på 100 stycken och så hänger vi på Perseus. Som vi lärde oss med Tempest II kostar det dock seriösa R&D-pengar om man vill vara med de stora grabbarna.

Jo, och tänkt motståndare är alltså Ryssland, det enda land som detta millennium visat sig villiga att sätta vapenmakt bakom politiska krav i Europa.
Citera
2023-05-21, 17:32
Medlem
Citat:
Du skulle kunna få 12 Gripen E plus utrustning och beväpning.

Eller två A26 till.

1000 st är lite i överkant kan jag tycka, men visst skall vi ha kryssningsrobotar.

Den diskussionen har jag inte kunskap nog för att vara bekväm i.

Min poäng är att åtta miljarder, vad gäller rikets säkerhet inte är en stor summa.
Citera
2023-05-21, 17:41
Medlem
Citat:
Den diskussionen har jag inte kunskap nog för att vara bekväm i.

Min poäng är att åtta miljarder, vad gäller rikets säkerhet inte är en stor summa.

Det är ungefär 1/10 av ett års budget.

Min poäng är att 1000 st är i överkant.

Vi har rbs 15 mot fartyg där mk IV har +300 km räckvidd

Denne har ca 550 km räckvidd.

Tomahawk har ca 1100 km räckvidd.

Allt framtaget efter en snabb googling men vi får kanske ett bättre komplement med Tomahawk?

Vad vet jag, men 1000 st är mycket. Tills idag påstås det att 2000 använts i strid världen över. Så länge vi inte skall invadera ett större land typ Irak är det i överkant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in