2023-05-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon1234
Är det nån som vet om Maja sitter kvar i häktet i Jönköping eller är hon också flyttad?

Det vi vet är att hon är på en gem avdelning och att hon håller sig för sig själv.
Jag har inte läst någonstans om hon kommit till Hinseberg ännu (men troligtvis är det där hon är för bedömning).
Citera
2023-05-20, 14:09
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Visst borde det gå att använda benen för att ta strypgrepp på angriparen?

Ja du kan strypa din angripare med benen men då kan denna person inte sitta på din överkropp som JLJ gjorde på Tove!

Eller missförstår jag hur du menar nu?
Citera
2023-05-20, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du menar att alla som strypts till döds ”i världshistorien” har först lyckats ge motvärnsskador på gärningsmannen?

Så här säger ChatGPT om detta tema. Frågan är alltså om alla offer lyckas ge sina förövare skador:

”The possibility of a victim of strangulation causing defensive wounds on the assaulting person exists, but it is not guaranteed. Whether a victim is able to inflict defensive injuries on the assailant depends on several factors such as the victim's physical strength, fighting skills, and the circumstances of the assault. Victims who are caught off guard or overpowered quickly may not have the opportunity or ability to defend themselves effectively. Additionally, the assailant's actions, such as restraining the victim's arms or using surprise tactics, can further limit the victim's ability to cause defensive wounds. Each case of strangulation is unique, and the presence or absence of defensive wounds on the assailant can vary.”

Javisst, naturligtvis finns det andra fall.
Lite svårt att hitta något exakt lika som det här, men det är inte nödvändigt för att visa inte bara logiskt, utan även vad rättsläkaren säger i rätten, vid minst två tillfällen.

Det är ju lite av det som rättsläkaren tar upp som står i din artikel, förutom lite andra grejor.

En rättsläkare använder sig av statistik i sitt dagliga arbete. Det bygger på dokumneterade fall. Och vetenskapen. Vad ska man särskilt beakta utifrån det man av erfarenhet vet. I allmänhet och i det här fallet.

"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."

"Åklagaren:

"Nej, men hur ser du på avvärjningsskador, typiskt sett i samband med strypvåld, är det vanligt att man ser det på den misstänkte gärningsmannen?"

Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
Citera
2023-05-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Det intressanta är hur domstolarna värderar indicier. Traditionellt har domstolar haft svårt att hantera indiciekedjor och har haft en tendens att värdera varje indicium vart för sig. Christian Dahlman på Lunds universitet har skrivit mycket om detta och propagerar för att domstolar måste utveckla en strategi för att lägga samman indicier. Enligt honom borde sannolikheter uppskattas på respektive indicium, och när man sedan lägger samman dem får man helt enkelt räkna ut om man kommer upp i en nivå som räcker för ”bortom rimligt tvivel”.

Man kan exempelvis tänka såhär. En man har blivit ihjälskjuten på öppen gata, vid kroppen finns hylsor med X fingeravtryck, i X lägenhet finns en jacka med den dödes blod, X har tändsatspartiklar på händerna. Vart för sig är dessa indicier inte tillräckliga för en fällande dom. Säg då att rätten uppskattar sannolikheten enligt följande. Sannolikheten att en oskyldigs fingeravtryck skulle finnas på hylsorna är 1:5000, att en oskyldig skulle ha den blodiga jackan hemma 1:1000 och att en oskyldig skulle ha tändsatspartiklar på händerna 1:100. När man väger samman sannolikheten blir resultatet: Sannolikheten att en oskyldig skulle ha samtliga dessa indicier emot sig är 1 på 500 miljoner.

Han är noga med att påpeka att de exakta siffrorna inte är viktiga, men att det är ett viktigt verktyg för rätten att bedöma sannolikheter. Om advokaten hävdar att ”det är ju möjligt att min klients fingeravtryck har hamnat på hylsorna trots att han inte sköt” så finns det ofta en risk att rätten helt enkelt väljer att bortse från just det indiciet. Istället bör de alltså konstatera: ”Javisst, det är möjligt, men hur sannolikt är det?”

Enligt mig är det mindre viktigt att skilja på ”bindande bevis”/”forensiska bevis” och indicier. Även teknisk bevisning bygger ju på mer eller mindre uppskattade sannolikheter, när NFC bedömer någonting som en +4, +3 etc.

Tack för ett intressant inlägg. Sannolikhetskalkylering och bevisvärdering.
Ja, man kan ju undra ibland hur olika domstolar kan döma. Det blir som ett vågspel, där en domstol friar för mord och en annan dömer till livstid för samma gärning.

Kan tycka att domstolarna borde ha liknande krav på bevis, indicier och sannolikheter. Vad som krävs för att komma upp i en hållfast indiciekedja.

Det du beskriver i ditt inlägg borde kanske vara självklarheter, men det är det uppenbarligen inte.
Citera
2023-05-20, 14:24
Medlem
Citat:
Men han SOV när personen satte sig på honom.

Men sen kunde han inte ta sig loss. Vissa menar man kan ta sig loss när man slåss för sitt liv. Och det både kan man och inte och det är helt beroende på omständigheterna.
Citera
2023-05-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eller hur; två jämnstarka män utan att överfallet har föregåtts av misshandel innan - men eftersom det rör sig om en osannolik och därmed omöjlig händelse som dessutom är odokumenterad, så räknas den förstås inte.

Ett bra exempel på överraskningsmomentet som RL tog upp. Han gjorde nog sitt bästa för att komma loss, säkert sparkade han med benen också.

Varje fall är unikt och just med fallet i Vetlanda så vet ingen i vilket tillstånd Tove är i när JJ hoppar på och stryper/kväver henne.
Citera
2023-05-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Japp med min sambo som väger 85 kg ( och jag 57 kg) benen kan man använda till mycket när någon försöker strypa en.
Nu fick ju jag inte panik eftersom vi prövade men kan tänka mig att Tove blev dubbelt så stark som jag eftersom det var verklighet för Tove, hennes dödsångest vill jag inte ens tänka på..

Glömde skriva att jag lyckades vrida och sparka mig loss, därför är jag övertygad om att Maja är inblandad i mordet.

Precis när du vred dig kände du då att du hade överläge eller underläge om du utgick från ryggläge?

Hur stark Tove var där, om hon ens var vid medvetande, vet vi inte.
Citera
2023-05-20, 14:36
Medlem
Citat:
Det handlar inte om ifall man kan komma loss utan om hur hon lyckades få armarna på plats för att låsa dem. Utan motvärnsskador från T.

Och då återkommer frågan om alla överfall i historien genererat motvärnsskador på förövaren?
Citera
2023-05-20, 14:39
Avslutad
Citat:
Varje fall är unikt och just med fallet i Vetlanda så vet ingen i vilket tillstånd Tove är i när JJ hoppar på och stryper/kväver henne.
JJ var riktigt förbannad och kränkt, efter att inte fått gehör från vakterna på Nöjet. Hon gick till en först, sen en annan, som hon dessutom kände. Utanför Nöjet, ville hon ha hjälp från polisen, men dom sa att hon skulle gå hem och sova, att hon verkade påverkad.

Hon hade druckit flera glas vin innan utgång, även påväg mot utestället.

Hon påstår att hon konfronterades inne i ett bås, efter att hon och MH hade hämtat sina jackor. I båset satt dom, när TT kommer fram och sätter sig på huk och frågar hur det känns att vara så sämst på allt. (Enligt JJ) JJ påstår att hon blir helt mållös och inte får fram ett ord, så hon knuffar till TT, som ramlar.

JJ säger att hon inte visste att TT var på Nöjet, samtidigt som hon säger att hon sett henne där.

Konfrontationen ska alltså ha skett vid stängning, hon ville väl att TT skulle bli utkastad, men blev tillsagt att gå hem och sova på saken.

MH var som en svans till JJ, glad att få vara med, till vilket pris som helst.

Jag är övertygad om att JJ är ensam ansvarig till TTs död.
MH har inte klarat av att stoppa JJ, som jag tror att hon beundrade och fruktade.
Hon bör dömas till gravfridsbrott, JJ ska in på livstid.
Clea kan krypa in under en sten.
Citera
2023-05-20, 14:41
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Genom den stora tilltro många sätter till Js ord avseende Ms deltagande, förminskas samtidigt hennes roll. De och J fördelar skulden trots att bevisen mot M är svaga. Det ser jag som försvar.
Det var det dummaste jag läst. Du påstod att DE försvarar J och sen plötsligt är det bara en slutsats du drar för de som tror på Js ord?????
Fan vad du vecklar in dig själv. Men det är ju ingen nyhet
Det finns ingen som försvarar J så sluta far med osanning
Citera
2023-05-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
JJ är som en riktig idiot går tillbaka där det har givit "resultat" förut.
Alltså JJ arbetar med taktiker som hon kan för att få som hon vill.
Riktig vidrig person med andra ord.

"Barnet" hade blivit vuxen nog att ha ihjäl en annan människa för JJ ville det.

Hat, lögner, elakt skvaller, hämnd och extrem långsinthet som bara eskalerar och avundsjuka - tror det är de sinnesstämningarna som mest uppfyller JJs sjuka sinne.

Vore intressant att krypa in i hennes hjärna på en liten expedition :-)
Citera
2023-05-20, 15:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Och då återkommer frågan om alla överfall i historien genererat motvärnsskador på förövaren?

Alla överfall i historien? Rimligt tvivel ska väl räcka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in