2023-05-20, 12:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234

Du får det verkligen att låta som världens lättaste sak. Det är då otroligt märkligt att ingen hittar något liknande fall alls. INTE ETT ENDA. Det borde ha funnits massor av liknande fall om det vore så otroligt superenkelt som du försöker påskina.
Utdrag ur en artikel i DN som handlar om hockeyliraren "C*nny S*römberg - en lirares bekännelser" där han beskriver en otäck händelse i sitt förflutna:

"Jag hade glömt låsa dörren till min lägenhet och somnade. När jag vaknar känner jag att någon håller om min hals. Det är ingen dröm. En stor stark människa sitter grensle över min bröstkorg och är på god väg att strypa mig. Jag kan ingenting göra. Kommer inte loss. Precis när jag är på väg att kvävas och tappa medvetandet släpper mannen taget."
Citera
2023-05-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Utdrag ur en artikel i DN som handlar om hockeyliraren "C*nny S*römberg - en lirares bekännelser" där han beskriver en otäck händelse i sitt förflutna:

"Jag hade glömt låsa dörren till min lägenhet och somnade. När jag vaknar känner jag att någon håller om min hals. Det är ingen dröm. En stor stark människa sitter grensle över min bröstkorg och är på god väg att strypa mig. Jag kan ingenting göra. Kommer inte loss. Precis när jag är på väg att kvävas och tappa medvetandet släpper mannen taget."

Fortfarande hitta en enda dom där detta hänt inte en tidningsartikel. Denna besatthet av att fria M. Det känns verkligen som att hon är en anhörig till dig.
Citera
2023-05-20, 13:12
Medlem
Citat:

Du får det verkligen att låta som världens lättaste sak. Det är då otroligt märkligt att ingen hittar något liknande fall alls. INTE ETT ENDA. Det borde ha funnits massor av liknande fall om det vore så otroligt superenkelt som du försöker påskina.

Du menar att alla som strypts till döds ”i världshistorien” har först lyckats ge motvärnsskador på gärningsmannen?

Så här säger ChatGPT om detta tema. Frågan är alltså om alla offer lyckas ge sina förövare skador:

”The possibility of a victim of strangulation causing defensive wounds on the assaulting person exists, but it is not guaranteed. Whether a victim is able to inflict defensive injuries on the assailant depends on several factors such as the victim's physical strength, fighting skills, and the circumstances of the assault. Victims who are caught off guard or overpowered quickly may not have the opportunity or ability to defend themselves effectively. Additionally, the assailant's actions, such as restraining the victim's arms or using surprise tactics, can further limit the victim's ability to cause defensive wounds. Each case of strangulation is unique, and the presence or absence of defensive wounds on the assailant can vary.”
Citera
2023-05-20, 13:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som sagt var…

Men han SOV när personen satte sig på honom.
Citera
2023-05-20, 13:30
Medlem
Citat:
Har du testat?
Är det nån som vet om Maja sitter kvar i häktet i Jönköping eller är hon också flyttad?
Citera
2023-05-20, 13:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Fortfarande hitta en enda dom där detta hänt inte en tidningsartikel. Denna besatthet av att fria M. Det känns verkligen som att hon är en anhörig till dig.
Tyvärr, din magkänsla är fel; du får acceptera att vi bedömer fallet olika.

J:s version innehåller många osanningar och rena fantasier vilka kan motbevisas av inte minst grannarnas iakttagelser.

M:s sista version kan inte motbevisas, den är i stort sett densamma minus den två timmar långa hjärntvätten ute på Illharjen som gick ut på att ramla till vänster intill golvbrunnen och dra sig mot toastolen för att kräkas över hela golvet. Omtänksamma J kommer och hjälper sin kompis att torka upp medan T beger sig hemåt. Ett tag efter hamburgaren skjutsar J hem sin kompis.

Till sist vet hon knappt om hon har spytt eller bara mått illa då hon gick till badrummet, medan T och J fortfarande satt i köket.
De egna minnesbilderna framträder alltmer under förhörens gång medan J:s inpräntade lögner och överdrifter bleknar; det är min tolkning av förhören - den ena gör sitt bästa för att minnas när hon väl blir trygg i vetskapen att J inte kommer åt henne, medan den andra vänder på tidsaxeln och gör upp en fantasirik version från början till slut, som är så motsägelsefull att man borde ha insett att J inte är den som berättar något utan egen vinning.
Citera
2023-05-20, 13:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Som sagt var…
Eller hur; två jämnstarka män utan att överfallet har föregåtts av misshandel innan - men eftersom det rör sig om en osannolik och därmed omöjlig händelse som dessutom är odokumenterad, så räknas den förstås inte.

Ett bra exempel på överraskningsmomentet som RL tog upp. Han gjorde nog sitt bästa för att komma loss, säkert sparkade han med benen också.
Citera
2023-05-20, 13:52
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Har du testat?
Japp med min sambo som väger 85 kg ( och jag 57 kg) benen kan man använda till mycket när någon försöker strypa en.
Nu fick ju jag inte panik eftersom vi prövade men kan tänka mig att Tove blev dubbelt så stark som jag eftersom det var verklighet för Tove, hennes dödsångest vill jag inte ens tänka på..

Glömde skriva att jag lyckades vrida och sparka mig loss, därför är jag övertygad om att Maja är inblandad i mordet.
Senast redigerad av Gold94 2023-05-20 kl. 14:15.
Citera
2023-05-20, 13:56
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Alla som gissar om man kan komma loss kan göra som jag och testa lite olika med personer där.

Det handlar inte om ifall man kan komma loss utan om hur hon lyckades få armarna på plats för att låsa dem. Utan motvärnsskador från T.
Citera
2023-05-20, 13:59
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Japp med min sambo som väger 85 kg ( och jag 57 kg) benen kan man använda till mycket när någon försöker strypa en.
Nu fick ju jag inte panik eftersom vi prövade men kan tänka mig att Tove blev dubbelt så stark som jag eftersom det var verklighet för Tove, hennes dödsångest vill jag inte ens tänka på..

Visst borde det gå att använda benen för att ta strypgrepp på angriparen?
Citera
2023-05-20, 13:59
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Eller hur; två jämnstarka män utan att överfallet har föregåtts av misshandel innan - men eftersom det rör sig om en osannolik och därmed omöjlig händelse som dessutom är odokumenterad, så räknas den förstås inte.

Ett bra exempel på överraskningsmomentet som RL tog upp. Han gjorde nog sitt bästa för att komma loss, säkert sparkade han med benen också.
Kan du vara hygglig och citera uppgifterna om att Strömberg och hans angripare var jämnstarka. Det är väl lika bra att du delger tråden angriparens längd och vikt kontra Strömbergs längd och vikt.
Citera
2023-05-20, 14:07
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Visst borde det gå att använda benen för att ta strypgrepp på angriparen?
Vad vill du ha sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in