2023-05-15, 17:57
Medlem
swimmingpools avatar
Toarullshållaren hänger löst helt plötsligt. Det är gipsvägg, men ihåligt innuti. Är det längre plugg jag behöver här? Var köper man det, hittade inte på Clas Ohlson, i så fall var dom för tjocka.

https://www.bildtagg.se/uploads/2023/135/0jjf9mx65ucf7pfsm59ynp8t.jpg
Citera
2023-05-15, 18:55
Medlem
Du behöver en typ gipsplugg som typ låser fast från insida gipsväggen.. tror det finns sådan även i typ plast.. så man inte behöver ta metalltypen…
Citera
2023-05-15, 19:10
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
I och med kaklet så kanske en ankfot fungerar...

https://www.essve.com/sv/produkter/gipsinfastning/gips--och-skivankare/duckfoot/gipsankare-duck-foot-enkel-och-dubbel-gips/
Citera
2023-05-15, 20:22
Medlem
Ja du behöver annan plugg, men då våtrum bör du även smeta silicon för våtrum som innehåller antimögel i hålet innan plugg sicks in damt i pluggen innan dkruv skruvas in.
Citera
2023-05-16, 12:33
Medlem
funktioners avatar
Hade borrat upp kaklet till 10mm och satt två duomax.

https://woody.se/hus-bygg/bygg/infastning-byggbeslag/infastning-expander/skivexpander/fast-plugg-duomax-10x50-med-skruv

Smeta igen med silikon som sagts!
Citera
2023-05-20, 09:41
Medlem
swedass avatar
Räcker med helt vanliga MEA plugg. Finns det risk att det kommer i kontakt med vatten så behöver du fylla hålet med våtrumssililon (tec7 är den bästa IMO) annars behövs ingen tätning.
Citera
2023-05-20, 09:54
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedas
Räcker med helt vanliga MEA plugg. Finns det risk att det kommer i kontakt med vatten så behöver du fylla hålet med våtrumssililon (tec7 är den bästa IMO) annars behövs ingen tätning.

Jag har använt tec7 till mycket, och den är dunder då den även är övermålningsbar. Men vet du om den verkligen är godkänd till att ersätta silikon i badrum när tätskicktet ska tätas från borrhål?

Till TS: Om det är ett badrum måste du kleta silikon, är den endast toalett är det inget krav men rekommenderas starkt.
Senast redigerad av Drugglarn 2023-05-20 kl. 09:58.
Citera
2023-05-20, 12:27
Medlem
swedass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Jag har använt tec7 till mycket, och den är dunder då den även är övermålningsbar. Men vet du om den verkligen är godkänd till att ersätta silikon i badrum när tätskicktet ska tätas från borrhål?

Till TS: Om det är ett badrum måste du kleta silikon, är den endast toalett är det inget krav men rekommenderas starkt.
Den är godkänd till våtrum. Men TS behöver inte fylla hålen med silikon om det inte finns risk för att det kommer vatten där. Jag har använt tec7 länge och den fungerar perfekt till plugghål, blandarfäste, duschstång osv.
Citera
2023-05-20, 13:22
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedas
Den är godkänd till våtrum. Men TS behöver inte fylla hålen med silikon om det inte finns risk för att det kommer vatten där. Jag har använt tec7 länge och den fungerar perfekt till plugghål, blandarfäste, duschstång osv.

Okej låter som att tec7 är det ultimata kladdet.

Hur vet du att TS inte har förstört tätskicktet? Då skall det silikonas.
Citera
2023-05-20, 15:54
Medlem
swedass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Okej låter som att tec7 är det ultimata kladdet.

Hur vet du att TS inte har förstört tätskicktet? Då skall det silikonas.
Ser inget silikon på pluggen på ts'bild. Förmodligen är tätskicktet redan förstört sedan innan. Räcker med lite kladd i plugghålet och sedan på skruven innan han skruvar fast sin toarullshållare. Lätt som en plätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in