2023-05-20, 23:36
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ingen tvekan. Nu sätter Ryssland snart in den ultimata offensiven. Som stormakt vill de inte förnedras, Observera att detta inte är ett ställningstagande, bara ett konstaterande av faktum.
Hmm, står du fast vid detta eller ?
När kom den offensiven? var det en hemlig stealthoffensiv i en annan dimension?
Citera
2023-05-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om du tänker på detta (Vad jag kunde hitta när jag googlade) så är det ju soldater och officerare från medlemsländerna som alltid. Frankrike är t.ex. med, med sina officerare och sina trupper och sina vapen, och sina uniformer. Tydligen är Sverige med också som inte ens är NATO.

https://en.wikipedia.org/wiki/NATO_Response_Force

Eller menar du att de har speciella NATO-uniformer, trupper och officerare anställda av NATO och sina egna NATO-vapen?
Nop men dom står under nato befäl har jag för mig
Citera
2023-05-20, 23:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Jo du har rätt nu har ryssarnas stridsmoral blivit mycket bättre. De har fått bättre soldater och bättre tanks, Ukraina kommer inte ha minsta chans.

bättre soldater = tvångsmobiliserade
bättre tanks = T-55

Är det så du menar?
Citera
2023-05-20, 23:42
Medlem
Fyfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Förlusten för Ukraina i Bakhmut är enligt dig en stor "fantastisk" vinst?

Ryssarna slog ju bara de tyska nazisterna för 80 år sedan. Nu är de tyska stridsvagnarna tillbaka.

Förlusten i Bakhmut? Hittills så har bara Wagner hävdat att de tagit Bakhmut (Vilket Wagner behöver för PR för sitt existensberättigande), något som inte är bekräftat. Men oavsett om Ryssland tagit Bakhmut så är det en vinst kopplat till de målsättningar Ukraina haft. Om du hade förstått vad fördröjningsstrid är för något och varför det är så viktigt i krig så hade du också sett det här som en vinst. Vid en offensiv så förväntar man sig alltid att motståndaren kommer ta terräng, i vissa fall så låter man t.o.m motståndaren ta terräng för att skapa gynnsamma förutsättningar för sig själv. Nu lyckades ju inte Ryssland ta terrängen vilket Ukraina nog förväntade att de skulle, på så sätt har de gett sig själva tid för att förbereda försvar vid nästa linje samt skapat sig själva tid att utbilda, mobilisera, få västerländsk materiel och slutligen planera/förbereda sin motoffensiv. Det här kan en apa räkna ut.

Ryssarna slog enbart tillbaka tyskarna för att de hanterade flera fronter och att Ryssland fick enorm mängd hjälp av de allierade. Ryssland hade aldrig klarat tyskarna själva, det är ren fakta.
Citera
2023-05-20, 23:42
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ett NASAMS-system förstördes nyligen enligt Douglas MacGregor. Om det stämmer vet jag inte, men han brukar vara välunderrättad.

Och så här gick det för en IRIS-T radarenhet nyligen som fick besök av en Lancet moppedrönare:
https://www.bitchute.com/video/UgpJsp6EsTWm/

Dags att anfalla Polen nu? Vad kan stoppa er?
Citera
2023-05-20, 23:44
Medlem
Det måste kännas surt för Ukraina och förlora Bakhmut mot en PMC med hela NATO som back up!
Citera
2023-05-20, 23:46
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Det måste kännas surt för Ukraina och förlora Bakhmut mot en PMC med hela NATO som back up!

Helt sanslöst är det? Ingen kan stoppa er!

Blir det Polen nu?

Har redan börjat lära mig ryska då det bara är en tidsfråga innan det krävs i Sverige.
Citera
2023-05-20, 23:47
Medlem
Fyfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hur bedriver man fördröjningsstrid i en omringad stad som ARTEMOVSK 🇷🇺, där fienden som omringar staden har tio gånger så mycket artilleri? Kan du beskriva detta i detalj tack?

Finns inget som bekräftar Wagners svammel om att de tagit staden. Väntar på seriösa källor. Prigozjin behöver vinsten för sitt exitensberättigande. Sen kan de absolut ha tagit staden till slut, vad har det gått? 8 månader? Om de har "10 gånger mer artilleri" så blir jag ännu mer förvånad över deras inkompetens över att ta Bakhmut. Det är liksom inte sant. Även om de tagit den idag så är det helt jävla kalassjukt hur lång tid de tagit för de. Under HELA den här tiden som Ryssland försökt ta Bakhmut har Ukraina fått mängder av stridsvagnar, artilleri, stridsfordon, luftvärn, långdistansrobotar OCH de har fått utbildning på det OCH de har förberett en motoffensiv. Bra jobbat Ryssland! Vilken seger. Förstår du nu begreppet fördröjningsstrid?
Citera
2023-05-20, 23:49
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
bättre tanks = T-55

Är det så du menar?

Intressant i sammanhanget blir då att USA hittills räknat fel och överskattat värdet av stödet till Ukraina på ca 30 (!) miljarder kronor. Med andra ord är det nu fritt fram för Vita Huset att ösa på med massor mer nu - utan att behöva dra det i Kongressen först:

https://omni.se/felrakning-frigor-miljarder-i-nytt-stod-fran-usa/a/rlXWWl

Citat:
Tre källor uppger för Politico att president Biden inom kort kommer tillkännage ett stödpaket till Ukraina värt motsvarande nästan fyra miljarder kronor. Paketet uppges inkludera pansarfordon, artilleri och pansarvärnsvapen, enligt källorna.
Citera
2023-05-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
bättre tanks = T-55

Är det så du menar?

Nej det är inte så jag menar, jag var ironisk.

Men T-55 är väl lite väl modernt för ryssarna?
Citera
2023-05-20, 23:54
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Är det inte Putin som tappat proportionerna?
Det är lustigt att läsa din ”analys ”, om ett krig som rysland har startat, dåligt förberedda dessutom, mot ett dåligt rustat Ukraina, som nu gasar upp och rusar ifrån rysland, som grävt ner sig och väntar på de tuffa dagar av motanfall.

Lite lustigt hur du som svensk (?) sitter och hejar på denna aggression.
Jag hejar inte på någon. Jag vill att kriget avslutas imorgon helst. Enda realistiska vägen ur det är att EU:s och NATO:s stöd upphör i morgon.

Ryssarna har precis besegrat den tredje varianten av ukrainska armén i en begränsad operation. Man har hela den mobiliserade styrkan stridsberedd. Och man kommer att göra allt för att nå målen med SMO:n

Så här är det. Putin har faktiskt laglig skyldighet att försvara ryskt territorium och den ryska befolkningen vilket inkluderar nya regioner som införlivats i Ryssland. Det med alla tillbuds stående medel. Det kommer han att göra också och vi vet vad dessa medel involverar. Och gör han inte det lär han bli avsatt och någon annan president kommer att ta över. Det är en stor risk att denne inte är lika mjuk. Putin är en duva bland hökar i Kreml nämligen.

Det här är ingen åsikt jag har utan så är läget helt enkelt. Det finns inget scenario där Ukraina och NATO med EU går vinnande ur detta på ett sätt som gör att man skulle kunna fira en seger. Det kan som alla förstår gå riktigt illa. Särskilt för oss i Europa. Rent krasst så borde vi hoppas på att ryssarna på något sätt går segrande ur det här. Då kanske det finns en chans att övriga Europa klarar sig utan större förödelse.

För Ukrainas del ser det mörkt ut dock. Jag är av den bestämda uppfattning att allt detta hade kunnat förhindrats med skicklig diplomatik långt innan. Det första man då måste göra är att göra sig av med vulgäruppfattning att Putin oprovocerat att Ukraina för att invadera landet och skada ukrainarna för att ge plats åt ett nytt Sovjet och att han sedan fortsätter. Det här är en existentiell kris för Ryssland och det begriper alla som har den minsta insikt om 1900-talshistoria särskilt den post-WWII.

Jag avskyr krig och kan omöjligen stödja någon sida helt enkelt men jag är inte fullständigt naiv. Det finns en orsak och verkan här. Eftersom USA utsett sig själv till världspolis och vill forcera "the Rules Based Order" så är man djupt medskyldig till den uppkomna situation och ett tungt ansvar vilar på politikerna Washington att söka en fredlig lösning på konflikten.
Citera
2023-05-20, 23:58
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Wagner har bekräftat det också. Även BBC har gjort det
Två helt olika saker. Prigozjin hävdar att dom tagit Bachmut är helt annat än att Rysslands försvarsdepartement hävdar att dom tagit Bachmut. Jag postade inlägget inom en kvart från att det var känt, därför det bara fanns 1 rad text hos TASS.

Det är Wagner som tänker lämna Bachmut, så det bara blir reguljära ryska styrkor kvar.

Det är vad det handlar om. Inte att man tagit 100% av staden och UA-styrkor helt lämnat. Vilket jag tolkar det som att flera ryska trollkonton i tråden nu försöker hävda.

Putin gratulerar:
Putin congratulates the Russian military on the release of Artemovsk

Russian President Putin congratulates Russian military on the release of Artemovsk in the DPR

ussian President Vladimir Putin congratulated the Wagner group and the Russian military on the release of Artemovsk in the DPR, the Kremlin’s press service said.
(via Google Translate)
https://ria.ru/20230521/pozdravlenie-1873182444.html
https://twitter.com/rianru/status/1660040287576551430
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in