2023-05-20, 23:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Men T-55 är väl lite väl modernt för ryssarna?

När alla T-55 är sprängda, då måste de gräva ännu djupare i förråden. Vem vet vad de hittar där.
Citera
2023-05-21, 00:01
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag hejar inte på någon. Jag vill att kriget avslutas imorgon helst. Enda realistiska vägen ur det är att EU:s och NATO:s stöd upphör i morgon.

Ryssarna har precis besegrat den tredje varianten av ukrainska armén i en begränsad operation. Man har hela den mobiliserade styrkan stridsberedd. Och man kommer att göra allt för att nå målen med SMO:n

Så här är det. Putin har faktiskt laglig skyldighet att försvara ryskt territorium och den ryska befolkningen vilket inkluderar nya regioner som införlivats i Ryssland. Det med alla tillbuds stående medel. Det kommer han att göra också och vi vet vad dessa medel involverar. Och gör han inte det lär han bli avsatt och någon annan president kommer att ta över. Det är en stor risk att denne inte är lika mjuk. Putin är en duva bland hökar i Kreml nämligen.

Det här är ingen åsikt jag har utan så är läget helt enkelt. Det finns inget scenario där Ukraina och NATO med EU går vinnande ur detta på ett sätt som gör att man skulle kunna fira en seger. Det kan som alla förstår gå riktigt illa. Särskilt för oss i Europa. Rent krasst så borde vi hoppas på att ryssarna på något sätt går segrande ur det här. Då kanske det finns en chans att övriga Europa klarar sig utan större förödelse.

För Ukrainas del ser det mörkt ut dock. Jag är av den bestämda uppfattning att allt detta hade kunnat förhindrats med skicklig diplomatik långt innan. Det första man då måste göra är att göra sig av med vulgäruppfattning att Putin oprovocerat att Ukraina för att invadera landet och skada ukrainarna för att ge plats åt ett nytt Sovjet och att han sedan fortsätter. Det här är en existentiell kris för Ryssland och det begriper alla som har den minsta insikt om 1900-talshistoria särskilt den post-WWII.

Jag avskyr krig och kan omöjligen stödja någon sida helt enkelt men jag är inte fullständigt naiv. Det finns en orsak och verkan här. Eftersom USA utsett sig själv till världspolis och vill forcera "the Rules Based Order" så är man djupt medskyldig till den uppkomna situation och ett tungt ansvar vilar på politikerna Washington att söka en fredlig lösning på konflikten.

Om du avskyr krig anser du inte att den som startat kriget, invaderat, är de som ska lägga ner sin aktivitet?
Tycker du annat saknar du all trovärdighet.
Citera
2023-05-21, 00:02
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Finns inget som bekräftar Wagners svammel om att de tagit staden. Väntar på seriösa källor. Prigozjin behöver vinsten för sitt exitensberättigande. Sen kan de absolut ha tagit staden till slut, vad har det gått? 8 månader? Om de har "10 gånger mer artilleri" så blir jag ännu mer förvånad över deras inkompetens över att ta Bakhmut. Det är liksom inte sant. Även om de tagit den idag så är det helt jävla kalassjukt hur lång tid de tagit för de. Under HELA den här tiden som Ryssland försökt ta Bakhmut har Ukraina fått mängder av stridsvagnar, artilleri, stridsfordon, luftvärn, långdistansrobotar OCH de har fått utbildning på det OCH de har förberett en motoffensiv. Bra jobbat Ryssland! Vilken seger. Förstår du nu begreppet fördröjningsstrid?
Rysstrollen anser att de har besegrat Nato, nazister, satanister och fjolliga bögar i det episka slaget om Bakhmut.
Så "segern" är väldigt symbolisk för en inbillad supermakt som tror att de kan diktera världsordningen.
Om det inte vore så tragiskt för alla liv som gått till spillo för att förvandla en medelstor stad till grus skulle man kunna skratta åt eländet. Bakhmut får bli till lärdom för vad ryskt vansinne är och hur rysk överhöghet manifisteras.
Citera
2023-05-21, 00:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Det är vad det handlar om. Inte att man tagit 100% av staden och UA-styrkor helt lämnat. Vilket jag tolkar det som att flera ryska trollkonton i tråden nu försöker hävda.

Prigozhin erkänner själv att de inte tagit hela stan:

Citat:
In his latest video claiming control of Bakhmut, Mr Prigozhin said "no-one can pedantically reproach us for the fact that at least some piece was not taken".

Explosions can be heard in the background, suggesting fighting continues close to the city, if not inside it.

https://www.bbc.com/news/world-europe-65657621

Men han tycker att det spelar ingen roll.
Citera
2023-05-21, 00:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag hejar inte på någon. Jag vill att kriget avslutas imorgon helst. Enda realistiska vägen ur det är att EU:s och NATO:s stöd upphör i morgon.

Ryssarna har precis besegrat den tredje varianten av ukrainska armén i en begränsad operation. Man har hela den mobiliserade styrkan stridsberedd. Och man kommer att göra allt för att nå målen med SMO:n

Så här är det. Putin har faktiskt laglig skyldighet att försvara ryskt territorium och den ryska befolkningen vilket inkluderar nya regioner som införlivats i Ryssland. Det med alla tillbuds stående medel. Det kommer han att göra också och vi vet vad dessa medel involverar. Och gör han inte det lär han bli avsatt och någon annan president kommer att ta över. Det är en stor risk att denne inte är lika mjuk. Putin är en duva bland hökar i Kreml nämligen.

Det här är ingen åsikt jag har utan så är läget helt enkelt. Det finns inget scenario där Ukraina och NATO med EU går vinnande ur detta på ett sätt som gör att man skulle kunna fira en seger. Det kan som alla förstår gå riktigt illa. Särskilt för oss i Europa. Rent krasst så borde vi hoppas på att ryssarna på något sätt går segrande ur det här. Då kanske det finns en chans att övriga Europa klarar sig utan större förödelse.

För Ukrainas del ser det mörkt ut dock. Jag är av den bestämda uppfattning att allt detta hade kunnat förhindrats med skicklig diplomatik långt innan. Det första man då måste göra är att göra sig av med vulgäruppfattning att Putin oprovocerat att Ukraina för att invadera landet och skada ukrainarna för att ge plats åt ett nytt Sovjet och att han sedan fortsätter. Det här är en existentiell kris för Ryssland och det begriper alla som har den minsta insikt om 1900-talshistoria särskilt den post-WWII.

Jag avskyr krig och kan omöjligen stödja någon sida helt enkelt men jag är inte fullständigt naiv. Det finns en orsak och verkan här. Eftersom USA utsett sig själv till världspolis och vill forcera "the Rules Based Order" så är man djupt medskyldig till den uppkomna situation och ett tungt ansvar vilar på politikerna Washington att söka en fredlig lösning på konflikten.

Länge sedan jag läste ett sådant svammel.., eller det är ju fel. För det återkommer ju varje dag i denna tråd. Bullshiten tar aldrig slut !

-Ryssland/Putin invaderar Ukraina..
-Ukraina försvarar sig, och sitt territorium..

Det är allt, och sammanfattat betydligt kortare och sanningsenligt än vad du babblar om "Pinocchio"..
Citera
2023-05-21, 00:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Det måste kännas surt för Ukraina och förlora Bakhmut mot en PMC med hela NATO som back up!

Det måste även kännas surt för den reguljära ryska armén som trots en stor mobilisering mest tittar på när en privat armé gör deras jobb. Dessutom med framsteg, vilket de inte har själva.

Inte konstigt att Prigozhin klagar på den ryska armén emellanåt. Han tycker nog att de är helt inkompetenta.
Citera
2023-05-21, 00:10
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Kriget startade 2014 med att USA och EU bidrog till en statskupp. Man har sedan dränkt landet med vapen och förberett armén på alla tänkbara sätt för ett krig mot Ryssland.

Det är liksom uppenbart för det flesta att strider har pågått sedan dess och att människor har kommit till skada.
Statskupp?? fniss...
Jag tror vi lämnar dig ifred med dina förvirrade tankar som stötts och blötts i tråden i evighet.
Jag ska dock informera dig om att ev inbördes strider i Ukraina som ryzzen understödde inte är ett legitimt skäl för invasion.
Sedär, nu fick du en gratislektion i statskunskap!
Citera
2023-05-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det efterblivna rysslands problem är att de har så förtvivlat svårt att få fram mat ammo och bränsle till fronten. Under våren 2022 led ryska armén av konstant soppatorsk eftersom logistiken havererat, och problemen är fortfarande inte lösta. Hur många miljoner ton rödbetor som ligger på ett lager i Moskva är ointressant när soldaterna vid fronten för tredje dagen i rad får hålla tillgodo med en väldigt mager ranson. Och det är förövrigt inte något nytt, ryska soldater har historiskt varit undernärda. En tank korvsoppa tillät finska trupper att omgruppera under Vinterkriget.

Ryssarna är så dåliga tycker du. Hur kommer det sig då att Ukraina med allsmäktige NATO och USA i ryggen inte lyckas ta tillbaka sin mark? Eller har de också slut på rödbetor och korvsoppa?
Citera
2023-05-21, 00:12
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:

Vilken lögnorgie. Din moral är helt korrupt och du är ett simpelt tjänstehjon för diktaturen i Kreml.
Jag förstår inte ens hur du orkar skriva en text på 376 ord för att rättfärdiga ett krig du säger dig vilja avsluta. Ni är helt enkelt skamlösa i ert sätt att skruva på historien. Trist att vi inte har kommit längre så att sapiens som du fortfarande existerar.
Citera
2023-05-21, 00:15
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Ryssarna är så dåliga tycker du. Hur kommer det sig då att Ukraina med allsmäktige NATO och USA i ryggen inte lyckas ta tillbaka sin mark? Eller har de också slut på rödbetor och korvsoppa?
Ja ryssarna är riktigt dåliga som inte kommer något vart. Vad får dig att tro att kriget är slut?
Citera
2023-05-21, 00:16
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Jag hoppas du förstår att stödet Ukraina fått är promille av vad vi i väst har..?
Om det hade varit skarpt läge i ett Nato-land hade mongol-Ivan blivit överkörd på 2 veckor.
Citera
2023-05-21, 00:17
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Kriget startade 2014 med att USA och EU bidrog till en statskupp. Man har sedan dränkt landet med vapen och förberett armén på alla tänkbara sätt för ett krig mot Ryssland.

Det är liksom uppenbart för det flesta att strider har pågått sedan dess och att människor har kommit till skada.
Lögn (igen). USA och EU bidrog verkligen inte till en statskupp. Kriget började med att Ryssland ockuperade Krim och startade inbördeskriget i Donbass. Vi vet båda om detta och dina skamlösa lögner är det ingen som köper.

Vad är motivet till att EU till varje pris vill ha ett krig med Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in